وزیر خارجه ارمنستان: کوشش برای دستیابی به صلح ارمنستان و آذربایجان باید دوجانبه باشد

به گزارش بهمن وزیر امور خارجه ارمنستان در مصاحبه با فیگارو اظهار داشت که ایروان تمام تلاش خویش را برای برقراری صلح پایدار در منطقه به کار می گیرد و به جهت اینکه این روند مؤثر واقع شود، تلاش ها باید دوجانبه باشد.

به گزارش بهمن به نقل از وبسایت رادیو دولتی ارمنستان، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در مصاحبه با فیگارو اظهار داشت که ایروان تمام تلاش خویش را برای برقراری صلح پایدار در منطقه به کار می گیرد و به جهت اینکه این روند مؤثر واقع شود، تلاش ها باید دوجانبه باشد.
وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: الفاظ دو طرف بسیار متفاوت می باشد. ارمنستان از باز کردن همه کانال های ارتباطی صحبت می کند، در حالیکه آذربایجان بر به اصطلاح کریدور (با نخجوان) اصرار دارد. ارمنستان بعنوان مظهر حسن نیت حاضر است تمامی نقشه های مین های واقع در منطقه را که در اختیار دارد تحویل دهد، اما آذربایجان باوجود تعهد خود، اسرای ارمنی را آزاد نمی نماید.
میرزویان اضافه کرد: در حالیکه ما از صلح صحبت می نماییم، آذربایجان اظهارات بیگانه هراسانه خویش را چند برابر می کند. گواه این ادعا، سخنان رئیس جمهور آذربایجان در مورد پارک معروف به غنایم نظامی است که در بهار سال جاری در باکو راه اندازی شد.
وزیر امور خارجه همینطور در پاسخ به این سؤال که دامنه این سخنان نفرت انگیز تا کجا می تواند پیش برود، اظهار داشت: پاسخ به این سؤال دشوار در باکو است. نفرت می تواند منجر به نابودی یا نسل کشی شود. مردم ارمنستان این را می دانند.
وی در عین حال تصریح کرد: صلح پایدار مهم می باشد، اما تصور حضور جمعیت ارمنی در مناطق تحت کنترل آذربایجان دشوار خواهد بود. در نتیجه جنگ، هیچ ارمنی در سرزمین های تحت کنترل آذربایجان زندگی نمی کند که این خود دلیل واقعی پاکسازی قومیتی است.

منبع: