توضیحات جوكار درباره مصوبه شورای نگهبان برای شرایط ثبت نام نامزدها

به گزارش بهمن رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ضمن اشاره به اینکه هیچ کس تلاش مجلس شورای اسلامی درباب اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را نمی تواند کتمان کند، اشاره کرد: هدف مجلس اصلاح این قانون و در نظر گرفتن شاخص هایی برای ورود افراد واجد شرایط به انتخابات بود که مجلس به هدف خود رسید.
محمد صالح جوکار در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به “مصوبه” شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری و ابلاغ شرایط ثبت نام نامزدهای انتخابات بیان نمود: بحث زیادی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس انجام شد و در بررسی این طرح از نظر نخبگان، کارشناسان و دستگاههای نظارتی به منظور اصلاح قانون استفاده شد.
وی در ادامه اظهار نمود: تمام تلاش مجلس شورای اسلامی این بود تا پیش از آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با اصلاح قانون، شرایط و شاخص هایی در نظر گرفته شود که افراد حائز شرایط و دارای حداقل امتیاز لازم برای حضور در جایگاه ریاست جمهوری وارد عرصه شوند.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هیچ کس تلاش مجلس در مورد اصلاح این قانون را نمی تواند کتمان کند. با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان بررسی این طرح جلو رفت. شورای نگهبان و هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اشکالاتی را به طرح وارد دانستند که در مجلس اصلاح گردید و باردیگر به شورای نگهبان رفت.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت باردیگر اشکالاتی را به آن وارد دانست که وارد نبود. ۱۷۱ نماینده مجلس نامه ای خطاب به آیت الله جنتی نوشتند و درخواست نمودند که این مصوبه اجرایی و قانونی شود. نهایتا شورای نگهبان بر مبنای اختیارات و مصوبات داخلی خودشان موادی که در این طرح امده بود را در بررسی صلاحیت کاندیداها در دستور قرار داد.
جوکار اضافه کرد: هدف مجلس شورای اسلامی اصلاح این قانون و در نظر گرفتن شاخص هایی برای ورود افراد حائز شرایط به انتخابات بود که مجلس به هدف خود رسید. اگر طرح مجلس قانونمند شده بود ما خوشحال تر می شدیم اما شرایطی که حالا اعلام شده بر مبنای محتوای طرح مجلس است و در هر صورت هدف مجلس محقق شده است.

منبع: