در آستانه دیدار با بایدن؛ رئیس جمهور كره جنوبی: وقت مذاكره با پیونگ یانگ است

به گزارش بهمن رئیس جمهور کره جنوبی در آستانه دیدار با همتای آمریکایی، از آخرین سال دوره زمامداری خود بعنوان تنها فرصت باقی مانده برای حصول توافق با پیونگ یانگ، یاد کرد.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی که مقرر است در تاریخ ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) در مسافرت به واشنگتن، دیداری حضوری با جو بایدن همتای آمریکایی داشته باشد؛ از آخرین سال دوره زمامداری خود بعنوان تنها شانس باقی مانده برای حصول صلح پایدار با پیونگ یانگ یاد کرد و اظهار داشت: زمان آن رسیده تا برای خروج از بن بست مذاکره با کره شمالی کاری انجام دهیم.
امسال چهارمین و آخرین سال دوره زمامداری مون است و انتظار می رود که او بایدن را به پیدا کردن راهی برای تعامل با کره شمالی ترغیب کند حال آنکه به نظر می آید که این مساله اولویت نخست طرف مقابل محسوب نمی گردد.
دولت بایدن مدعی است که تلاشش برای باز کردن باب مذاکره با پیونگ یانگ بی پاسخ مانده حال آنکه در بازبینی سیاست واشنگتن در برابر کره شمالی، به اهمیت اتخاذ نگاهی عملگرایانه که مبتنی بر دیپلماسی باشد؛ اشاره نموده است.
با این حال، هیچ نشانه ای از کاهش تحریم ها در رویکرد جدید واشنگتن دیده نمی گردد و همین مساله تلاشهای مون را از بابت احیای رابطه با پیونگ یانگ از راه سرمایه گذاری اقتصادی و گردشگری، ناکام گذاشته است.
چندی پیش، یک مقام وزارت خارجه کره شمالی اخطار داد که بایدن با طرح این ادعا که برنامه هسته ای پیونگ یانگ یک «تهدید جدی» است، مرتکب «اشتباه بزرگی» شده و کره شمالی «تدابیر مشابهی» را (علیه ایالات متحده) اتخاذ خواهد نمود.
این مقام در ادامه افزود که اظهارات اخیر رئیس جمهور ایالات متحده و بازبینی وی در سیاست های فعلی و پیشین این کشور نشان دهنده قصد وی برای حفظ و تداوم سیاست خصمانه در برابر پیونگ یانگ است.
این در حالی است که «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید مدعی شده بود که دولت بایدن یک رویکرد جدید اعمال فشار ضد کره شمالی وضع کرده که شامل دیپلماسی و نه یک معامله بزرگ با رهبری این کشور می شود.

منبع: