تصمیمات بودجه ای مجلس، ۷،

بهمن: ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی همچون با اهمیت ترین اخبار نوبت عصر جلسه علنی امروز (شنبه) نهم اسفند ماه ۱۳۹۹ مجلس است که می توانید مشروح آنرا در لینک های زیر بخوانید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، مجلس از هفته گذشته بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را آغاز نموده و در سه شیفت صبح، پس از ظهر و شب به بررسی آن پرداختند.

در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه نمایندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کردند حداکثر ظرف سه ماه بعد از ابلاغ این قانون نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا اختتام اسنفد ۱۳۹۹ اقدام نماید.
همین طور مجلس ساز وکار تکمیل طرح های نیمه تمام و آماده بهره برداری و در حال بهره برداری را در سال ۱۴۰۰ تعیین کرد.
نمایندگان مجلس در مصوبه ای دیگر مقرر کردند، درآمد صادرات قیر که در سالهای گذشته بر طبق ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم معاف از مالیات بود در سال آینده مشمول مالیات شود.
پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در خصوص اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح، به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

در ادامه این جلسه، نمایندگان دولت را ملکف کردند که نرخ تعرفه اینترنت جهت استفاده از پیام رسان های داخلی ۲۰ درصد نرخ تعرفه های پیام رسان های خارجی باشد.
همین طور با پیشنهاد کمیسیون آموزش در خصوص الحاق یک بند به بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰، موافقت شد که بر طبق آن نمایندگان نحوه تسویه بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان را مشخص کردند.

در ادامه بررسی های مربوط به جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی، نمایندگان مجلس در مصوبه ای مقرر کردند خانوارهای فاقد مسکنی که در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم شده و یا می شوند ۷۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت نمایند.
دولت هم مکلف شد که برای متولدان سال ۱۴۰۰ منابعی را جهت خریداری واحدهای صندوق های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اختصاص دهد.
طبق این مصوبه، دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از شروع سال ۱۴۰۰ متولد شود، ۱۰ میلیون ریال از محل یک درصد از یک دوازدهم هزینه های شرکت های دولتی را به صورت بلاعوض فقط جهت خریداری واحدهای صندوق های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس به سرپرست فرزند تخصیص دهد.

محمد باقر نوبخت در واکنش به تذکر مالک شریعتی در انتقاد از سیاست های ارزی دولت و صحبت های انتشار یافته از طرف رئیس دفتر رئیس جمهور درباره گران کردن نرخ ارز، اظهار داشت: آقای واعظی توضیح داد که از حرف هایش در جلسه با فعالان بخش خصوصی اصفهان برداشت نادرست شده و نگفته دولت ارز را گران کرده است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
جوکار: اروپا و آمریکا در جایگاهی نیستند که برای ما پیش شرط تعیین کنند
ذاکر: مجلس باید هر چه سریعتر به داد فقرا و کارگران برسد
نماینده چابهار: کمیته حقیقت یاب از مجلس به سیستان و بلوچستان خواهد رفت
وحیدی: دولت در ارائه یک زیرنظام تحولی آموزش تأخیری ۱۰ ساله دارد

***
در جلسه علنی امروز، اعضای فراکسیون دانشگاهیان، اعضای هیات رییسه این فراکسیون را انتخاب کردند.
به دنبال برگزاری انتخابات فراکسیون دانشگاهیان مجلس، روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز بعنوان رئیس، اقبال شاکری نماینده تهران بعنوان نایب رییس اول و سیدجواد ساداتی نژاد نماینده کاشان بعنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند.
قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس با بیان اختتام جلسه امروز اظهار داشت: مجلس امروز در شیفت سوم جلسه نداشته و نمایندگان ۱۲ ساعت فرصت دارند تا پیشنهادات خودرا درباب بندهای ارجاعی از بخش درآمدی لایحه بودجه که گزارش آنرا کمیسیون تلفیق آماده کرده است، ارائه نمایند.