قرارداد ۲۰ ساله با ونزوئلا از دید یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین

یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین اظهار نمود: تصمیم به انعقاد قرارداد همکاری ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا بیشتر از اینکه دارای جنبه های اقتصادی باشد، دارای پیام سیاسی است.
رضا طباطبایی، سفیر پیشین ایران در بولیوی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با اعلام تصمیم ایران و ونزوئلا برای انعقاد قرارداد همکاری ۲۰ ساله بین دو کشور بعنوان یک نقشه راه اشاره کرد: دو کشور ایران و ونزوئلا هر دو مورد تحریمهای آمریکا هستند و در خیلی از مسائل بین الملل دارای دیدگاه های یکسان هستند و این امر مثبتی است که کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا که در وضعیت مشابهی در عرصه بین الملل هستند و از نظر اقتصادی نیز دارای پتانسیل های خوبی هستند و به صورتی می توانند نیازهای یکدیگر را نیز تا حدودی تامین کنند، تصمیم به انعقاد چنین قراردادهایی بعنوان یک نقشه راه بگیرند.
وی با اعلان اینکه البته دو کشور ایران و ونزوئلا هر دو به دنبال این هستند که مشکلات تحریمی خودرا حل کنند، اضافه کرد: ایران در ضمن این سالها نشان داده است که اگر تحریم های تحمیلی وضع شده مقابل آن هم رفع گردد و روابطش با غرب عادی شود همچنان همپیمانان و دوستان قدیمی خودرا رها نمی کند، اما در مورد ونزوئلا باتوجه به نوع فرهنگ سیاسی که آن کشور دارد دراین زمینه شک و تردیدهای وجود دارد.
این دیپلمات پیشین کشورمان اشاره کرد: دولت فعلی ونزوئلا به دنبال این است که برای مقابله با اپوزیسیون به رهبری «گوایدو» اقداماتی را انجام دهد و حتی دراین زمینه امتیازاتی را به طرفهای غربی و آمریکا بدهد و ممکنست در جریان این بده و بستانها حتی این قرارداد و این همکاری را زیرپا بگذارد بدین سبب باید در هنگام چنین قراردادی به این مسئله مهم نیز توجه داشت.

طباطبایی با اعلان اینکه نمی توان گفت اقتصاد دو کشور ایران و ونزوئلا مکمل یکدیگر هستند، افزود: ولی دو کشور می توانند قسمتی از نیازهای خودرا تامین کنند حالا نیازهای ونزوئلا بیشتر از ایران است و در مجموع انعقاد چنین قراردادی بیشتر به نفع ونزوئلا خواهد بود. و این می تواند به ونزوئلا در حل قسمتی از مشکلات اقتصادی اش کمک نماید همچون این که ایران بتواند به ونزوئلا در فروش نفتش کمک نماید.

او در آخر با اعلان اینکه فرصتهای اقتصادی خوبی نیز برای بخش خصوصی ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و ساختمان سازی در ونزوئلا وجود دارد، اشاره کرد: البته به نظر من اینطور قراردادها بیشتر از این که جنبه اقتصادی داشته باشد یک نوع پیام سیاسی را مخابره می کند.