در نشست تخصصی بررسی انتخابات عراق مطرح شد؛ انتخابات عراق رویکرد داخلی و تاثیرات منطقه ای

بهمن: صاحب نظران سیاسی در نشست تخصصی انتخابات عراق؛ رویکرد داخلی و تأثیرات منطقه اعلام نمودند که انتخابات پارلمانی در سطوح مختلف داخلی، منطقه ای و بین المللی حائز اهمیت بسیار است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: نشست تخصصی «انتخابات عراق؛ رویکرد داخلی و تأثیرات منطقه ای» امروز سه شنبه در محل خبرگزاری مهر و با همکاری رادیو گفت و گو اجرا شد. در این جلسه «سیدرضا صدر الحسینی» کارشناس ارشد مسائل منطقه و «علی الازبرجاوی» نماینده حزب «رویکرد ملی» عراق در ایران سخنانی را مطرح نمودند.
بر اساس این گزارش، سیدرضا صدر الحسینی در جریان این جلسه اظهار داشت: انتخابات پارلمانی عراق از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد چونکه رییس جمهور و نخست وزیر از بطن پارلمان آتی انتخاب خواهند شد. بنابراین، افکار عمومی اهتمام ویژه ای به انتخابات پارلمانی در عراق دارند. در این میان، در سطوح منطقه ای و فرامنطقه ای نیز، انتخابات عراق برای بازیگران سیاسی بسیار مهمست.
صدر الحسینی اضافه کرد: کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی و امارات پول های زیادی را برای تأثیرگذاری بر پروسه انتخابات عراق و نتایج آن هزینه کرده اند. علت هم آنست که این کشورها می خواهند رییس جمهو و نخست وزیری از بطن پارلمان بیرون آید که متمایل به مواضع آنها باشد. در این میان، نباید از نقش آفرینی بازیگران دیگر نظیر ترکیه و ایالات متحده آمریکا در صحنه انتخاباتی عراق نیز غافل شد.
وی افزود: این مسأله نیز حائز اهمیت می باشد که در عراق یک نفرت عمومی از نیروهای خارجی در این کشور وجود دارد. نظرسنجی های متقن نشان می دهند که احزاب و جریان های سیاسی غربگرا و طرفدار ایالات متحده آمریکا در انتخابات پارلمانی سریع کمترین اقبال از طرف مردم را خواهند داشت نظرسنجی های متقن نشان میدهد که احزاب و جریان های سیاسی غربگرا و طرفدار ایالات متحده آمریکا در انتخابات پارلمانی سریع کمترین اقبال از طرف مردم را خواهند داشت. از همین روی، پر واضح است که انتخابات پارلمانی عراق در ابعاد منطقه ای و بین المللی نیز بسیار مهمست.
این کارشناس ارشد تحولات منطقه اظهار داشت: انتخابات پارلمانی عراق برای جمهوری اسلامی ایران نیز حائز اهمیت می باشد. ایران و عراق اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند.
صدر الحسینی اظهار داشت: دامنه وسیع مرزهای جغرافیایی مشترک میان دو طرف نیز باعث شده است تا مناسبات میان تهران و بغداد عمیق تر باشد. از همین روی، اگر یک دولتِ انقلابی در عراق روی کار آید، یک تحول شگرف در عرصه هم افزایی دوجانبه تهران و بغداد در سطوح منطقه ای و بین المللی شکل خواهد گرفت.

وی افزود: نکته دیگر این است که قانون جدید انتخابات بر اهمیت انتخابات پارلمانی عراق افزوده است. این نخستین انتخابات در عراق از سال ۲۰۰۳ تا حالا است که در سایه قانون جدید انتخابات برگزار می شود. تعداد نامزدهایی که در انتخابات مشارکت کردند بسیار بیش از تعداد نامزدها در ادوار گذشته است. از طرفی، باتوجه به مطالبات مردمی در زمینه اقتصاد و مبارزه با فساد نیز انتخابات پارلمانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
صدر الحسینی تصریح کرد: مردم به دنبال آن هستند تا بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، نخست وزیری روی کار آید که بتواند در عراق یک جهش اقتصادی بوجود آورد و بساط فساد را جمع نماید. از لحاظ منطقه ای و بین المللی نیز همانطور که پیش تر اشاره کردم، انتخابات پارلمانی اهمیت دارد. طی سال های اخیر عراق تمام تلاش خودرا به کار بسته است تا ایفاگر نقش مستقلی در منطقه باشد.
این کارشناس ارشد مسائل منطقه اشاره کرد: عراق به دنبال آنست که بعنوان یک بازیگر ثبات زا در منطقه شناخته شود. درست بنابراین است که عراقی ها مسئولیت بزرگ میانجی گری میان ایران و عربستان را برعهده گرفته اند. عراق به دنبال آنست تا نقش عربی – اسلامی خود در منطقه را بازیابی کند. بدیهی است که نخست وزیر آتی می تواند ایفاگر نقش مهمی در این حوزه باشد.
وی اضافه کرد: در ارتباط با نحوه انتخاب نخست وزیر آتی نیز باید بگویم که بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، راه یافتگان به انتخابات فراکسیون های مختلف را تشکیل خواهند داد. هر فراکسیونی که بتواند اکثریت اعضاء را داشته باشد، از دیدگاه قانون باید نخست وزیر را انتخاب نماید و در این میان، فراکسیون اکثریت مبادرت به معرفی نخست وزیر می کند هر فراکسیونی که بتواند اکثریت اعضاء را داشته باشد، از دیدگاه قانون باید نخست وزیر را انتخاب نماید. این فراکسیون می تواند متشکل از افراد کُرد و سنی نیز باشد.
صدر الحسینی گفت: نکته دیگری که می خواهم بدان اشاره کنم این است که عراق می تواند یک الگو برای کشورهای عربی باشد. بعد از سقوط رژیم صدام معدوم، عراق توانست استقلال خودرا به دست آورد. از آن زمان تاکنون، عراقی ها تلاش نموده اند تا ایفاگر نقش مستقلی باشند.
وی اضافه کرد: با این وجود، کشورهایی که تا حالا رنگ هیچ صندوقی را به خود ندیدند و حتی نمی توانند صندوق رأی را از صندوق میوه تشخیص دهند، در امور داخلی عراق دخالت می کنند. کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: این کشورها نمی خواهند عراق مستقل باشند. آنها وابستگی عراق را می خواهند. کشورهایی که اساساً با انتخابات و برگزاری انتخابات بیگانه هستند تلاش می کنند مانع از پیروزی افراد صاحب صلاحیت و مستقل در عراق شوند. به هر حال، انتخابات عراق می تواند یک الگوی موفق برای تمامی کشورهای عربی باشد.

وی افزود: در این میان، نباید نقش حشد شعبی در ساختار سیاسی و امنیتی عراق را نادیده گرفت. اگر حشد شعبی نبود، مقابله و مبارزه با تروریسم و نیز رویارویی با ایالات متحده آمریکا در عراق متوقف می ماند. من با قاطعیت می گویم که اگر آمریکا از عراق بیرون رود و حشد شعبی در این کشور حضور نداشته باشد، وضعیت عراق بمراتب بدتر از افغانستان خواهد بود. حشد شعبی هم اکنون دارای پشتوانه قانونی، مردمی و دینی در عراق است. مرجعیت، یکی از با اهمیت ترین پشتوانه های حشد شعبی است.
صدر الحسینی اضافه کرد: درباب نظارت سازمان ملل متحد بر انتخابات عراق نیز مسائلی مطرح است. در ابتدا مسئولان سازمان ملل گرفتار سوء تفاهم شدند و تصور کردند که حمایت مرجعیت از نظارت بین المللی بر انتخابات عراق به مفهوم دخالت آنها در تمامی جزییات مربوط به انتخابات است.
این کارشناس ارشد مسائل منطقه عنوان کرد: درست بنابراین است که مسئولان ارشد سازمان ملل و در رأس آنها «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه سازمان مذکور در عراق تلاش کردند تا یک دفعه دیگر موعد برگزاری انتخابات پارلمانی به تعویق بیفتد مسئولان سازمان ملل و در رأس آنها «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه سازمان مذکور در عراق تلاش کردند تا یک دفعه دیگر موعد برگزاری انتخابات پارلمانی به تعویق بیفتد. با وجود تمامی این تلاش ها، اصرار گروههای سیاسی عراق بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد از پیش تعیین شده، سبب شد تا هدف سازمان ملل محقق نگردد.
وی همین طور اشاره کرد: آمریکایی ها باید بدانند که در صحنه سیاسی و مردمی عراق، واقعیت های تلخی وجود دارد که چاره ای جز پذیرش آنها ندارند. یک خبرنگار آمریکایی که برای پوشش اخبار انتخابات عراق در این کشور مستقر شده است، خود اعلام نمود که واشنگتن بازنده صحنه سیاسی و انتخاباتی در عراق خواهد بود. بدون شک وی بعد از مشاهدات میدانی و پی بردن به عمق روابط و مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و عراق چنین سخنی را مطرح کرده است.

صدر الحسینی اشاره کرد: به هر حال، امیدواریم که نخست وزیر آتی عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را در دستور کار خود قرار دهد تا انتقام خون شهید سلیمانی از واشنگتن گرفته شود.
در ادامه نوبت به «علی الازبرجاوی» نماینده حزب «رویکرد ملی» عراق در ایران رسید که سخنانی را مطرح سازد. نماینده حزب «رویکرد ملی» عراق در ایران در نشست تخصصی بررسی انتخابات عراق اظهار داشت: از آنجا که این انتخابات برمبنای قانون جدید انتخاباتی برگزار شد، اهمیت آن در مقایسه با ادوار گذشته مضاعف گشت. این اتفاق از سال ۲۰۰۳ تا حالا سابقه نداشته است.
این شخصیت عراقی عنوان کرد: قانون جدید انتخابات به دنبال مطالبات مردمی تصویب گردید. این خواسته و مطالبات مردم عراق بود که یک قانون جدید بر انتخابات حاکم شود. پیش تر اینطور بود که افراد راه یافته به پارلمان از میان لیست ها و فهرست های ائتلافی تشکیل می شدند اما امروز در سایه قانون جدید انتخابات، این شخصیت های مستقل از فهرست ها هستند که عمدتا به پارلمان راه می یابند.
وی اضافه کرد: در ادوار گذشته انتخابات ۱۸ حوزه انتخاباتی وجود داشت اما در این دوره تعداد حوزه های انتخاباتی به ۸۳ حوزه افزایش پیدا کرد. حدود ۳۲۰۰ داوطلب برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی با یکدیگر رقابت کردند. همانطور که کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز اعلام کرد، شمار افراد واجد شرایط برای مشارکت در انتخابات حدود ۲۴ میلیون نفر اعلام گردید.

این شخصیت عراقی افزود: برمبنای قانون جدید انتخابات این امکان وجود دارد که ترکیب سیاسی پارلمان آتی به کلی دستخوش تغییر شود. البته همین مسأله ممکنست مشکلات و معضلاتی را نیز به وجود آورد. بعنوان نمونه، تنوع رویکردها و گرایش های سیاسی افراد پیروز در انتخابات پارلمانی می تواند آنها را در حوزه انتخاب شخصِ نخست وزیر گرفتار تشتت و اختلاف کند.
بر اساس قانون جدید انتخابات این امکان وجود دارد که ترکیب سیاسی پارلمان آتی به کلی دستخوش تغییر شود ایشان سپس اظهاراتش تصریح کرد: پیش تر تلاش هایی انجام شد که انتخابات یک دفعه دیگر به تعویق بیفتد. از آنجا که کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام نمود که پروسه رأی گیری و نیز شمارش آراء بصورت الکترونیک صورت خواهد گرفت، این نگرانی وجود داشت که زیرساخت های انجام چنین کاری فراهم نباشد و انتخابات تا سال آینده به تعویق بیفتد. با این وجود، این اتفاق رخ نداد.
نماینده جریان ابتکار ملی عراق در ایران اظهار داشت: مردم عراق از دولت آتی که برآمده از پارلمان آینده خواهد بود، انتظار دارند که خدمات رسانی عمومی را بهبود بخشد. مردم توقع دارند که دولت به خدمات رسانی عمومی ازجمله مسائل مربوط به آب و برق و … اهتمام جدی داشته باشد. به هر حال، آنچه که واضح به نظر می آید این است که نخست وزیر آتی از بطن اجماع میان ائتلاف های پیروز در پارلمان انتخاب خواهد شد.
وی گفت: درباب سرنوشت مصطفی الکاظمی هم باید بگویم که ماموریت او از همان ابتداء فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات است. با این وجود، این امکان وجود دارد که الکاظمی توسط ائتلاف های پیروز در انتخابات پارلمانی بعنوان گزینه نخست وزیری مطرح شود. تحقق این سناریو بعید نیست. این مسأله بستگی به ماهیت ائتلاف هایی دارد که در انتخابات پیروز خواهند شد.

این شخصیت عراقی عنوان کرد: در طول دوران نخست وزیری مصطفی الکاظمی در عراق، اجرای طرح پارلمان درباب اخراج آمریکایی ها از خاک این کشور متوقف گردید در طول دوران نخست وزیری مصطفی الکاظمی در عراق، اجرای طرح پارلمان درباب اخراج آمریکایی ها از خاک این کشور متوقف گردید. مردم انتظار دارند تا پارلمان آتی و نخست وزیر آینده یک چارچوب عملیاتی را برای اخراج آمریکایی ها ترسیم کنند. پس از این زاویه نیز انتخابات پارلمانی سریع در عراق از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. مردم عراق انتظار دارند که دولت آتی بر روی اخراج نظامیان آمریکایی متمرکز شود.
وی افزود: مردم همین طور این مطالبه را دارند که پارلمان آتی از حشد شعبی حمایت کند. حشد شعبی هم اکنون دارای پشتوانه مردمی و قانونی می باشد. مرجعیت نیز از آن حمایت می کند. برخی به دنبال انحلال و یا ادغام حشد شعبی هستند. با این وجود، پارلمان باید تمام تلاش خود برای پشتیبانی از حشد شعبی را به کار بندد. در این حوزه نمایندگان پارلمان عراق، فصل الخطاب هستند.
نماینده جریان ابتکار ملی عراق در ایران اشاره کرد: حشد شعبی ضامن امنیت و حراست از حاکمیت ملی عراق است. مطمئناً اگر آمریکایی ها بخواهند روزی از عراق بیرون بروند، همچون افغانستان در این کشور نیز خرابکاری خواهند کرد. آنجاست که نقش مهم حشد شعبی در حفاظت و حراست از امنیت عراق بیش از هر زمان دیگری آشکار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: همانطور که مستحضر هستید سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا بر روند انتخابات پارلمانی نظارت داشتند. البته باید به این مسأله نیز اشاره کنم که سازمان ملل یک نگاه سیاسی به انتخابات عراق داشت. بنابراین پیش تر تلاش زیادی کرد که انتخابات به تعویق بیفتد. نظارت سازمان ملل این نگرانی را به وجود آورده است که شاید مسأله تخلف احتمالی در انتخابات، بین المللی شود.
این شخصیت عراقی گفت: پیش تر در ادوار گذشته اگر تخلفی در انتخابات عراق رخ می داد، این مسأله به دستگاه قضایی ارجاع داده می شد و در محافل داخلی رسیدگی به آن صورت می گرفت. حالا اگر تخلفی رخ دهد، برخی گروههای سیاسی آنرا بین المللی خواهند کرد. از طرفی، ممکنست طرف هایی که نتیجه انتخابات را به نفع خود نمی دانند مدعی بروز تقلب در آن شوند و سپس با مراجعه به سازمان ملل، از این سازمان بعنوان ابزاری برای اعمال فشار بر دولت بمنظور لغو نتایج انتخابات، استفاده نماید.

منبع: