طبق اعلام كاخ سفید؛ آمریكا از امروز دیگر عضو پیمان آسمان های باز نخواهد بود

مشاور امنیت ملی كاخ سفید در موضع گیری آشكاری تأئید كرد: آمریكا از امروز دیگر عضو پیمان آسمان های باز نخواهد بود.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی ترامپ امروز یکشنبه رسماً از خروج کشورش از پیمان «آسمان های باز» آگاهی داد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این زمینه اعلام نمود: امروز ۶ ماه از زمانی می گذرد که آمریکا اعلام نمود که از معاهده آسمان های باز خارج می شود. ما دیگر عضوی از معاهد ای نیستیم که روسیه سال ها آنرا نقض می کرد!
«رابرت اوبرایان» در ادامه بهانه خروج کشورش از این پیمان را «توافقی که به دشمنان واشنگتن به قیمت امنیت ملی آمریکا سود می رساند» توصیف کرد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین ساعاتی پیش در پیامی توئتیری نوشت: از امروز ایالات متحده دیگر یکی از جانب های معاهده آسمان های باز نیست. تحول قابل توجهی است. یادمان باشد که مشارکت آمریکا پیش شرط اجرائی شدن این پیمان بود. حالا سوال این است که روسیه قصد انجام چه کاری را دارد. همه گزینه ها در این مرحله دردسترس است.

در واقع، روز ۲۱ ماه می گذشته دونالد ترامپ خروج ایالات متحده از معاهده آسمانهای باز را به بهانه نقض مفاد این معاهده از طرف روسیه تأیید کرد؛ اتهامی که مسکو پیوسته آنرا رد می کند.
از سوی دیگر، خیلی از کشورهای اروپایی نیز با اظهار تأسف بابت این تصمیم دولت آمریکا ابراز امیدواری کردند که کاخ سفید در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.
در مقابل، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز اوایل ماه میلادی جاری اعلام نمود که مسکو از شرکای خود در این معاهده می خواهد تا درباب عدم به اشتراک گذاردن اطلاعات پروازی با ایالات متحده، ضمانتهای قانونی ارائه نمایند.
به رغم این کشمکش ها میان روسیه و ایالات متحده؛ سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان بر پایبندی خود به این معاهده تاکید می کنند.