با گذشت یك سال از آغاز فعالیت نهاد كوواكس ؛ انتقاد ماكرون و آدهانوم از نحوه توزیع جهانی واكسن

به گزارش بهمن رئیس سازمان بهداشت جهانی با انتقاد از نحوه توزیع واکسن کووید-۱۹ در سطح جهان اعلام نمود که فقیرترین کشورهای دنیا همچنان از دسترسی به این واکسن محروم هستند.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «تدروس آدهانوم» رئیس سازمان بهداشت جهانی بارها نابرابری در توزیع واکسن کووید -۱۹ در سطح جهان را محکوم کرده و از کشورهای ثروتمند خواست تا دوزهای اضافی را برای کمک به تزریق این واکسن به کادر درمانی در کشورهای کم درآمد توزیع کنند.
آدهانوم در این زمینه اظهار داشت که در اولین سال فعالیت «کوواکس»، نهاد هماهنگ کننده توزیع واکسن کرونا، فقیرترین کشورهای جهان همچنان از دسترسی به این واکسن محروم هستند.
گفتنی است که تابحال بیشتر از ۳.۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان بر اثر ابتلاء به این بیماری ویروسی جان خویش را از دست داده اند.
تدروس در گزارشی پیرامون «تسریع کننده دسترسی به ابزارهای کووید -۱۹» که یک سال پیش پایه گذاری شد، اظهار داشت: «حدود ۹۰۰ میلیون دوز واکسن در سرتاسر جهان توزیع شده است، اما بیشتر از ۸۱ درصد آن به کشورهای برخوردار از درآمد بالا یا بالاتر از درآمد متوسط اختصاص یافته است، در صورتیکه کشورهای کم درآمد جهان تنها ۰.۳ درصد این واکسن را دریافت کرده اند».
تدروس همینطور با ابراز نگرانی از افزایش موارد ابتلاء به کرونا در کشور هند اظهار داشت که «وضعیت در هندوستان یادآور وضعیت ویرانگری است که این ویروس می تواند به بار آورد».
از سوی دیگر، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هم اظهار داشت که از هر شش شهروند اروپایی و هر پنج شهروند آمریکای شمالی یک نفر واکسن کرونا را دریافت کرده است؛ در صورتیکه در قاره آفریقا این رقم ۱۰۰ به یک است.
ماکرون در ادامه این روند توزیع واکسن در جهان را «غیرقابل قبول» خواند.

منبع: