یك مدرس روزنامه نگاری: سواد انتخاباتی می تواند تعقل را جایگزین احساس كند

همدان یک مدرس دروس روابط عمومی و روزنامه نگاری با تاکید بر اینکه سواد انتخاباتی مناسب می تواند تعقل را جایگزین احساس کند، اظهار داشت: برای دادن یک رأی با کیفیت، باید عرصه انتخابات را دقیق و عمیق تجزیه و تحلیل کرد و با شناخت ژرف و عمیقی از آنچه که در رقابت های انتخاباتی می گذرد، بدون توجه به موضوعات سطحی و زودگذر، به مصالح کشور رأی داد.
دکتر داود زارعیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: موضوع انتخابات در همه کشورها خصوصاً کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند، بسیار حائز اهمیت می باشد، در کشور ما هم به نظرم تنها انتخابات مهم، انتخابات ریاست جمهوری است چونکه تاحدودی رقابت واقعی دیده می شود، در سایر انتخابات کشور یا مشارکت جدی نیست، مثل انتخابات مجلس خبرگان یا اینکه منطقه ای و قومی و قبیله ای است مثل انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی بدین سبب باتوجه به اهمیتی که انتخابات ریاست جمهوری دارد، لازم است مردم به طرق مختلف به دانش و سواد انتخاباتی برسند، بدون توجه به مقتضیات زمان، شعارها و پیام های رسانه های جمعی، آگاهانه به کاندیدای اصلح رأی دهند.
وی با اشاره به انتشار کتاب «سواد انتخاباتی» امسال اشاره کرد: مفهوم «سواد انتخاباتی» مورد توجه و علاقه گروه زیادی از مردم قرار خواهد گرفت، مردم ما هنوز به معیار درستی در انتخاب کردن نرسیده اند. طی سالهای پس از انقلاب یک دوره در بین، یک کاندیدا از جناح مقابل را انتخاب نموده اند، به درست و غلط بودن آن کاری ندارم اما واقعیت این است که تصمیم مردم تصمیم احساسی و و هیجانی بوده است و عقلانیت در آن دیده نمی گردد. به نظرم همانطور که انتخاب آقای خاتمی یک تصمیم هیجانی بود، انتخاب آقای احمدی نژاد هم یک تصمیم هیجانی و احساسی بود، به همین دلیل فکر می کنم مردم باید با این مفهوم آشنا گردند و در انتخابات تصمیم درست بگیرند.
زارعیان با اشاره به اینکه کتاب «سواد انتخاباتی» کمک می نماید مردم با اهمیت انتخابات بیشتر آشنا گردند و به موضوعات و مسائلی که باید در هنگام رأی دادن توجه نمایند، دقت و انتخاب اصلح داشته باشند، اضافه کرد: کتاب «سواد انتخاباتی» اولین کتابی است که در ایران در زمینه انتخابات منتشر می شود، این اقدام گامی است که باید به فال نیک گرفته شود و انتظار داشته باشیم سایر پژوهشگران و اندیشمندان دراین زمینه کار بیشتری انجام دهند و مردم را با این مفاهیم آشنا کنند.
وی با تاکید بر اینکه اگر در جامعه ای مثل ایران سواد انتخاباتی گسترش پیدا کند می توان امیدوار بود به ارتقاء کیفیت آراء کمک نماید، توضیح داد: «انتخاب اصلح» یکی از با اهمیت ترین تاکتیک های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، گزینش ادبیات خاص و متناسب با فضای انتخابات است. در این ادبیات دیده می شود که «مغالطه»ها و «شعار»های خارج از واقعیت، بخش عمده ای از مواضع نامزدها را شکل می دهند و متأسفانه خیلی وقت ها برخی رأی دهندگان نیز اسیر همین اصطلاحات و ادبیات جذاب، جنجالی و چالشی می شوند و احساسی تصمیم می گیرند و به کاندیدای صاحب همین ادبیات رأی می دهند بدین سبب سواد انتخاباتی مناسب می تواند تعقل را جایگزین احساس کند.
این مدرس دانشگاه «هژمونی یا سلطه بر شبکه های اجتماعی» را از دیگر راهکارهای ارتقاء کیفیت آراء دانست و مطرح کرد: یکی از فضاهایی که به این سطحی نگری و دور شدن از توجه به عمق موضوعات می تواند دامن بزند، شبکه های اجتماعی است. «هربرت شیلر» دانشمند نامدار و منتقد آمریکایی معتقد می باشد، رسانه های غربی با تکه تکه کردن و دستکاری اخبار و اطلاعات و فوریت بخشی به آنها موجب می شوند مخاطب درک درستی از اخبار نداشته باشند و در نهایت آنطور فکر کنند که رسانه ها و نظام سلطه می خواهد.
وی اضافه کرد: باتوجه به محدودیت های این شبکه ها در ایجاد اقناع برای مخاطبان خود و نیز محدودیت ها در ارائه حجم پیام ها و عادت مخاطبان به خلاصه خوانی، مخاطب نمی تواند به لایه های اصلی و کارساز اظهارات و وعده های نامزدها برسد بدین سبب یکی از با اهمیت ترین نکاتی که باید در کوران تصمیم گیری انتخاباتی به آن توجه کرد، مراقبت نسبت به محتوایی است که در فضای مجازی ارائه می شود یا حداقل افزایش سواد انتخاباتی مردم به نحوی که به یک رسانه یا منبع خبر در تصمیم گیری اعتماد نکنند.
زارعیان دیگر راه حل ارتقاء کیفیت آراء را «قدرت تشخیص» دانست و اظهار نمود: سواد انتخاباتی مناسب عامل مراقبت نسبت به تخریب های انتخاباتی است. این مساله دو وجه دارد؛ هم طرفداران نامزدها باید مراقب باشند با بهره گیری از ترفندهای غیراخلاقی و غیرقانونی رقیب خودرا تخریب نکنند و هم مخالفان یک نامزد باید توجه کنندکه در بازی تخریب رقیب گرفتار نشوند. تکنیک های تبلیغاتی مثل برچسب زدن فقط با سواد ارتباطی و انتخاباتی مناسب قابل تشخیص می باشد.
وی اذعان کرد: برای دادن یک رأی با کیفیت، باید عرصه انتخابات را دقیق و عمیق تجزیه و تحلیل کرد و با شناخت ژرف و عمیقی از آنچه که در رقابت های انتخاباتی می گذرد، بدون توجه به موضوعات سطحی و زودگذر، به مصالح کشور رأی داد بدین سبب برای تحقق این مهم لازم است خبرنگاران نیز از سواد انتخاباتی برخوردار باشند به طوریکه خبرنگار سیاسی باید تکنیک های تبلیغات انتخاباتی و شیوهای تأثیرگذاری نخبگان را بشناسد، در برنامه های تلویزیونی و جلسات انتخاباتی آنها شرکت کند، بداند که این کاندیدا از چه شیوه اقناعی بهره برده و آنرا به مردم بگوید تا مردم باخبر باشند و در زمان رأی دهی بتوانند انتخاب اصلح داشته باشند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، دکتر داود زارعیان مقدمه کتاب «سواد انتخاباتی» را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب امسال مجوز نشر دریافت کرده و به قلم زهرا بیگدلو و یحیی احمدی به ترتیب از روزنامه نگار و فعال رسانه ای همدان نوشته شده است.