دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم

به گزارش بهمن رضایی اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل نماییم باید از سرمایه عظیم مردم و نخبگان پس از هر انتخابات هم استفاده نماییم.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا؛ محسن رضایی، در کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی اظها ر کرد: دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را به ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری تبریک عرض می کنم، امیدوارم این رویکرد ملت ایران، به حیات طیبه خود ادامه دهد و دستاوردهای بیشتری را برای ما به ارمغان آورد. همینطور از مدیران پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در برگزاری این کنفرانس تشکر می کنم.
وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ما عرضه مدل جدیدی از حکمرانی در ایران و بلکه در جهان است. نظام جمهوری اسلامی در ایران تأسیس شده است که بن مایه های آن از فرهنگ و تجارب ما و سوابق حکومت اسلامی بوده است. هر مبحث جدید و نوظهور در جهان، نیازمند پشتوانه های نظری و البته تجاربی است تا بالنده تر شود. برگزاری این همایش در چهلمین سال انقلاب، معنادار است و اعلان می کند که نیازمند تعامل بیشتر مردم و نخبگان در حکمرانی است. بنابراین بحث سیاستگذاری باز، که شاید از ادبیات کارآفرینی آمده است، هدف این همایش گذاشته شده است، ده سال پیش، پیشنهاد تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به دبیرخانه مجمع به تأسیس این پژوهشکده منجر گردید. دکتر سهراب پور از این مورد حمایت کردند و هیأت امنای مشترکی از مجمع و دانشگاه تشکیل شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: امروز دهمین سال تأسیس پژوهشکده سیاستگذاری در دانشگاه صنعتی شریف است. هشت سال پیش پژوهشکده آینده پژوهی و سیاستگذاری هم بعد از آن در دانشگاه آزاد تأسیس شد با این وجود انتظار داریم که تعامل بیشتری بین مجمع و نخبگان صورت بگیرد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل نماییم باید از سرمایه عظیم مردم و نخبگان پس از هر انتخاباتی استفاده نماییم. انتخابات ها باید شروع کارها باشد. با شروع کار هر دولت و مجلس، اگر مردم کنار بروند و تماشاچی شوند، حکمرانی ناقص می شود. نخبگان و مردم باید در اداره کشور و اقتصاد ایران، نقش پیدا کنند.
رضایی افزود: امروزه در سطح جهان چالش های جدی در زمینه حکمرانی وجود دارد. چالش حکمرانی با هویت مسأله ای جدی در جنبش های مردم فرانسه است. درس های مهمی در جنبش های فرانسه و بن بست برگزیت می بینیم. در انگلیس مردم بین هویت و اقتصاد، گرفتار چالش شده اند. چالش حکمرانی و دموکراسی و تعطیلی دولت آقای ترامپ در مقابل کنگره یک مساله مهم می باشد. چالش حکمرانی و توسعه در آسیا (چین) هم بسیار جدی است. حکمرانی و کارآمدی در داخل کشور هم مهمترین سوالی است که باید به آن پاسخ دهیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: کشور ما در چهل سال قبل در همه بخش ها پیشرفت داشته اما در بعضی بخش ها پیشرفت ها خارق العاده و در بعضی بخش ها پیشرفت کم بوده است. نمایشگاه موشک ها و خودرو یک نشانه از این عدم توازن در کارآمدی و پیشرفت است. صنایع موشکی ما با وجود تحریم های گوناگون به پیشرفت هایی خارق العاده دست یافته است در حالیکه خودروسازی ما نتوانسته است رضایت مصرف کنندگان را جلب کرد.
