رئیس بخش ایران شورای آتلانتیك آمریكا : ماهیت سیاسی آمریكا عامل بی ثباتی توافقات بین المللی است

بهمن: رییس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا معتقد می باشد با وجود نقص هایی که در برجام وجود دارد هنوز تنها چاره ای که می تواند منافع همه طرف های امضا کننده را تامین کند این توافق نامه است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – عبدالحمید بیاتی: مذاکرات وین برای احیای برجام به سبب سنگ اندازی های طرف های غربی با مشکل روبه رو شده و هنوز زمان دقیق برگزاری دور جدید این مذاکرات معلوم نیست. مذاکراتی که با هدف احیای برجام شروع شده اند با سنگ اندازی طرف های غربی و لجبازی های آمریکا برای رفع تحریم های ایران هنوز نتوانسته به هدف خود برسد.
در این میان «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از احتمال شروع هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین اتریش آگاهی داده و گفته است: ما پیش بینی می نماییم هفتمین دور مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران اجرا شود.
در همین رابطه «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین روز گذشته پنجشنبه درباره احتمال برگزاری دور هفتم مذاکرات در وین درباره احیای توافق هسته ای ایران (برجام) اظهار داشت: هنوز تاریخ دقیق برگزاری دور تازه مذاکرات در وین مشخص نشده است. پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به فرصت بیشتری برای آماده کردن خودش نیاز دارد و این طبیعی است.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین اضافه کرد: «اگرچه بلاتکلیفی های امروز منافع هیچ کشوری را تامین نمی کند و هر چه زودتر مذاکرات از سر گرفته شود، بهتر است».
تغییر استراتژی تحریم
در چنین شرایطی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی خبر از تصمیم دولت آمریکا برای تغییر استراتژی تحریم های ایالات متحده مقابل کشورهایی همچون ایران آگاهی داده و نوشته است: آمریکا در امتداد همگرایی با متحدان خود می خواهد تا برنامه جدیدی را درباب تحریم کشورهایی که به آنها برچسب متخاصم زده است بکار بگیرد.
بر همین اساس گزینه بکارگیری تحریم های تنبیهی مقابل کشورهایی همچون ایران مطرح است.
به نوشته وال استریت، دولت جو بایدن درحال بازنگری استفاده از اهرم تحریم های اقتصادی مقابل کشورهای متخاصم، در امتداد هماهنگی بیشتر با شرکای خود بجای اتخاذ رویکرد یکجانبه و جلوگیری از خسارت های اقتصادیست.
اسلاوین: دولت بایدن از این پس به شکلی سنجیده تر برای اعمال تحریم اقدام خواهدنمود و به سبب استراتژی جدید تحریم های آتی به شکلی پی ریزی خواهند شد که تمام مردم کشورهای هدف را شامل نشوند
این گزارش از قول یک مقام آمریکایی گزارش داده است که سند اجرائی بازنگری شده سیاست تحریم های آمریکا تقریباً تکمیل شده است و انتظار می رود تا اختتام تابستان امسال رونمایی شود.
در چنین شرایطی برای تحلیل بهتر وضع موجود، موضوع گزارش وال استریت را با «باربارا اسلاوین» رییس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، مطرح کردیم که وی در توضیح این تصمیم دولت بایدن اظهار داشت: مطلب وال استریت بدین مدلول است که دولت بایدن از این پس به شکلی جدید برای اعمال تحریم اقدام خواهدنمود. به سبب استراتژی جدید، تحریم های آتی به طوری پی ریزی خواهند شد که تمام مردم کشورهای هدف را شامل نشوند و فقط افراد خاصی شامل این تحریم ها بشوند.
مذاکرات وین
موضوع بعدی که در این گفتگو مورد بحث قرار گرفت مذاکرات وین و اختلافات میان ایران و طرف های دیگر برجام بود.
همانطور که اشاره شد وزارت خارجه آمریکا اعلام نموده که واشنگتن انتظار دارد هفتمین دور مذاکرات در مورد توافق هسته ای ایران اجرا شود. در همین رابطه راینار بروئل سخنگوی وزارت خارجه آلمان اظهار داشت که برلین آماده بازگشت به میز مذاکرات در وین است و انتظار دارد ایران بدون تاخیر این پیشنهاد را بپذیرد.
پیشتر نیز سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره زمان از سرگیری دور بعدی مذاکرات وین درباب احیای برجام اشاره کرد که روند گفتگوها فراتر از مذاکرات رسمی وین جریان دارد و نشست کمیسیون مشترک هم در زمان مناسب منعقد خواهد شد.
پیتر استانو روز چهارشنبه در نشست خبری از بروکسل اظهار داشت: همانطور که می دانید نماینده عالی (جوزف بورل) نقش هماهنگی برجام را برعهده دارد و او با هماهنگی مشارکت کنندگان اقدام و تصمیم گیری می کند پس هر زمان که اعضا درباره ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، گفت وگوها شروع می شود.
وی افزود: همانطور که می دانید این یک روند ادامه دار است و گفتگوها و تعاملات دیپلماتیک فراتر از مذاکرات رسمی در وین جریان دارد.
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز روز سه شنبه گذشته در مورد از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران که از ماه آوریل در وین پایتخت اتریش شروع شده است، اظهار داشت: من فکر می کنم ما در هفته های آتی به آن نقطه (اهداف مذاکرات) خواهیم رسید.
رئیس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا: هر نوع توافقی میان ایران و آمریکا به سبب ماهیت سیاسی ایالات متحده در معرض بی ثباتی است
باربارا اسلاوین، رییس بخش ایران شورای آتلانتیک آمریکا، در مورد چگونگی امکان پذیر بودن احیای برجام با وجود اختلافات موجود میان طرفین اظهار داشت: من شخصاً هنوز امیدوارم که برجام احیا شود. هم اکنون به غیر از برجام هیچ چاره دیگری که بتواند ایران، آمریکا و طرف های دیگر برجام را به منافعشان برساند وجود ندارد.
بدعهدی طرف های غربی برجام
موضوع دیگری که از طرف خبرنگار مهر در این گفتگوی کوتاه عنوان شد بدعهدی های طرف های غربی برجام به ویژه آمریکا در عمل به تعهدات مندرج در این توافق بین المللی بود.
اسلاوین در پاسخ به این پرسش که «آمریکا و طرف های غربی برجام از عمل به تعهدات خود شانه خالی می کنند اما همیشه بر ضرورت پایبندی ایران به تعهداتش تاکید دارند، با وجود چنین دیدگاه های یک جانبه ای چگونه ممکنست ما شاهد حصول یک توافق پایدار باشیم؟» اظهار داشت: هر نوع توافقی میان ایران و آمریکا به سبب ماهیت سیاسی ایالات متحده در معرض بی ثباتی است اما با این وجود لازم است که برجام احیا شده و ایران و آمریکا مجدداً در مورد تمام مواردی که مورد توجه دو طرف است گفتگو کنند.

منبع: