نارضایتی متحدان اروپایی آمریكا از بازگشت تحریم ها ضد ایران

بهمن: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: هم زمان كه دولت ترامپ خویش را برای بازگشت تحریم ها ضد ایران آماده می كند متحدان اروپایی نگرانند كه این مبادرت به بی ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس متحدان اروپایی واشنگتن نگرانند بازگرداندن تحریم ها ضد ایران بعد از خروج آمریكا از توافق هسته ای به بی ثباتی بیشتر در منطقه خاورمیانه منجر شود.

خروج دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا از توافق هسته ای كه در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت های جهانی حاصل شد، همچنان یكی از مهم ترین تصمیمات ریاست جمهوری وی در عرصه سیاست خارجی به حساب می آید.

مقامات دولت ترامپ می گویند كه این تحریم ها كه روند بازگشت آن از روز دوشنبه (امروز) آغاز خواهد شد تلاشی است برای تغییر رفتار ایران. مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا در سفرش به اندونزی در یك گفت وگوی تلویزیونی با ادعای این كه ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است، اظهار داشت: این چیزی است كه آمریكا تلاش می كند ایران به آن آخر دهد. این همان تغییری است كه ما به دنبال هستیم.

اما به قول دو دیپلمات اروپایی كه در جریان مذاكرات با دولت ترامپ درباره چگونگی وضع مجدد تحریم های ایران قرار داشتند، خیلی از متحدان آمریكا براین باورند كه این اقدامات اسم رمز تغییر نظام (در ایران) است.

به گزارش آسوشیتدپرس تحریم هایی كه مقرر است از روز دوشنبه ضد ایران اعمال شوند تجارت این كشور در زمینه خودرو و فلزات شامل طلا را تحت تاثیر قرار خواهند داد. آمریكا همینطور واردات كالاهای ایرانی همچون فرش و پسته را ممنوع كرده و مجوزهایی كه به ایران اجازه خرید هواپیماهای آمریكایی – اروپایی را می داد لغو كرده است.

آخرین و مهم ترین تحریم هایی كه آمریكا می خواهد مجددا ضد ایران وضع كند در حوزه نفت و بانك مركزی است كه از روز چهارم نوامبر بازگردانده خواهد شد.

یكی از این دیپلمات های اروپایی با اشاره به نگرانی ها نسبت به تلاش آمریكا برای تغییر نظام در ایران، خاطرنشان كرد: مشكل این است كه پس از این چه اتفاقی خواهد افتاد.

این دیپلمات افزود: اگر وضع مجددا تحریم ها منجر به سقوط دولت ایران شود این كشور امكان دارد وارد یك جنگ داخلی شبیه آنچه در سوریه صورت گرفت شود.

رییس جمهور آمریكا در ماه مه با بیان خروج خود از توافق هسته ای اظهار داشت كه تحریم ها ضد تهران را باز می گرداند. حامیان این توافق تاكید نمودند كه خروج آمریكا می تواند متحدان اروپایی را كه در مذاكرات هسته ای با ایران در كنار آمریكا قرار داشتند خشمگین كند.

دومین دیپلمات اروپایی در این باره اظهار داشت: ما كماكان به صورت جدی مصمم به حفظ توافق هستیم و به پایبندی به تعهدات مان ادامه خواهیم داد. اگر ما نتوانیم به این هدف دست یابیم امكان دارد ایران تصمیم بگیرد كه دیگر به محدودیت هایش پایبند نماند.