ارزیابی رسانه های آمریکایی از پیروزی اردوغان

بهمن: به گزارش بهمن، رسانه های مطرح آمریکایی ضمن ارزیابی پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، این پیروزی را نشانه تقویت احساسات ملی گرایانه و لغو تبعیت از آمریکا در ترکیه قلمداد کردند.

به گزارش بهمن به نقل از روسیا الیوم، روزنامه ها و شبکه های خبری مطرح آمریکایی انتخاب مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را دلیلی بر تقویت احساسات ملی گرایانه و لغو تبعیت از آمریکا در این کشور دانستند.
روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد: اردوغان موفق شد بزرگترین چالش سیاسی دوران حرفه ای خویش را پشت سر بگذارد که به او فرصتی خواهد داد تا پنج سال دیگر برای سیطره بر ترکیه، با متحدان غربی خود مبارزه کند.
این روزنامه اضافه کرد: اردوغان در طول دوران حیات سیاسی خود از بحران ها برای توسعه قدرتش و قرار گرفتن در مرکز تصمیم گیری های اصلی سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی بهره برد و روابط او با واشنگتن بخصوص بعد از لغو توافقنامه تجهیز آنکارا به جنگنده F-۳۵، همچنان با مسیر دشواری مواجه می باشد.
روزنامه «واشنگتن پست» هم نوشت: پیروزی اردوغان نشان دهنده قدرت وفادارترین حامیان او است که خیلی از آنها مسلمانان محافظه کار هستند و به نقطه عطفی و نیروی پایدار در سیاست ترکیه تبدیل گشته اند. این روزنامه افزود: اردوغان با کار دشواری روبرو است و این کار، دور کردن اقتصاد ترکیه از فاجعه است.
«فاکس نیوز» در مقاله ای با عنوان «پیروزی اردوغان برای غرب و جهان چه معنایی دارد» به غلبه احساسات ناسیونالیستی در بین رای دهندگان در ترکیه اشاره نمود و نوشت: به نظر می آید رای دهندگان ترکیه در ارزیابی خود از سیاست خارجی اردوغان، خواستار نسخه خاصی از ناسیونالیسم او هستند.
فاکس نیوز می افزاید: اردوغان به دنیای چندقطبی به موازات حضور ترکیه بعنوان یک قدرت در کنار بقیه معتقد می باشد. اردوغان آنکارا را از غرب دور کرده است و از نفوذ برای ایجاد تعادل در روابط بین کشورها و بازی با رقبا بگونه ای استفاده می نماید که با منافع خود و ترکیه مطابقت داشته باشد. ترکیه یکی از اعضای قدیمی ناتو است، اما اردوغان در تلاش است تا سیاست خارجی مستقل تری را دنبال کند که آنکارا را از زیر سلطه واشنگتن آزاد کند.
تلویزیون «NBC» در بولتن خود گزارش داد: مردم ترکیه فرصتی برای تغییر در کشوری دارند که حزب اردوغان از سال ۲۰۰۲ در آن قدرت دارد. باآنکه ترکیه یکی از متحدان ناتو است و انتخابات برگزار می نماید، اما این کشور ۸۴ میلیونی تحت حاکمیت اردوغان گرفتار لغزش شده و روابط نزدیک خویش را با روسیه حفظ نموده است.