سینان اوغان: شاید نه از اردوغان و نه از قلیچدار اوغلو حمایت نکنیم

بهمن: سینان اوغان، نامزد سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام نموده که شاید برای دور دوم انتخابات از هیچکدام از نامزدها حمایت نکنم.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، «سینان اوغان»، ملی گرای کمتر شناخته شده ای که به پیشبرد انتخابات ترکیه به دور دوم کمک کرد، اعلام نموده است که می تواند از رییس جمهور طیب اردوغان یا رقیب سکولارش، کمال قلیچدار اوغلو حمایت کند، اما در این ارتباط هنوز به جمع بندی نرسیده است.
شورای عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه اعلام نمود که نه اردوغان (۴۹.۵ درصد) و نه رقیب اصلی او کمال قلیچداراوغلو (۴۴.۹ درصد) بیش از ۵۰ درصد از آرای لازم برای ریاست جمهوری را کسب نکرده اند و اوغان، سومین نامزدی است که در آخرین لحظه وارد کارزار انتخاباتی شد و توانست ۵.۲ درصد از آرا را بدست آورد.
سینان اوغان افزوده است که انتظار داشتم ۱۰ درصد از کل آرا را به دست بیاورم، هرچند کسب پنج درصد آرا نیز یک موفقیت است. اوغان اظهار داشت: «ما با تلاش یک ماهه و منابع محدود به این مهم دست یافتیم و از تمام مناطق در سراسر نقشه ترکیه رأی گرفتیم.»
اوغان که به عنوان یک نامزد مستقل وارد رقابت های انتخاباتی شد، گفته است که آماده گفت و گو با هر دو نامزد اصلی دور دوم انتخابات است، اما ممکنست چند روز بطول بیانجامد تا تصمیم خودرا در مورد این که از چه کسی حمایت کنم، مشخص شود.
وی اظهار داشت: «ما هنوز به تصمیمی در مورد پشتیبانی از اردوغان یا قلیچدار اوغلو در دور دوم نرسیده ایم، اما ما بعد از مشورت خواهیم کرد که از چه کسی حمایت نماییم و شاید هم از هیچکس حمایت نکنیم.»
اوغان با تأکید بر این که در سیاست خارجی بر عدم تنش و مصالحه با همسایگان تاکید دارد، اضافه کرد: «اگر دولت اردوغان ادامه کار دهد، سیاست آنکارا در قبال روسیه متعادل تر خواهد بود و تحت رهبری قیلیچداراوغلو، سیاست های ترکیه در قبال اوکراین وزن بیشتری خواهند داشت.»
اوغان در مورد سوریه نیز اظهار داشت: «تا زمانی که اردوغان روی کار باشد، سیاست های فعلی ادامه خواهد داشت. در صورت انتخاب قیلیچدار اوغلو، ممکنست تغییراتی در این سیاست ها ایجاد شود. برای مثال، در صورت ورود قیلیچدار اوغلو، ممکنست شاهد نرمال سازی سریع روابط با سوریه باشیم.»
اوغان همین طور شرط خود برای پشتیبانی از هرکدام از نامزدهای انتخاباتی دورم دوم رقابت ها را اعلام نمود و اظهار داشت: «در حال حاضر، یکی از پیش شرط های حمایت ما این است که این احزاب باید از حزب متعلق به کردها فاصله بگیرند و اگر فاصله بگیرند، می توانیم بنشینیم و با آنها مذاکره نماییم.»
پیش از این، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی پیش بینی پیروزی قطعی «رجب طیب اردوغان» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را کرده بود و ضمن آسان توصیف نمودن پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات، اشاره کرد: «ما برنده این رقابت خواهیم بود چون تفاوت آرای اردوغان با قلیچداراوغلو بسیار واضح و زیاد است.» وی با اعلان اینکه هنوز با سینان اوغان نامزد سوم رقابت انتخابات دو روز پیش برای پشتیبانی از اردوغان مذاکره و ملاقاتی صورت نگرفته است، اظهار داشت: «از احتمال ملاقات و مذاکره با وی در ایام آینده خبر ندارم ولی ما بیشتر روی روند تبلبغات خود تمرکز داریم.»

منبع: