توزیع قطعنامه اصلاح شده آمریکا درباره ی ترک مخاصمه غزه در شورای امنیت

بهمن: آمریکا برای بار دوم پیش نویس قطعنامه اصلاح شده درباره ی ترک مخاصمه در نوار غزه را در بین اعضای شورای امنیت تقسیم کرد.

به گزارش بهمن به نقل از الجزیره، آمریکا شامگاه یکشنبه پیش نویس اصلاح شده قطعنامه ترک مخاصمه در نوار غزه را برای بار دوم در بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل که جزییات آن توسط جو بایدن، رییس جمهور آمریکا ارائه شده بود، توزیع کرد و از آنها خواست تا به آن رأی دهند.
به گفته منابع دیپلماتیک، رأی گیری مقرر است امروز دوشنبه برگزار شود، اما کره جنوبی به عنوان ریاست شورای امنیت هنوز این مساله را تأیید نکرده است.
قطعنامه اصلاح شده آمریکا از پیشنهاد ترک مخاصمه اعلام شده در ۳۱ ماه مه و پذیرفته شده توسط اسرائیل استقبال می کند و از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) می خواهد که آنرا بپذیرد و از هر دو طرف می خواهد که قطعنامه را بطور کامل و بدون تأخیر یا قید و شرط اجرا کنند.
در پیش نویس این قطعنامه همین طور بر اهمیت پایبندی دو طرف به مفاد پیشنهاد بعد از توافق تاکید و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای تلاش بمنظور اطمینان از ادامه مذاکرات تا حصول همه توافق ها استقبال شده است.
پیش نویس قطعنامه اصلاح شده آمریکا هرگونه تلاش را برای تغییر بافت جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه رد می کند.
«نیت ایوانز» سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در اطلاعیه ای اعلام نمود که این پیشنهاد با آزادی اسیران منجر به ترک مخاصمه کامل و فوری می شود و اعضای شورا نباید اجازه دهند این فرصت از دست برود و آنها باید یک صدا از این توافق حمایت کنند.
متن جدید پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره ی ترک مخاصمه در نوار غزه محتوای این طرح را مشخص می کند و به درخواست های برخی از کشورهای عضو از شروع مذاکرات یک هفته پیش پاسخ می دهد.
مرحله اول ترک مخاصمه طبق پیش نویش اصلاح شده قطعنامه شامل موارد زیر است: ترک مخاصمه «فوری و کامل» در نوار غزه، آزادی اسیران اسرائیلی توسط حماس و مبادله اسیران فلسطینی، خروج ارتش اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه و اجازه ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه.
بر اساس متن پیش نویس، اگر اجرای مرحله اول بیش از شش هفته بطول بیانجامد، ترک مخاصمه تا آن زمان که مذاکرات ادامه دارد ادامه خواهد داشت.
به گفته منابع دیپلماتیک، برخی از اعضای شورای امنیت درباره ی دو نسخه قبلی پیش نویس قطعنامه آمریکایی ابراز نگرانی کرده بودند، خصوصاً الجزایر به عنوان نماینده گروه عربی و روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت است.

منبع: