گردش به راست آرژانتین در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری

بهمن: راست گرایان افراطی بطور غیرمنتظره ای برنده انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آرژانتین شدند.

به گزارش بهمن به نقل از ایندیپندنت، «خاویر مایلی»، اقتصاددان آزادیخواه رادیکال و نامزد حزب افراطی راست گرا بطور غیرمنتظره ای برنده انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آرژانتین شد. این نتیجه نشان دهنده تغییر شدید آرژانتین به سمت راست افراطی است.
مایلی، شخصیت تلویزیونی سابق و نماینده یک دوره کنگره خواهان ریاضت شدید و دلاری کردن اقتصاد آرژانتین شده است. وی در انتخابات مقدماتی ۳۰.۱ درصد آرا را به دست آورد که از میانگین پیش بینی نظرسنجی ها که ۲۰ درصد بود، بسیار بیشتر است. این نتیجه آرا با شمارش ۹۶ درصد آرا اعلام شده است.
مایلی با اشاره به پوپولیست چپ حاکم که تحت تأثیر رییس جمهور سابق «کریستینا فرناندز دی کرشنر» است، اظهار داشت: «ما به کرشنریسم و طبقه سیاسی انگل و دزدی که این کشور را غرق فساد می کنند، پایان خواهیم داد.»
رای دادن در انتخابات مقدماتی، برای بیشتر بزرگسالان آرژانتین الزامی است. رای گیری امسال در حقیقت نوعی پیش بینی برای انتخابات عمومی ۲۲ اکتبر بود و نشان داد که چه کسی برنده رقابت های ریاست جمهوری خواهد بود.
انتخابات اکتبر آرژانتین، برای مردم این کشور بسیار کلیدی خواهد بود. آرژانتین از صادرکنندگان برتر سویا، ذرت و گوشت گاو است، اما با بحران اقتصادی عظیمی دست وپنجه نرم می کند.
بر اساس آمار منتشرشده، میزان مشارکت در انتخابات مقدماتی آرژانتین کمتر از ۷۰ درصد بود؛ رقمی که پایین ترین میزان مشارکت در انتخابات مقدماتی این کشور در بیش از یک دهه گذشته است. تعدادی از آرژانتینی ها می گویند که خوش بینی خودرا در قبال سیاستمداران از دست داده اند و امید زیادی به بهبود اوضاع ندارند. با این وجود، جوان ترها با رای دادن به خاویر میلی و دیدگاه های متفاوتش، امیدوارند که شرایط اقتصادی کشورشان بهبود یابد.
رای دهندگان همین طور از یک نامزد دست راستی با نام «پاتریشیا بولریچ»، وزیر امنیت سابق تندرو که قول داده است میراث دولت پوپولیستی فعلی را از بین ببرد، حمایت کردند. بولریچ ۱۷ درصد آرا را به دست آورد و همکار معتدل تر خود که شهردار بوئنوس آیرس هم است، یعنی «هوراسیو رودریگز لارتا»، را شکست داد.
«خوان کروز دیاز»، کارشناس مستقر در بوئنوس آیرس، اظهار داشت که عملکرد قوی مایلی نشانه آشکاری از ناامیدی آرژانتینی ها از شکست دولت های اخیر در ایجاد ثبات اقتصادی پایدار بود.
نتیجه رای گیری اولیه ریاست جمهوری آرژانتین همین طور موجب تشدید نگرانی در مورد اقتصاد بسیار شکننده این کشور خواهد شد. تورم بالای ۱۱۵ درصد است، ذخایر ارز خارجی بسیار پایین است و پزو، به عنوان پول ملی آرژانتین بیش از نیمی از ارزش خودرا در مقابل دلار طی ۱۲ ماه گذشته از دست داده است. گفته شده از هر ۱۰ آرژانتینی چهار نفر در فقر زندگی می کنند.

منبع: