یك تحلیلگر مسائل خاورمیانه پاسخ داد گره کور انتخاب رییس جمهور عراق در کجاست؟

به گزارش بهمن خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به عدم اتحاد بین دو حزب اصلی کرد عراق بعنوان نخستین عامل به طول انجامیدن انتخاب رییس جمهور این کشور، اظهار داشت: مشکل بعدی که در انتخاب رییس جمهور عراق پیش آمد، این بود که جریان صدر که جریان اکثریت مجلس عراق را در اختیار دارد، تصور کرده که می تواند بطور مستقل عنوان فراکسیون شیعی را به خود اختصاص دهد.
صباح زنگنه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که جلسه روز گذشته پارلمان عراق برای تعیین رییس جمهور به سبب نرسیدن به حد نصاب لازم تشکیل نشد، اظهار نمود: روند انتخابات رییس جمهور و نخست وزیر در عراق، برمبنای تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس طی می شود. طبق این فرآیند، بعد از معرفی نامزد فراکسیون اکثریت و رای آوردن وی، رییس جمهور با همکاری فراکسیون اکثریت شخصی را برای تصدی جایگاه نخست وزیری معرفی می کند.
وی ادامه داد: همیشه رسم بر این بوده است که انتخاب رییس پارلمان، رییس جمهور و نخست وزیر با موافقت هر سه فراکسیون عراق یعنی کردها، احزاب اهل سنت و احزاب شیعی صورت گیرد. فراکسیون اهل سنت محمد الحبوسی را بعنوان رییس پارلمان انتخاب نموده است و طبق عرف سیاسی حاکم بر عراق، رییس جمهور نیز باید توسط فراکسیون کردها معرفی شود و دو فراکسیون شیعیان و اهل سنت با انتخاب او موافقت کنند.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: در گذشته روسای جمهور توسط حزب اتحاد میهنی کردستان معرفی می شدند، اما این دفعه دو حزب اتحاد میهنی و حزب دموکرات کردستان نتوانستند برای انتخاب رییس جمهور به توافق مشخصی برسند، پس حزب دموکرات هم مستقلا نامزد خودرا معرفی نمود که سبب بروز اختلافاتی شده است و حتی از نظر تعدادی از احزاب شیعی، این کار تخلف بود و می تواند عامل ایجاد تفرقه و درگیری میان احزاب کردستان شود.
زنگنه افزود: مشکل بعدی که در انتخاب رییس جمهور عراق پیش آمد، این بود که جریان صدر که جریان اکثریت مجلس عراق را در اختیار دارد، تصور کرده که می تواند بطور مستقل عنوان فراکسیون شیعی را به خود اختصاص دهد. پس اقدام به ایجاد یک اتحاد سه گانه با حزب دموکرات کردستان و قسمتی از احزاب اهل سنت غرب عراق کرد که این کار موجب شد عملا بقیه احزاب شیعی نادیده گرفته شوند و تصمیم به عدم حضور در جلسات انتخاب رییس جمهور بگیرند تا جریان صدر به واقعیت موجود در منطقه شیعه نشین واقف شود و از تک روی پرهیز کند.
وی با اشاره به این که طبق قانون عراق، باید دو سوم کل نمایندگان پارلمان در جلسه انتخاب رییس جمهور حضور داشته باشند، عنوان کرد: به سبب عدم شرکت این تعداد در جلسه انتخاب رییس جمهور، این جلسه تشکیل نشد و قرار شد در روز چهارشنبه باردیگر پارلمان عراق جلسه ای را برای انتخاب رییس جمهور این کشور تشکیل دهد تا شاید جریان صدر و سایر جریانات شیعی بتوانند به توافقی دست یابند.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اعلان اینکه با اتفاقی که روز گذشته افتاد، جریان صدر متوجه شد اکثریت مطلق پارلمان با او همراه نیستند، اظهار نمود: در طول این مدت زمان باقی مانده تا روز چهارشنبه، جریان صدر باید با سایر جریانات مذاکره و توافق کند تا بتواند اکثریت پارلمان را با خود همراه کند و امکان موفقیتش هم وجود دارد، کما این که جریان صدر بسیار اطمینان داشت که می تواند همین امروز کار را تمام کند و نامزد مورد حمایتش بعنوان رییس جمهور انتخاب گردد.
زنگنه درباب این که حسن العذاری، رییس فراکسیون صدر در پارلمان عراق اعلام نموده بود کاندیدای ریاست جمهوری ائتلاف نجات میهن (ائتلاف متشکل از حزب دموکراتیک کردستان، فراکسیون صدر و ائتلاف حاکمیت)، ریبر احمد بوده و جعفر الصدر، سفیر فعلی عراق در لندن کاندیدای ائتلاف برای سمت نخست وزیری است، اظهار داشت: مشکل احزاب عراقی این است که فکر می کنند با معرفی چند اسم، مسائل حل می شود. در صورتیکه برای هر انتخاباتی باید برنامه ارائه داد و با معرفی اشخاص بعنوان نامزد ائتلاف، مشکلی حل نمی گردد.
وی با تاکید بر لزوم ارائه برنامه از طرف ائتلاف هایی که نامزد معرفی کرده اند، بیان کرد: ارائه برنامه نیازمند شکل گیری توافق است. باید توافق شود که چه کسانی در حکومت حضور داشته باشند و چه کسانی نباشند، چه اهدافی دنبال شود و چه کسانی مقرر است بعنوان اپوزیسیون در حکومت معرفی شوند. هم اکنون هنوز فضای سیاسی عراق به این بلوغ نرسیده است که عده ای بپذیرند بعنوان اپوزیسیون شناخته شوند و عده دیگر به دنبال تصدی امور روند. همه این ها باید طی یک برنامه روشن و مورد توافق ارائه شود و معرفی افراد هم باید بر طبق این برنامه صورت گیرد و نمی توان قبل از ارائه برنامه، نام شخص خاصی را بیان کرد.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به این که هم اکنون ریبر احمد و برهم صالح اصلی ترین نامزدهای ریاست جمهوری عراق محسوب می شوند، افزود: برهم صالح عملکرد خودرا بعنوان رییس جمهور نشان داده است و سیاست ها و اقدامات ریبر احمد در کردستان عراق نیز مشخص است. پس بعید می دانم این دو بدون برنامه تاییدشده احزاب خود بتوانند رای بیاورند.
زنگنه با اعلان اینکه ادامه وضعیت فعلی، عراق را با مشکل مواجه خواهد کرد، افزود: هنوز بودجه سال آینده عراق مشخص و تصویب نشده است. این مسئله بر معیشت مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت و دولت عراق با بودجه یک دوازدهم امورات سال بعد را پیش خواهد برد و هیچ وزارتخانه ای نمی تواند حتی برای یک سال آینده خود برنامه ریزی کند.

منبع: