با انتشار یادداشتی؛ لاوروف: روسیه و چین حافظ نظام چند قطبی هستند

وزیر خارجه روسیه می گوید مسکو-پکن به الگویی برای همکاریهای بین دولتی قرن ۲۱ تبدیل گشته اند و در حراست از نظام چند قطبی جهان نقشی مهم ایفا می کنند.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به مناسبت ۲۰ سالگی امضای پیمان دوستی میان مسکو-پکن یادداشتی در روزنامه «روسیسکایا گازتا» منتشر نمود که در آن ارتقای روابط دو کشور به سطحی بی سابقه را مثالی از همکاری بر پایه اصل برابری و به رغم همه قید و بندهای ایدئولوژیکی عنوان نمود.
در این نوشتار، لاوروف از موفقیت همکاریهای نظامی دو کشور سخن اظهار داشت که ماهیتی کاملاً دفاعی دارند. به گفته ی ایشان، پیمان دوستی که در ۱۶ جولای ۲۰۰۱ میان دو کشور بسته شد؛ در تبدیل شدن آنها به الگوی همکاریهای بین دولتیِ قرن ۲۱ دخیل بوده است.
لاوروف این پیمان را به مثابه الگویی دانست که علاوه بر تامین منافع اساسی ملی دو کشور و آرمان های مردم آنها، در حفظ نظم جهانی چند قطبی پایدار و تامین امنیت و ثبات نقش مهمی دارد.
این یادداشت در حالی منتشر گردید که آمریکا و اروپا به شدت از تشدید همکاریهای روسیه-چین بیمناک هستند و این روند را چالشی برای برتری جویی خود در سطح بین الملل تلقی می کنند.