ر رضایی با برشمردن چالش های داخلی کشور اظهار داشت: چالش پیوستگی نخستین چالش ما در عدم توازن در کارآمدی است که به تغییر مکرر دولت ها و مجالس و رویکردهای آنان است. پیوستگی کارآمد ساز بین دولت ها دیده نمی گردد. چالش یکپارچگی و غلبه نگاه بخشی و تعارضات بین سازمانی هم در کشور ما دیده می شود. مثلاً ۲۷ دستگاه کشور در توسعه روستاها فعال می باشند اما با یکدیگر هماهنگی کمی داشته اند. چالش های سیاست زدگی، چالش تحمیل قدرت اجرایی، چالش نمایندگی اکثریت ضد اقلیت انتخاباتی هم در کشور ما تا حدودی وجود دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مجمع تشخیص یکی از وظایفش، افزایش کارآمدی نظام است. مجمع ابتدا برای حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت. سپس وارد قانون اساسی شد و از سال ۷۵ تا ۸۴ مبحث سیاستگذاری یک وظیفه اصلی مجمع شد و از سال ۹۲ تا کنون علاوه بر فرایند سیاستگذاری، امر نظارت هم در مجمع مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی با اشاره به ارتباط مجمع با حکمرانی اظهار داشت: حکمرانی یک ظرفیت و قابلیت برای غنای نظام است و همزمان جامعه را برای رسیدن به اهداف یاری می کند. حکمرانی مجموعه اقدامات راهبردی قوای اصلی کشور است. حکومت متولی یک امر واحد است و استقلال قوای سه گانه برای انجام این امر واحد باید شکل بگیرد و به سه اقدام مستقل نباید منجر شود. قوای سه گانه در اثر دموکراسی تغییر می کند، اگر قرار باشد هر کدام نقشه راه جداگانه ای برای توسعه یا رفاه و امنیت داشته باشند، به تعداد دولت ها راه و برنامه جدای از یکدیگر خواهیم داشت.
رضایی با اشاره به مفهوم حکمرانی راهبردی اضافه کرد: مجمع یک ستاد و ابزار در اختیار رهبری نظام است که حکمرانی راهبردی را در کشور به وجود می آورد. مساله مستشاری برای رهبر انقلاب، حل اختلاف، حل معضلاتی که با استفاده از عادی قابل حل نیست. پیشنهاد سیاست های کلی به رهبر معظم انقلاب و نظارت بر حسن اجرای سیاست ها از کارکردهای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در مجمع هم تعریف سیاست های کلی مورد تجدید نظر قرار می گیرد. هم الزامات و هم فرایند و ساز و کار اجرای سیاست های کلی را در مجمع مد نظر قرار داده ایم.
وی اظهار داشت: ما در مجمع، در سیاست های کلی، در سطح استراتژیک و فرابخشی نگاه می نماییم. به پدیده های نوظهور می اندیشیم. با این حساب داشتن ارتباط منطقی با اسناد بالادستی و سایر سیاست ها برای ما مهم می باشد. الزامات تحقق سیاست های کلی در این دوره مجمع ذهن ما را به خود مشغول کرده، ۸۰ درصد انتظارات نظام از سیاست های کلی تا کنون برآورده نشده است. اگر این سیاست ها و به خصوص سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا می شد، با تحریم و فشار، نباید به این وضعیت گرفتار می شدیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: صدمه شناسی فرآیند سیاستگذاری در مجمع انجام شده و از سیاست نویسی به سیاستگذاری وارد شده ایم. ما به اجماع نخبگانی در سیاستگذاری توجه بیشتری خواهیم کرد و سیاست های کلی را در نظام حقوقی کشور، جانمایی خواهیم کرد. تبیین جایگاه و مشروعیت مجمع اهمیت دارد و دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم. حتماً سطح تعاملات مجمع با دولت، مجلس و قوه قضائیه را افزایش خواهیم داد. مغایرت ها را باید کم کرد.
رضایی تصریح کرد: میزهای بخش مردمی، بخش خصوصی و بخش تعاونی در مجمع پیش بینی خواهد شد و به افزایش سطح تعاملات اقدام خواهیم کرد. همینطور هیأت عالی نظارت با ۱۵ نفر از اعضای مجمع تشکیل شده و با چابکی و سرعت عمل بر اجرای سیاست های کلی نظارت خواهند کرد.
در آئین گشایش دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی، دکتر روستا آزاد، جانشین دبیر مجمع در امور سیاستگذاری، دکتر سعید سهراب پور، رئیس کنفرانس و رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، به بررسی نقش دولت و حاکمیت از منظرهای مختلف و ساختارهای اداره جوامع پرداختند.