مهر بررسی كرد؛ دیدار پاپ با آیت الله سیستانی

مواضع مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در دیدار با رهبر کاتولیک های جهان مورد توجه خیلی از رسانه های منطقه ای و جهانی قرار گرفت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل _ رامین حسین آبادیان: سفر «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان به عراق هرچند واکنش های متفاوت داشت، اما با استقبال مواجه گردید. استقبالی از جنس نزدیکی ادیان و بخصوص تعامل اسلام و مسیحیت. هر چند بعضی از جریان ها و محافل سیاسی در داخل و بیرون عراق تلاش کردند تا نتیجه و نتایج این سفر را تفسیر به رأی کنند و از آن به عنوان فرصتی برای کنایه زدن به رقبای سیاسی بهره گیرند یا حتی تا مرز صدمه زدن به برخی آرمان ها پیش روند، اما مواضع آیت الله سیستانی در دیدار پاپ با ایشان فضای موجود را بسمت یک موضع یکپارچه و دریافت بهتر از این سفر تغییر داد.
بعد از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی یک تصویر روشن و شفاف یکپارچه به عنوان دریافت عراق از سفر پاپ به بیرون منتشر گردید و بعضی از تفسیر به رای ها را در حاشیه قرار گرفت وتحلیل های اندک مدیریت شده از این سفر را خنثی کرد. پیام هایی که از این دیدار به بیرون مخابره شد بدون کمترین صدمه و در عین حال دارای مواضعی قاطع و شفاف بود که تکلیف برخی ابهامات را روشن کرد.
واقعیت این است که علیرغم این فضای سیاسی متفاوت و تعبیرهای مختلف پس از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی یک تصویر روشن و شفاف یکپارچه به عنوان دریافت عراق از سفر پاپ به بیرون منتشر گردید و بعضی از تفسیر به رای ها را در حاشیه قرار گرفت به همین دلیل، آنچه که در مسافرت پاپ به عراق اهمیت پیدا کرد محتوای دیدار او با آیت الله سیستانی بعنوان مرجعیت عراق بود در جریان این دیدار بود که آیت الله سیستانی با اتخاذ مواضع راهبردی و اصولی، تکلیف خیلی از مسائل را روشن کرد و به مناقشات پیرامون آنها تمام کرد.
مرجعیت شیعیان عراق در جریان دیدار با رهبر کاتولیک های جهان آب پاکی را روی دستان کسانی ریخت که به دنبال عادی انگاری روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی بودند. آیت الله سیستانی با اتخاذ مواضع اصولی خود در این حوزه نشان داد که از درک عمیقی از سِیر رویدادها و تحولات سیاسی برخوردار می باشد. ازجمله مواضعی که آیت الله سیستانی در جریان دیدار با پاپ اتخاذ نمود، در ارتباط با نرمال سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود.
پس از آخر دیدار پاپ و مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق، دفتر آیت الله سیستانی با صدور اطلاعیه ای مفصل به تشریح محتوای دیدار مذکور پرداخت. کارشناسان و ناظران تحولات سیاسی بر مبنای بیانیه انتشار یافته توسط دفتر آیت الله سیستانی، خلاصه مواضع وی در جریان دیدار با پاپ را در ۷ «نه» خلاصه کردند؛ نه به محاصره و تحریم، نه به خشونت، نه به ظلم، نه به فقر، نه به سرکوب آزادی های دینی، نه به عدم عدالت اجتماعی و نه به سازش.
در این دیدار، آیت الله سیستانی به صورت کاملاً صریح و شفاف به پشتیبانی از مسأله فلسطین پرداخت. وی در دیدار با پاپ بر ضرورت آخر دادن هرچه سریع تر به درد و رنج ملت فلسطین تاکید کرد. اظهارات آیت الله سیستانی این پیام را مخابره کرد که همزیستی میان پیروان ادیان الهی به معنای پذیرش اقدام غاصبانه رژیم صهیونیستی، اعطای مشروعیت به این رژیم و عادی انگاری روابط با آن نیست. آیت الله سیستانی تاکید کرد که همزیستی میان پیروان ادیان الهی به معنای پذیرش اقدام رژیم صهیونیستی نیست
نکته قابل تأمل آن است که پاپ قبل از سفر به عراق به شماری از کشورهای عربی هم رفته بود. ازجمله این کشورها میتوان به امارات اشاره نمود. در جریان سفر پاپ به امارات، مقامات ابوظبی از هیچ تلاشی برای عادی جلوه دادن برقراری روابط با رژیم صهیونیستی دریغ نکردند. آنها حتی تلاش کردند تا از سفر پاپ بعنوان ابزار تبلیغاتی در نرمال سازی روابط بهره برداری کرده و بر روابطشان با تل آویو سرپوش دینی و مذهبی بگذارند.

با تمامی اینها، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق با مواضع اصولی و شفاف خود در مورد مسأله فلسطین و اقدامات رژیم صهیونیستی، به قول «شیخ علی النجفی» نماینده و فرزند آیت الله «شیخ حسین النجفی» مرجع تقلید نجف اشرف، آخرین میخ را بر تابوت نرمال سازی روابط کوبید؛ کما اینکه «عبدالله السلامی» نویسنده فلسطینی هم مواضع مذکور را شجاعتی بی سابقه و قابل افتخار از جانب مرجعیت عراق توصیف کرد.
افزون بر پشتیبانی از مسأله فلسطین و هم مخالفت با نرمال سازی روابط و ضرورت آخر ظلم و ستم به فلسطینیان، نکته سومی که آیت الله سیستانی روی آن تاکید کرد، نه به محاصره بود؛ سیاستی که امروز هسته اصلی استراتژی سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و غرب در برابر مخالفانش را تشکیل می دهد نکته دیگری که آیت الله سیستانی روی آن تاکید کرد، نه به محاصره بود؛ سیاستی که امروز هسته اصلی استراتژی سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و غرب در برابر مخالفانش را تشکیل می دهد. سالهاست که آمریکا و غرب از سیاست محاصره سیاسی و اقتصادی بخصوص در مقابل کشورهای حامی مقاومت، بهره برداری می کنند.
طی قریب به ۴ دهه گذشته آمریکا و غرب چنین سیاستی را در برابر جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته اند. در طول سالیان گذشته هم شاهد بکارگیری این سیاست در برابر کشورهایی نظیر سوریه و یمن بوده ایم. کما اینکه دیگر کشورهای جهان نظیر کوبا و… از این سیاست خصمانه در امان نماندند. نه به تحریم در کنار محاصره هم از دیگر نکات مرجعیت عراق در دیدار با پاپ محسوب می شود؛ سیاستی که همواره در رأس اولویت های واشنگتن و متحدان غربی اش بوده است.
افزون بر این، نه به خشونت نکته چهارم و مهم مرجعیت عراق در دیدار با پاپ بود؛ یعنی درست همان چیزی که واشنگتن و غرب بنیانگذار آن در عراق بوده اند و خود هم اذعان می کنند که داعش را بوجود آورده اند. اما پنجمین نکته نه به فقر بود؛ واژه ای که با شنیدن آن افکار عمومی در وهله اول نام یمن را در ذهن تداعی می کنند. از همین روی، خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که آیت الله سیستانی در مواضع خود آخر درد و رنج و فقر یمنی ها را هم خواهان شده است.
ششمین نکته اما نه به سرکوب آزادی های دینی بود که طی سال های گذشته به وضوح در کشورهای غربی و بخصوص در فرانسه و انگلیس به چشم خورده است. بدون تردید، مقصود مرجعیت عراق از نه به سرکوب های آزادی های دینی ضرورت مقابله با اقدامات ضد دینی دولت های غربی بخصوص دولت های لندن و پاریس بوده است که اخیراً قوانین سختگیرانه ای را ضد مسلمانان در کشور خود وضع کرده اند؛ کما اینکه واشنگتن هم سالهاست زیر پوشش حقوق بشر، آزادی های دینی را به صورت محسوس نقض می کند.
نکته هفتم و آخرین نکته مهم محتوای دیدار پاپ با آیت الله سیستانی نه به عدم عدالت اجتماعی بود که مورد توجه خیلی از رسانه های منطقه ای و بین المللی قرار گرفت. خیلی از کارشناسان از نکات هفتگانه و مهم مرجعیت عراق در دیدار با پاپ بعنوان سلسله ای از مواضع و پیام های سیاسیِ اصولی یاد می کنند.

منبع: