انتقاد عضو حقوقدان شورای نگهبان از تغییر زیاد لوایح دولت در مجلس

به گزارش بهمن یك عضو حقوقدان شورای نگهبان اشاره كرد: در همه كشورها بیشتر قوانین، ماهیت شان لایحه است نه طرح و لوایح نیز با كمترین تغییر به تصویب می رسند، در صورتیكه متاسفانه در كشور ما برعكس است.

به گزارشایسنا به نقل از شورای نگهبان، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان “گزارش پانزدهم” در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

«چهارشنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۸، جلسه شورای نگهبان بود. پیش از ورود به دستورجلسه، ابتدا گزارشی از دیدار های مختلفی كه در این ایام به مناسبت روز قانون اساسی و روز دانشجو در دانشگاه های كشور با دانشجویان عزیز داشتم، ارائه و ضمن ابلاغ سلام دانشجویان به اعضای محترم شورا، علاقه و درخواست این عزیزان را برای شركت سایر اعضا در جمع های دانشجویی طرح كردم.

بعد از آن راجع به نظرات «هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های كلی نظام» گفتم درست است كه در مقررات نظارت، مهلت زمانی برای اظهارنظر این هیات در نظر گرفته نشده، ولی با عنایت به اینكه شورای نگهبان برمبنای قانون اساسی نهایتا ۲۰ روز زمان برای اظهارنظر دارد، بنظر می رسد باید این هیات نیز در همین مهلت زمانی نظر خودرا اعلام نماید تا در كار مجلس محترم اختلال ایجاد نشود. برای اینكه اولا نظرات هیات نظارت مجمع در چارچوب نظرات شورای نگهبان به مجلس محترم ارسال می شود و ثانیاً چنین رویه ای به لحاظ اجرایی هم بهتر و منطقی تر است چونكه ممكنست مجلس، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه را در كمیسیون و حتی صحن علنی اصلاح كند و بعداً نظر هیات عالی نظارت را دریافت كند كه این امر مطلوب نمی باشد و سبب طولانی شدن پروسه قانونگذاری خواهد شد. اعضای محترم نیز نكات مختلفی را مطرح نمودند و در نهایت پیشنهاد شد در اصلاحیه پیشنهادی مقررات نظارت، هم ارسال رسمی مصوبات مجلس به این هیات و هم تعیین مهلت اظهارنظر هیأت ذكر شوند.

در ادامه به لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست های كلی اصل (۴۴) رسیدگی شد. لایحه دولت فقط اصلاح كننده ماده (۳۰) این قانون درباب داوری بود، اما در مجلس مواد (۱) و (۷) راجع به تعاریف و مجوز ها نیز به صورت تفصیلی به آن اضافه شد؛ پس از آنجائیكه مجلس با دخل و تصرف در لایحه دولت، تا حد زیادی ماهیت و شاكله آنرا تغییر داده بود، ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی عنوان شد. من نیز عرض كردم در همه كشور ها بیشتر قوانین، ماهیت شان لایحه است نه طرح و لوایح نیز با كمترین تغییر به تصویب می رسند، در صورتیكه متاسفانه در كشور ما برعكس است!

به هر حال بحث های دقیق و ظریف و مفصلی در این خصوص طرح شد. با خودم فكر می كردم شاید در دانشكده های حقوق ما تصور نكنند كه این مباحث با چه دقت و وقت گذاری در شورای نگهبان مطرح می شوند. اگر فیلم جلسه آن روز را كه حاوی مباحث دقیق، جدی و عمیقِ حقوقی بود در مجامع علمی پخش كنند، حتما برای اساتید و دانشجویان بسیار جذاب خواهد بود.

مشروح مذاكرات شورای نگهبان بعد از پیاده سازی و ویرایش ادبی در پژوهشكده شورای نگهبان منتشر می شود.»

منبع: