برای جبران شكست در برگزاری به موقع جی هفت؛ ترامپ به سراغ كشورهای درجه ۲ رفت

به گزارش بهمن رئیس جمهور آمریكا كه به دنبال مخالفت صدراعظم آلمان جهت شركت در اجلاس جی هفت، برگزاری این نشست را به تعویق انداخته به دنبال آن است تا با دعوت از كشورهای درجه ۲ به شكلی این شكست را جبران كند.
به گزارش بهمن به نقل از مهر، روز گذشته رویترز در خبری اعلام نمود که «دونالد ترامپ» برای دعوت از کشورهای دیگر جهت شرکت در اجلاس جی هفت، این نشست را به تعویق انداخته است. در حقیقت ماجرا از این مقرر است که پس از جواب رد «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به دعوت ترامپ جهت شرکت در اجلاس جی هفت، رئیس جمهور آمریکا به فکر دعوت از کشورهای دیگر افتاده است. در همین رابطه امروز دوشنبه هم صدای استرالیا در گزارشی اعلام نمود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که اجلاس سالجاری گروه ۷ را عقب می اندازد و از رهبران سایر کشورها همچون استرالیا جهت شرکت در این گفتگوها دعوت خواهد نمود. ترامپ اظهار داشت: احساس می کنم که این گروه… به درستی آنچه در جهان اتفاق می افتد را نمایندگی نمی نماید. جی هفت گروه از مد افتاده ای از کشورهاست. روسیه، کره جنوبی، استرالیا و هند باید به این نشست دعوت شوند.
وی سال قبل پیشنهاد داده بود روسیه با عنایت به اهمیت راهبردی که دارد مجدداً به این گروه بپیوندد. گفتنی است روسیه پیش تر و پیش از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود، در این گروه که آن زمان جی ۸ نامیده می شد، حضور داشت.
در حال حاضر این گروه شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن است.
اضافه شدن کشورهای جدید به این گروه، غیبت چین از جمع اقتصادهای برتر دنیا را بیشتر از پیش نمایان می کند و این گمانه زنی را مطرح می کند که شاید ترامپ می خواهد آنرا به بلوکی برای تقابل با پکن تبدیل کند.
در همین ارتباط یکی از سخنگویان کاخ سفید می گوید ترامپ می خواهد مبحث چین را در نشست سال جاری مطرح کند.