زمزمه های فروپاشی انگلیس؛ اسكاتلند: برگزاری همه پرسی استقلال ربطی به جانسون ندارد

به گزارش بهمن وزیر اول اسکاتلند به دنبال توفیق احزاب جدایی طلب در انتخابات پارلمان محلی، به دولت لندن اخطار داد که هیچ چیز مانع از تحقق خواست مردم این منطقه در خصوص برگزاری همه پرسی استقلال نمی گردد.

به گزارش بهمن به نقل از اسکای نیوز، «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند پس از پیروزی چشم گیر احزاب جدایی طلب در انتخابات پارلمانی این منطقه، خطاب به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اخطار داد که از هیچ تلاشی در خصوص تحقق خواست مردم اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی دوم استقلال فروگذار نخواهد کرد.
وی همینطور اخطار داد که زمان برگزاری این همه پرسی را هم پارلمان اسکاتلند تعیین خواهد نمود و این مورد ربطی به جانسون یا هیچکدام از سیاستمداران لندن ندارد.
اگرچه حزب ملی اسکاتلند نتوانست به حد نصاب لازم برای کسب اکثریت پارلمانی برسد، با این وجود، همچنان بزرگترین حزب حاکم بر پارلمان محلی است.
اسکاتلند پیش تر در سپتامبر ۲۰۱۴، همه پرسی استقلال برگزار کرد که طی آن ۶۲ درصد از مردم این منطقه، به اینکه بخشی از بریتانیا باشند؛ رای دادند.
اما هم اکنون، آنچه که انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی را در بستر یک اقتصاد ۳ تریلیون دلاری به یکدیگر وابسته نگه می داشت؛ در پس لرزه های ناشی از برگزیت و ضعف دولت لندن برای مهار کرونا، سست شده است.
نظرسنجی ها از آن حکایت می کند که در شرایط فعلی، اکثریت مردم اسکاتلند خواستار برگزاری همه پرسی استقلال برای خاتمه دادن به اتحاد ۳۱۴ ساله با انگلیس هستند.

منبع: