زمین شناس مراكشی مطرح كرد؛ ۲۶۸سال پس از تخریب کامل کازابلانکا این قوی ترین زلزله مراکش بود

بهمن: یک محقق زمین شناسی اهل مراکش می گوید که از سال ۱۷۵۵ تا حالا در این کشور، زلزله ای به قدرت زمین لرزه بامدادان جمعه اتفاق نیفتاده بود.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، بگفته کمال اغرد، پژوهشگر مراکش حوزه زمین شناسی، زلزله بامدادان جمعه در این کشور، از سال ۱۷۵۵ تا حالا بی سابقه بوده است.
وی دراین باره اظهار داشت: قبلا زمین لرزه ای با این قدرت ثبت نشده بود. زلزله سال ۲۰۰۴ در حُسیمه که قدرت آن ۶.۴ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) بود. زلزله سال ۱۹۶۰ در آگادیر هم که ویرانگرترین بود و حدود ۱۵هزار کشته برجای گذاشت هم حدودا ۶ ریشتر قدرت داشت.
این زمین شناس مراکش اصرار کرد که «زمین لرزه اخیر در این کشور در نتیجه جابه جایی تازه گسل ها در رشته کوه های «اطلس بزرگ» رخ داده است اما انتظار نمی رفت که به قدرت ۷ ریشتر برسد.»
وی همین طور هشدار داد که وقوع پس لرزه همچنان محتمل است اما با قدرت کمتر و نه چندان محسوس. به گفته ی ایشان، احتمال وقوع «سونامی» بعد از این زمین لرزه پایین است برای اینکه «کانون آن در عمق پوسته زمین در شهر مراکش بود و این شهر نیز در منطقه ای بسیار دور از دریا واقع شده است.»
زمین لرزه سال ۱۷۵۵ لیسبون، قدرتمندترین زلزله ای بود که در شمال مراکش با قدرتی معادل ۹ ریشتر به وقوع پیوست. تکانه های زمین به تخریب تقریباً کامل شهرهای لیسبون و کازابلانکا منجر گردید و جان بیش از ۶۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را گرفت.
زمین لرزه ۶.۹ ریشتری بامدادان جمعه در مراکش که کانون آن ۷۷ کیلومتری جنوب غربی شهر مراکش بود، تا حالا به کشته و مصدوم شدن بیش از ۴ هزار نفر منجر گردیده است. محمد ششم، پادشاه مراکش روز گذشته در پی این فاجعه سه روز عزای عمومی اعلام نمود. پرچم این کشور بر فراز ساختمان های دولتی نیمه افراشته شد.

منبع: