كاخ سفید: واشنگتن بر تعامل دیپلماتیک با ایران تمرکز دارد

بهمن: سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری اظهار داشت که واشنگتن هم اکنون بر روند دیپلماتیک با ایران تمرکز دارد.
به گزارش بهمن به نقل از راشاتودی، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی اظهار داشت که تمرکز واشنگتن هم اکنون روی دیپلماسی با ایران است. جن ساکی در نشست خبری روز پنج شنبه خود اظهار داشت: ما در صدد تعامل ملموس دیپلماتیک برای بازگشت کامل و متقابل به پایبندی به توافق هسته ای و یافتن راهکارهای کافی برای موضوعات در رابطه با ایران که باعث نگرانی ماست، هستیم. وی در عین حال مدعی شد: ما در کوشش برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای هستیم اما اگر ایران مطالبات بیشتری داشته باشد و پیشنهاد کمتری دهد مذاکرات به موفقیت منجر نخواهد شد. سخنگوی کاخ سفید در عین حال از توضیح درباره اظهارات مقامات صهیونیست پیرامون تدوین طرح های جایگزین توافق با ایران خودداری کرد و اففزود که واشنگتن هم اکنون بر دیپلماسی تمرکز دارد. این در شرایطی است که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی چند روز آینده در جهت رایزنی در مورد مسئله هسته ای ایران به کشورهای منطقه همچون امارات، قطر و عربستان سعودی سفر خواهد نمود.
به گزارش بهمن به نقل از المانیتور، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی چند روز آینده در جهت رایزنی در مورد مسئله هسته ای ایران به کشورهای منطقه همچون امارات، قطر و عربستان سعودی سفر خواهد نمود.
بر اساس این گزارش، رابرت مالی در نشستی که در اندیشکده «کارنگی» برگزار شد، در مورد مسئله هسته ای ایران و بازگشت به برجام اظهار داشت: آنچه از زبان شرکای خود می شنویم. در ارتباط با نگرانی هایی است که در مورد برنامه هسته ای ایران دارند که در نتیجه خروج ایران از برجام بوجود آمده است. ازاین رو تصور می کنم که بازگشت به برجام همچنان بهترین گزینه پیش رو باشد؛ البته ما واقع بین هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تلاش ایران، عربستان و امارات برای بهبود روابط با یکدیگر هم اظهار داشت: به نظر ما، (این مذاکرات) در صورتیکه با تنش زدایی همراه باشد، اقدامی خوبی خواهد بود.
همزمان المانیتور از برنامه رابرات مالی برای سفر به سه کشور امارات، عربستان و قطر برای مذاکره در مورد برنامه هسته ای ایران اطلاع داد.
لازم به ذکر است، نماینده آمریکا در امور ایران همزمان طی سخنانی اظهار داشت که واشنگتن اعتقاد دارد که بهترین راه پیش رو، بازگرداندن ایران به توافق هسته ای و سپس بحث در مورد چگونگی تقویت این توافق است.
رابرت مالی در ادامه سخنان خود بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ میلادی و ادامه انفعال اروپا در برابر تعهدات برجامی خود اظهار داشت که اگر ایران خواهان توافقی فراتر از برجام است، آنگاه ما باید به توافقی جداگانه برسیم و موارد متفاوتی از آنچه در برجام است، بر روز میز مذاکرات خواهد بود!
نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه موضع گیری های خصمانه کشورش ضد تهران همینطور اظهار داشت که هم اکنون، تمامی طرف ها بر زمان آغاز مجدد مذاکرات هسته ای و این که آیا تهران با دیدگاهی واقع بینانه به میز مذاکرات باز خواهد گشت یا خیر، متمرکز شده اند.
«مالی» در عین حال ادعا نمود که واشنگتن آماده است تا تمامی گزینه ها برای چگونگی تعامل با جهانی که در آن، ایران به محدودیت ها و تعهدات برجامی سال ۲۰۱۵ خود بازنگشته را بررسی کند.
وی بدون اشاره به گزارش های پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای ادعا نمود که آمریکا الان با یک تیم ایرانی جدید طرف است که صراحتاً می گوید خواهان چیزی بیشتر از برجام است!

منبع: