سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با بهمن تشریح كرد اقدامات وزارت خارجه برای حل مشكلات دانشجویان در تركیه و اوكراین و متقاضیان تحصیل در ایتالیا

به گزارش بهمن سخنگوی وزارت امورخارجه كشورمان، تصریح كرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در قالب وظایف خود، مبحث وضعیت دانشجویان ایرانی در كشورهای مختلف را با توجه شیوع كرونا، رصد و در هركجا كه لازم بوده در رایزنی با مقامات كشورهایی كه دانشجویان در آن مقیم بوده اند، كوشیده شرایط حمایتی و در حد امكان تسهیلات لازم را برای آنها فراهم آورد.
سعید خطیب زاده، درگفت وگو با ایسنا، در مورد مشکلاتی کنسولی که برای برخی از دانشجویان ایرانی در بعضی از کشورها همچون ترکیه، اوکراین، امارات و ایتالیا به خاطر انتشار کرونا بوجود آمده و اقدامات وزارت خارجه برای کمک به این دانشجویان با بیان مطلب فوق اظهار داشت: با عنایت به محدودیت تردد برای اتباع خارجی همچون دانشجویان در ترکیه به خاطر شیوع کرونا، این وزارتخانه و نمایندگی های کشورمان در ترکیه رایزنی های گسترده ای را با مقامات این کشور برای حل مشکلات دانشجویان انجام دادند که در نتیجه این رایزنی ها، هم اکنون دانشجویان با داشتن روادید تحصیلی معتبر و یا کارت دانشجویی می توانند وارد ترکیه شوند و دیگر برای تردد به کشور ترکیه مشکلی ندارند.
وی در همین ارتباط اضافه کرد: همینطور دانشگاه ها از دانشجویان ایرانی ثبت نام می کنند و بیشتر کلاسها غیر حضوری است و دانشجویان می توانند پس از ثبت نام از راه مجازی و به صورت آنلاین از داخل ایران در کلاس ها شرکت نمایند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وزارت امور خارجه همینطور برای تسهیل در تردد دانشجویانی که نمی توانستند از معافیت تحصیلی استفاده کنند با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی، تسهیلات خروج یکبار مشمولین تا آخر سال جاری را در نظر گرفته است.

مشکل ۷۰ دانشجوی ایرانی در اوکراین چه بود؟
خطیب زاده در مورد مشکلاتی که برای بعضی از دانشجویان ایرانی در اوکراین هم پیش آمده بود، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۱۹۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاههای اوکراین مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۷۰ نفر با مشکل رو به رو شده اند. مشکل این دانشجویان هم از دو جنبه است، عده ای از دانشجویان ایرانی به علت کرونا، لغو پروازها و بروز مشکلات در نقل و انتقال مالی موفق به پرداخت بموقع شهریه خود نشده اند و بنابراین دانشگاه تصمیم به اخراج آنها گرفته است. عده ای از این دانشجویان هم به علت وجود ابهام در آدرس محل سکونت و اسکان با اداره مهاجرت اوکراین گرفتار مشکل شده اند. متعاقب اطلاع از مشکل عدم تمدید اقامت بعضی از دانشجویان ایرانی در اوکراین، پیگیری برای حل مبحث در دستورکار وزارت امور خارجه و نمایندگی کشورمان در کی یف قرار گرفته است.
وی افزود: در این حوزه سفیر کشورمان با معاون وزیر آموزش اوکراین، معاون مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه اوکراین (در نبود مدیرکل)، مدیرکل سیاسی و منطقهای وزارت امور خارجه اوکراین، مقامات مرزبانی و مهاجرت این کشور و همینطور برخی روسای دانشگاههایی که دانشجویان ایرانی در آنها مشغول به تحصیل هستند، ملاقات کرده و مراتب را با جدیت مطرح و پیگیری کرده است. همچنین یادداشت رسمی از سوی سفارت کشورمان در کیف در این مورد برای وزارت امور خارجه اوکراین ارسال و درخواست رسیدگی و حل مشکل شده است.
خطیب زاده خاطرنشان کرد: اخیراً سفیر اوکراین در تهران صرفا بنابراین به وزارت امور خارجه دعوت و در ملاقات نامبرده با مدیرکل کنسولی مبحث مطرح و درخواست رفع سریع مشکل دانشجویان شده است. این مورد در محور مذاکرات عراقچی با همتای اوکراینی در دور دوم نشست رایزنی های سیاسی دو کشور که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد، قرار گرفت و درخواست بررسی و مساعدت لازم شد.
این دیپلمات ارشد کشورمان در همین زمینه اعلام نمود: حسب آخرین اطلاعات دریافتی از سفارت کشورمان در کی یف، طرف اوکراینی با رویکرد مثبت در حال بررسی دوباره مبحث و یافتن چاره مناسب می باشد و به نظر می رسد، این مساله به تدریج در راه حل و فصل نهایی قرار گرفته و امید است در ایام آتی شاهد خبرهای مثبت در این رابطه باشیم.

مشکل ویزای چهارصد دانشجوی ایرانی برای سفر به امارات حل شد
خطیب زاده همینطور در مورد مشکلات بوجود آمده برای دانشجویانی که متقاضی دریافت روادید امارات هم بودند، اظهار داشت: در مورد کشورامارات متحده عربی، مشکلاتی برای دانشجویان متقاضی روادید این کشور بوجود امده بود که با با پیگیری و گفت و گوی مستمر اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و کاردار سفارت کشورمان در ابوظبی با مقامات امارات، مشکل ویزای چهارصد دانشجوی ایرانی را که وقت مصاحبه در دوبی داشتند، حل شد.

تقاضای داوطلبان تحصیل در دانشگاههای ایتالیا از وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدامات این وزارت خانه جهت حل مشکل دریافت روادید دانشچویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایتالیا نیز اظهار نمود: با عنایت به مشکل تعداد قابل توجهی از داوطلبان تحصیل در دانشگاههای ایتالیا و تقاضای آنان از وزارت امور خارجه برای حمایت در زمینه تسریع در صدور روادید دانشجویی، ملاقات هایی در سطح وزارت امور خارجه کشورمان با دیپلمات های ایتالیایی در تهران انجام شد و پیگیری هایی نیزاز سوی سفارت کشورمان در رم صورت گرفت.
وی ادامه داد: در جهت این پیگیری ها، سفارت ایتالیا در تهران اخیرا اعلام نموده به منظور عرضه تسهیلات بهتر به شهروندان ایرانی، مبادرت به افزایش کارکنان بخش روادید کرده و ظرفیت صدور روادید را باوجود شرایط سخت کرونایی و شیفت بندی حضور کارکنان، ۵۰ درصد افزایش داده است. همینطور این سفارت به وزارت علوم ایتالیا پیشنهاد کرده مهلت ثبت نام در دانشگاه ها را به مدت دو ماه افزایش دهد تا فرآیند صدور روادید داوطلبان در شرایط آرام و منطقی اجرا شود، این سفارت خانه همینطور اعلام نموده برای کسانی که مدرک معتبر زبان انگلیسی آیلتس عرضه کرده اند، مرحله مصاحبه حذف گردیده است از دیگر سو مهلت عرضه مدارک روادید که پیش از این تا ۱۵ نوامبر تعیین شده بود، تا ۳۰ نوامبر تمدید شده است.

منبع: