وزیر دفاع تركیه در نشست دوحه: اعضای دائم شورای امنیت باید بیشتر از ۵ کشور باشد

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به اینکه جهان وارد مرحله جنگ های نیابتی شده است، گفت چالش های بین المللی کنونی مستلزم تجدیدنظر در اعضای دائم شورای امنیت و افزایش آن به بیشتر از ۵ کشور است.

به گزارش بهمن به نقل از الجزیره، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در سخنانی در کنفرانس بین المللی دوحه اظهار داشت: جهان از مرحله جنگ های مستقیم وارد مرحله جنگ های نیابتی شده است. ما هم اکنون با موجی از جنگ اطلاعات گمراه کننده و جنگ هوش مصنوعی مواجه هستیم.
وی در ادامه اضافه کرد: چالش های کنونی ما را مجبور می سازد تا در تعداد اعضای دائم شورای امنیت و افزایش آن به بیشتر از ۵ کشور تجدیدنظر نماییم.
آکار خاطرنشان کرد: باید برای مقابله با چالش های مختلف در سرتاسر جهان، صنایع دفاعی قدرتمند وجود داشته باشد. داده ها و تهدیدات امنیتی با سرعت زیادی درحال تغییر بوده و این مساله مستلزم ایجاد ائتلاف های متعدد است.
وزیر دفاع ترکیه ضمن اشاره به تحولات اوکراین اظهار داشت: ما الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه به روسیه را رسمیت نمی شناسیم. به صورت مستقیم با دو طرف روسی و اوکراینی برای حل و فصل بحران بین دو کشور تماس و ارتباط داریم. ما تلاشهای سیاسی زیادی برای آخر دادن به جنگ در اوکراین و عرضه کمک های بشردوستانه به اوکراینی ها انجام می دهیم.
وی افزود: ما می خواهیم دوست همه کشورهای منطقه باشیم. ناتو متحد است و بحران اخیر نشان داد این پیمان همچنان فعال و سرزنده است.
این اظهارات وزیر دفاع ترکیه در نشست دوحه در حالی است که او امروز یکشنبه در جریان بازدید از مقر فرماندهی نیروهای مشترک ترکیه و قطر در دوحه تصریح کرد که کشورش به تلاشهای خود برای توقف هر چه سریع تر جنگ روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.
آکار خاطرنشان کرد که ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، تمام تلاش خویش را برای توقف درگیری بین روسیه و اوکراین، تضمین آتش بس و تخلیه غیرنظامیان بی گناه به کار گرفته است.

منبع: