مهر بررسی كرد؛ توافق بغداد- واشنگتن در كاخ سفید بازی آمریكا با وعده خروج

بغداد و واشنگتن درحالی توافقی را به منظور خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق امضاء کردند که به نظر می آید آمریکایی ها باز هم بازی با وعده خروج را در دستور کار خود قرار داده اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در جریان سفر به ایالات متحده آمریکا یک توافق را با این کشور به امضا رساند. نخست وزیر عراق بعد از دیداری طولانی با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا توافق مذکور را امضا کرد. بعد از امضای این توافق، مصطفی الکاظمی و جو بایدن بیانیه مشترکی را صادر کردند که توسط کاخ سفید قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال ۲۰۲۱ حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق آخر یابد. سران آمریکا و عراق اعلام کردند: دولت عراق بر تعهد خود برای محافظت از نیروهای ائتلاف بین المللی که مشغول مشاوره و آموزش در این کشور هستند، تاکید دارد. هیأت های دو طرف تصمیم گرفتند که روابط امنیتی به صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل گردد. تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.
گروه های مقاومت عراق اعلام نموده اند که هیچ اعتمادی به وعده آمریکا برای خروج از خاک این کشور تا آخر سال جاری میلادی ندارند امضای توافقنامه میان آمریکا و عراق درمورد خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، واکنش هایی را به دنبال داشت. در همین ارتباط، «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» اعلام نمود: ما به آمریکایی ها اعتمادی نداریم و با هیچ گونه حضور نیروهایشان در خاک عراق موافق نیستیم. آمریکایی ها باید به صورت کامل خاک عراق را ترک کنند.
معاون دبیرکل جنبش نجباء عنوان کرد: کسانی که بر حضور آمریکا در عراق اصرار دارند، می خواهند با حمایت خارجی حد و اندازه خویش را بزرگ جلوه دهند. الشمری با اشاره به اینکه آسمان عراق در کنترل نظامیان آمریکایی است، اظهار داشت: جنایت های آمریکا در عراق و بخصوص ترور فرماندهان مقاومت یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس توسط نیروی هوایی آمریکا انجام شده است.
نخست وزیر عراق بعد از امضای توافقنامه با آمریکا سخنانی را بیان کرد که تعجب همگان را به دنبال داشت. وی در سخنانی اظهار داشت: «می خواهم به نیابت از مردم عراق از مردم آمریکا تشکر کنم به خاطر همه چیزهایی که آمریکایی ها برای عراقی آزاد و دموکرات به این کشور اعطا کردند». این سخنان درحالی عنوان شد که کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند در طول سال های گذشته این گروه های مقاومت بودند که همه چیز به عراق اعطا کردند و آمریکایی ها تنها ویرانی در این کشور به بار آوردند.

در توافقنامه ای که میان سران آمریکا و عراق به امضا رسیده است، واشنگتن اعلام نموده است که تا آخر سال جاری میلادی یعنی سال ۲۰۲۱ نیروهای رزمی خویش را از عراق خارج خواهد نمود. این در شرایطی است که آمریکایی ها در همین توافقنامه باز هم بر تداوم حضور خود در عراق تحت عناوین و بهانه های مختلف همچون عرضه آموزش های نظامی به ارتش عراق و هم ایفای نقش مستشاری در این کشور، تاکید کرده اند.
از سوی دیگر، گروه های مقاومت عراق همواره بر ضرورت خروج کامل آمریکایی ها از کشور خود تاکید داشته و دارند. طبیعی است که تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق تحت عناوین مختلف نمی تواند به معنای خروج کامل واشنگتن از این کشور تلقی گردد.
پیش از این هم آمریکایی ها در توافقنامه امنیتی سال ۲۰۰۸ وعده خروج کامل از خاک عراق تا آخر سال ۲۰۱۱ را داده بودند که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه حضورشان در این کشور به بهانه مبارزه با داعش بیشتر از پیش افزایش پیدا کرد در همین حال، طی طرحی که نمایندگان پارلمان عراق در سال ۹۸ و بعد از ترور فرماندهان مقاومت توسط ایالات متحده آمریکا به تصویب رساندند، به صورت صریح، واضح و شفاف بر ضرورت خروج کامل بیگانگان از خاک عراق تاکید شده است.
با این حال، آمریکایی ها باز هم ضمن دور زدن مصوبه مذکور، در جریان توافق اخیر تلاش کردند تا به حضور خود در خاک عراق به بهانه های مختلف ادامه دهند.
علیرغم این که آمریکایی ها ادعای می کنند که بر مبنای توافقنامه امضا شده با مصطفی الکاظمی تا چند ماه دیگر عراق را ترک خواهند کرد اما رفتار عالیرتبه ترین مقام این کشور یعنی «جو بایدن» در زمان حضور نخست وزیر عراق در کاخ سفید، چنین چیزی را نشان نمی دهد. دوربین های تلویزیونی درحالی از بایدن تصویری را منتشر نمودند که او دست نوشته ای را در دست دارد و در آن، مقاومت عراق تهدید شده است.
آنطور که در تصویر انتشار یافته پیداست، در دست نوشته بایدن نوشته شده است: ایالات متحده برای پاسخ گویی به حملات آمادگی دارد. این مسأله خود به تنهایی نشان داده است که واشنگتن به جای فکر کردن به خروج از خاک عراق همچنان به همان رویکرد سابق خود در تهدید مقاومت و رویارویی با آن اصرار دارد. بنابراین، هیچ تغییری در رویکرد، نگرش و استراتژی واشنگتن در عراق قابل مشاهده نیست.

افزون بر این، آنچه که واضح به نظر می آید این است که آمریکایی ها برای چندمین بار طی سالهای گذشته به «وعده خروج» برای بقای بیشتر در خاک عراق متوسل شده اند. مقامات آمریکایی طی سالیان متمادی گذشته همواره برای شانه خالی کردن از زیر بار فشارها برای ترک خاک عراق «وعده خروج قریب الوقوع» از این کشور را به مسؤلان بغداد عرضه کرده اند.
«بایدن» درحالی مدعی است که نیروهای آمریکایی تا آخر سال جاری عراق را ترک می کنند که همزمان به صورت رسمی و علنی، گروه های مقاومت را به انجام حملات جدید ضد آنها تهدید می کند در همین راستا، باید اظهار داشت که توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن که قریب به ۱۵ سال پیش به تصویب رسید خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. در جریان توافقنامه امنیتی مذکور، آمریکاییها به عراقی ها وعده دادند که تا آخر سال ۲۰۱۱ به صورت کامل از خاک این کشور خارج می شوند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه واشنگتن در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش حضور نظامی خود در خاک عراق را بیشتر از پیش افزایش داد.
از سوی دیگر، آمریکایی ها بیشتر از یک سال پیش و در جریان دور اول گفتگوهای راهبردی با بغداد وعده دادند که بزودی تعداد نیروهای خود در خاک عراق را کم می کنند و طبق یک جدول زمانی مشخص از این کشور خارج می شوند. اما با این وجود، حالا که بیشتر از یک سال از دور اول گفتگوها سپری می شود، بار دیگر شاهد آن هستیم که آمریکایی ها باز هم وعده خروج قریب الوقوع از خاک عراق را می دهند و خبری از خروجشان نیست.
به هر حال، آنچه که واضح به نظر می آید، این است که هم اکنون ایالات متحده آمریکا با یک چالش بزرگ در عراق مواجه می باشد و آن، چالش امنیتی است. طبیعی است که تداوم حضور آمریکایی ها در خاک عراق و خلف وعده مجدد آنها که کاملاً قریب الوقوع است، باعث خواهد شد تا گروه های مقاومت سلسله عملیات های خود ضد نیروهای آمریکایی را بیشتر از پیش تشدید کنند.

منبع: