نشریه فارن افرز بررسی كرد؛ نگاهی بر کارنامه نیم قرن عملیات برون مرزی آمریکا

به گزارش بهمن، نشریه آمریکایی فارن افرز در پژوهشی به ارزیابی از نتایج ماجراجویی های نظامی واشنگتن در جهان طی بیشتر از نیم قرن گذشته پرداخته است.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، نشریه آمریکایی «فارن افرز» در پژوهشی به قلم «جنیفر کاوانا»، پژوهشگر سیاسی اندیشکده «کارنگی» و «برایان فردریک»، کارشناس سیاسی در مؤسسه مطالعاتی «راند» به ارزیابی از نتایج ماجراجویی های نظامی واشنگتن در جهان طی بیشتر از نیم قرن گذشته پرداخته است.
فارن افرز نتایج تحقیق این دوپژوهشگر که حاوی نتایج شگفت و جدیدی است را در اختیار خوانندگان قرار داده است.
این نشریه آمریکایی با مقدمه کوتاهی در توصیف مداخلات خارجی آمریکا طی سالهای ۱۹۴۶ – ۲۰۱۸ گذشته «ناامید کننده» و «شکست کامل» یاد کرده و به قلم کارشناسان سیاسی علل ناکامی نظامی آمریکا در تحقق منافع سیاسی خویش را بررسی نموده است.
جنیفر کاوانا و برایان فردریک در مقاله مشترک خود بعد از بررسی اغلب عملیات های نظامی ارتش آمریکا در خارج از مرزهای خود بعد از فروکش کردن پایان جنگ دوم جهانی چنین نتیجه می گیرد.
برخلاف رویکرد کلی سران پیشین و کنونی کاخ سفید در مداخله نظامی خارجی، اما نتیجه عملیات های نظامی این کشور از صومال، هاییتی گرفته تا افغانستان، عراق ولیبی در آفریقای شمالی و سایر مناطق ناامیدکننده و شکست کامل بوده است.
طبق این پژوهش، با وجود این که مداخلات نظامی خارجی بزرگ و لشکرکشی های واشنگتن طی بیشتر از نیم قرن گذشته پرهزینه و نتایج ناامید کننده به دنبال داشته، اما شعف مقامات کاخ سفید در ماجراجویی نه تنها کمتر نشده بلکه شدت یافته است.
داده های آماری که این دو پژوهشگر طی سالهای ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۸ بررسی نموده اند با استناد از منابع آماری دانشگاه «اوبسالا» سوئد و برنامه های داده کاوی ویژه که رفتار بحران های جهانی را تحلیل می کند، مورد پژوهش و تحلیل قرار گرفته است.
طبق یافته های پژوهشگر، از مجموع ۲۲۲ مورد درگیری و بحرانی که ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۸ میلادی به شکلی منافعش با آن درگیر بوده، واشنگتن صرفا در ۵۰ مورد، ورود و مداخله نظامی مستقیم کرده و در ۱۷۲ مورد باقیمانده واکنشی نشان نداده است.
و بر طبق این شواهد، این یافته ها نشان داده است در ۵۰ مورد مداخله مستقیم واشنگتن «تنها بخش ناچیزی از اهداف ومنافعش محقق شده است.»
و در همین ارتباط، این دو پژوهشگر از مجموع این یافته ها این گونه به سران کاخ سفید سفارش می کنند که «واشنگتن نیاز مبرم به بازبینی در مداخلات نظامی خود است و بایستی این رویکرد که مداخله و ماجراجویی نظامی یگانه چاره برای تهدیدات نظامی محتمل است دست بردارد.»
به نوشته این مقاله پژوهشی، «خطر حقیقی ضد آمریکا صرفا نهفته در ماجراجویی های نظامی نیست، بلکه خطر واقعی درمداخلات نظامی گسترده با اهداف توسعه طلبانه بلندمدت غیر واقع بینانه است.»
و در ادامه به سران واشنگتن سفارش می کند «به کارگیری توان نظامی در شرایط نادرست، امکان دارد مداخلات را با ناکامی و به فاجعه سوق دهد و اساساً لشکرکشی های نظامی در مقیاس بزرگ خطرات ویژه مخصوص خویش را به دنبال دارد.»
در پایان، دو پژوهشگر سیاسی معتقدند «ارتش آمریکا آمادگی مناسبی برای مداخلات سیاسی فرا مرزی ندارد؛ چونکه درصورتیکه با قدرت نظامی خود توانایی سرنگونی حاکمیت سیاسی یک دولتی را هم داشته باشد، اما توانایی عرضه ساختار مناسب جایگزینی هم نخواهد داشت کما این که با گرفتار شدن به جنگ داخلی بلندمدت توانایی برقراری امنیت و ثبات هم نخواهد داشت.»

منبع: