یكی از رهبران شیعیان مصر درگفتگو با مهر: نامگذاری روز جهانی قدس محاسبات اسرائیل را برهم زد

یک اندیشمند مصری ضمن اشاره به اینکه نامگذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) محاسبات تل آویو را برهم زد، اظهار داشت: حمله موشکی به دیمونا دروغ بزرگ صهیونیست ها را بر ملا ساخت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده ای در ساختار و هدف گذاری گروه های مقاومت در سرتاسر منطقه به وجود آمد. خیلی از گروه ها که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و دیگر نقاط منطقه فعالیت می کردند، بر «قومیت گرایی عربی» تکیه داشتند و آنرا پشتوانه ای برای فعالیتهای مبارزاتی خود قلمداد می کردند.
در واقع، این احساس در بین گروه های مقاومت وجود داشت که آنها با تاکید بر عنصر مشترک «قومیت گرایی عربی» می توانند میان ملت ها و ارتش های عربی نوعی انسجام، هماهنگی و همگرایی ایجاد کنند. از همین روی، این مورد خود به تنهایی به چالش بزرگی در راه مقاومت تبدیل گشته بود چونکه چنین نگرشی باعث شد تا مبحث و مسأله «نزاع صهیونیسم اسلام» به مسأله «نزاع عربی اسرائیلی» تقلیل داده شود.
در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «سید طاهر الهاشمی» اندیشمند و یکی از رهبران شیعیان مصر و عضو عضو مجمع جهانی خاندان (ع) انجام داده است که مشروح آنرا مطالعه می کنید:
*همانطور که می دانید، هم اکنون در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم. این در شرایطی است که سران رژیم های عربی تلاش می کنند تا مانع از احیای این روز بزرگ توسط ملت های خود شوند. این مسأله را چطور می بینید؟
من می توانم به شما بگویم که از مدت ها پیش ملت های مسلمان و آزاده در سرتاسر جهان برای فرا رسیدن روز جهانی قدسِ پیش روی لحظه شماری می کنند. این مسأله را از نزدیک کاملاً احساس کرده ام. همگان می دانند که روز جهانی قدس یک روز سرنوشت ساز است. این روز یک روز الهی است.
امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به منظور مقابله با ظالمان، اشغالگران و مستکبران بعنوان روز جهانی قدس تعیین کردند. ایشان با این اقدام خود محاسبات صهیونیست ها را برهم زدند. کسانی که تلاش می کنند تا به هر ترتیبی از اهمیت روز جهانی قدس بکاهند، در واقع مزدوران رژیم صهیونیستی هستند.
در این میان، شکست خوردگان داخلی و خارجی هم که مرعوب قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی هستند، از بام تا شام تلاش می کنند این گونه القا کنند که روز جهانی قدس هیچ فایده ای ندارد. شما به خوبی می بینید افرادی که چنین مسائلی را مطرح می کنند هیچ جایی در بین شخصیت های شرافتمند جهان اسلام ندارند. این عادی سازان روابط با رژیم صهیونیستی هستند که ملت ها را از احیای روز جهانی قدس می هراسانند.
*اخیراً شاهد آن بودیم که مقاومت توانست تأسیسات اتمی و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. به نظر شما این عملیات استراتژیک چه دستاوردهایی برای مقاومت در منطقه به دنبال داشته است؟
عملیات نظامی ضد تأسیسات نظامی و راهبردی رژیم صهیونیستی، دستاوردهای بسیاری داشت. موشکی که به نزدیکی تأسیسات اتمی «دیمونا» در اراضی اشغالی برخورد کرد، دروغ بزرگ صهیونیست ها در خصوص قدرتمند بودنشان را بر ملأ ساخت.
اگر کمی به موقعیت جغرافیایی تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی نگاه بیندازیم، متوجه می شویم که دیمونا در یکی از امن ترین مناطق در این اراضی واقع شده است. با این وجود، موشک شلیک شده توسط مقاومت درست در کنار آن فرود آمد.
به دنبال این عملیات نظامی، صحت و درستی توصیف مهم سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در مورد قدرتِ ادعایی اسرائیل برای همگان مشخص شد. بنابراین، همگان دریافتند که اسرائیل از «خانه عنکبوت سست تر» است. مقاومت با شلیک موشک به تأسیسات دیمونا نشان داد که در هر لحظه ای که اراده کند، می تواند عمق استراتژیک صهیونیست ها را هدف قرار دهد و طی یک مدت زمان کوتاه آنها را زمین گیر کند.
*جمهوری اسلامی ایران در طول بیشتر از ۴ دهه گذشته حمایت های فراوانی را از مسأله فلسطین به عمل آورده است. برخی تلاش می کنند تا از ارزش این حمایت ها بکاهند. دیدگاه شما در این حوزه چیست؟
هرآنکس که ذره ای بصیرت داشته باشد متوجه می شود که جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته بیشترین نقش را در پشتیبانی از مسأله فلسطین ایفا کرده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تابحال جمهوری اسلامی ایران تمامی طرح ها ضد فلسطین را به شکست کشانده است.
امام خمینی (ره) مبنای انقلاب اسلامی ایران را پشتیبانی از مسأله فلسطین قرار دادند. جمهوری اسلامی ایران در طول مدت زمان گذشته در تمام عرصه ها از مسأله فلسطین حمایت کرده است. ایران اجازه نداد پرچم مقاومت فلسطین روی زمین باقی بماند. یکی از بزرگترین ثمرات پیروزی انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس تجلی می یابد.
*مقامات رژیم صهیونیستی همواره تمام تلاش خویش را برای پیشگیری از احیای روز جهانی قدس به کار بسته اند. آنها با بمباران گسترده مواضع مقاومت در نوارغزه از آغاز ماه مبارک رمضان تاکنون، در این راستا گام برداشته اند. ارزیابی شما از متوسل شدن صهیونیست ها به قدرت نظامی برای مواجهه با احیای روز جهانی قدس چیست؟
همگان باید بدانند که امروز این مقاومت است که در عرصه میدانی دست برتر را دارد. رژیم صهیونیستی به شدت در موضع ضعف قرار گرفته است و چاره ای جز بازبینی در حساب و کتاب های خود ندارد. حالا دیگر حتی آمریکا هم نمی تواند از رژیم صهیونیستی در مقابل موشک های مقاومت حفاظت و حراست کند.
واقعیت آن است که معادلات منطقه ای به شدت دستخوش تغییر شده اند. اسرائیل محاسبات جدید خویش را دارد و می داند که امروز دیگر نمی تواند همچون گذشته قدرت مقاومت را دستکم گیرد. تحولات کنونی نشان داده است که در آینده نزدیک آمریکا و صهیونیست ها هیچ نقشی در اداره منطقه نخواهند داشت.