یك كارشناس مسائل غرب آسیا مطرح كرد: ائتلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه جانشین ائتلاف ایران هراسی

به گزارش بهمن، یک کارشناس مسائل غرب آسیا، ضمن اشاره به پیشنهاد تهران در خصوص ایجاد ائتلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه با حضور بعضی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اظهار نمود: این ائتلاف می تواند جانشین ائتلاف سازی هایی باشد که در چند سال گذشته در جهت سیاست ایران هراسی در منطقه ضد تهران شکل گرفته است.
حسین آجرلو، در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه «در نیروی دریایی به خاطر حضور در آب های بین المللی به صورت کلی دیپلماسی دفاعی و امنیتی مورد توجه است و کشورها در این چارچوب تلاش می کنند که همکاریهای گسترده ای را با دیگر متحدان و همسایگان خود داشته باشند»، افزود: در همین چارچوب ایران از مدت ها پیش مبادرت به برگزاری مانورهای مشترک با کشورهایی همچون روسیه، چین و بعضی از کشورهای همسایه کرده بود و الان هم با عنایت به کاهش تنش ها بین ایران و عربستان و افزایش همکاریهای ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس تصمیم گرفته که یک ائتلاف دریایی با حضور کشورهای منطقه ایجاد نماید.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ایران و عربستان دو کشور مهم خلیج فارس هستند و کاهش تنش ها بین این دو بسترسازی را برای همکاریهای منطقه ای بین آنها در حوزه های مختلف همچون حوزه دیپلماسی دفاعی فراهم نموده است، خاطرنشان کرد: تشکیل چنین ائتلافی می تواند برخی از چالش ها و تقابل های دریایی که گاها بین کشورهای همسایه و منطقه وجود داشته است را هم کم کند.
وی با تکیه بر اینکه «همواره ایران بر تأمین امنیت آب های منطقه و امنیت دریایی تاکید داشته و از دیگر سو مخالف حضور نیروهای بیگانه در منطقه بوده است»، اظهار نمود: در چند سال گذشته به واسطه سیاست «ایران هراسی» و با ادعای « مهار ایران» شاهد ائتلاف سازی هایی ضد ایران در منطقه خلیج فارس با حضور بعضی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه بوده ایم. چنانکه این کشورها گاها ادعاها و اتهاماتی را ضد ایران در این عرصه مطرح می کردند ولی حالا به نظر می آید این ائتلاف ها به شکلی درحال فروپاشی است و ابتکار مطرح شده از جانب تهران می تواند جایگزین این گونه ائتلاف سازی ها باشد.
آجرلو با اعتقاد بر اینکه «کشوری مثل چین که با کشورهای منطقه رابطه خوبی دارد و یکی از واسطه ها برای برقراری روابط تهران و ریاض بوده است می تواند به شکلی نقش ناظر را در جریان ایجاد و فعالیت این ائتلاف دریایی ایفا کند»، اظهار داشت: آمریکا هم با عنایت به شرایط جدید منطقه، تحرک کمتری در منطقه دارد که البته این ناشی از افول آمریکا و همینطور هزینه های سرسام آور حضور در منطقه است. آمریکا دیگر نمی تواند به مثل گذشته به شکلی تضمین امنیتی برای همپیمانانش در منطقه فراهم آورد و اعتماد کشورهای عربی هم به آمریکا کمتر شده است و این ها خود زمینه را برای حضور بازیگران جدید در منطقه مثل چین فراهم نموده است.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با تکیه بر اینکه «در جریان این تحولات چگونگی روابط ایران و عربستان سعودی هم بسیار مهم است»، اظهار داشت: اگر روابط دو کشور گسترش پیدا کند این زمینه را برای ایجاد امنیت درون زا در منطقه بیشتر از گذشته فراهم می آورد ولی اگر این دو کشور به مثل گذشته گرفتار اختلاف شوند زمینه برای حضور هرچه بیشتر آمریکایی ها و اسرائیلی در منطقه فراهم می شود.

منبع: