ادعای دستیار وزیر خارجه آمریكا درباره برجام

بهمن: یك مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریكا با تكرار ادعاهای رئیس جمهور كشورش درباره برجام، خواهان رسیدگی به آنچه واشنگتن تهدیدات ایران ضد آمریكا می خواند، در هر توافق جدیدی با ایران شد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، یلیم پابلت دستیار وزیر امورخارجه آمریكا در امور كنترل تسلیحات جمعه شب در یك سخنرانی در بنیاد دفاع از دموكراسی ها به تكرار ادعاهای مقامات این كشور درباره برجام و نگرانی های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا نسبت به بندهای غروب در این توافق پرداخت و خواهان رسیدگی به تمامی این موضوعات در هر توافق جدیدی با ایران شد.
پابلت با ادعای اینكه تمهیدات راستی آزمایی در برجام كافی نیستند، اظهار داشت: برنامه جامع اقدام مشترك چه از لحاظ سیاسی، چه فنی و چه عملی دارای نقاط ضعف است چراكه به ایران اجازه می دهد به فعالیت های تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای مناسب و بیشتری ادامه دهد كه در صورت استفاده در اندازه گسترده، به میزان چشمگیری تعداد این ماشین های مورد نیاز برای تولید اورانیوم با غنای بالا را می كاهد.
بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریكا، ایشان در ادامه اظهار داشت: این توافق همینطور محدودیت های غیر قابل بازگشت بر سانتریفیوژهای فعلی ایران اعمال نمی نماید. بعنوان مثال، طبق برجام سانتریفیوژهای IR-1 در تاسیسات نطنز پرچیده نشده، بلكه ذخیره شده اند.
این مقام وزارت امورخارجه آمریكا همینطور در ادامه ادعاهای خود با تكرار موضع ترامپ در خصوص اینكه برجام شامل برنامه موشكی ایران می شود، اظهار داشت كه برجام قادر به جلوگیری از دستیابی ایران به مواد هسته ای لازم برای تولید سلاح هسته ای نیست و این توافق به ایران اجازه گریز هسته ای سریع را می دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تصمیم رئیس جمهور كشورش برای خروج از برجام دفاع كرد و به نقل قول اظهارات مایك پمپئو وزیر امورخارجه آمریكا پرداخت كه اظهار داشته بود: ترامپ آماده، مایل و قادر به مذاكره بر سر توافقی جدید با ایران است. اما توافق، هدف ما نیست. هدف ما محافظت از مردم آمریكا است و ما به مذاكره مجدد درباره خود برجام نخواهیم پرداخت.
پابلت ادعا نمود كه هر توافق جدیدی باید به تمام تهدیدات ضد امنیت و منافع آمریكا به علت عدم همكاری ایران با تعهدات بین المللی اش رسیدگی كند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، برخلاف این ادعاها، این آمریكاست كه به تعهدات بین المللی خود عمل نكره و به صورت غیر قانونی از توافقی كه آن را در ژوئیه ۲۰۱۵ امضا كرد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده است، خارج شد.
این در شرایطی است كه آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود از اجرای برجام به صورت دقیق و قوی تائید كرده است كه ایران به صورت كامل به تعهداتش ذیل این تواق عمل می كند اما واشنگتن با ادعاهای واهی خود درباره مفاد برجام، آنها را دستاویزی برای خروج از توافق قرار داد.