پرونده ماه فلسطین ، ۱۱؛ مردم کشورهای عرب در ماه رمضان چه سریال هایی نگاه می کنند؟

بهمن: سریال های تولید شده با محوریت فلسطین و مبارزات ملت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی و پخش آن در ماه مبارک رمضان فرصت خوبی را برای ارائه تصویر درست از آرمان فلسطین مهیا می کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: سریال های ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای انتقال مفهوم مقاومت و نشان دادن تاریخ مبارزات ملت فلسطین در مقابل تحریف هایی که رژیم صهیونیستی تلاش می کند بوسیله رسانه آنرا به خورد نسل های جدید در فلسطین بدهد، بشمار می رود بطوریکه کارگردانانی که خودرا جزو محور مقاومت می دانند در این ماه سریال های متنوعی تولید می کنند.

«میلاد الفجر ۲»
فصل اول این سریال ۳۰ قسمت بوده و به مهم ترین مسائل مربوط به انتفاضه الاقصی سال ۲۰۰۰ می پردازد. فصل دوم این سریال نیز درباب انتفاضه الاقصی که بخش مهمی از تاریخ مقاومت ملت فلسطین را تشکیل می دهد است. در این سریال به آزاد سازی جنوب لبنان و بقاع غربی نیز اشاره می شود که به صورتی مقاومت فلسطین را به مقاومت لبنان پیوند می زند. بازیگران این سریال نقش ۲ فرمانده شهید محور مقاومت یعنی عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین را نیز به نمایش می گذارند. سریال مذکور توسط شبکه ماهواره ای القدس الیوم و دیگر شبکه های عربی همچون المنار و فلسطین الیوم نمایش داده می شود.
به نظر کارشناسان و مفسرین، این سریال می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب نماید خصوصاً آنکه یک خط داستانی را درباب دوره آزاد سازی جنوب لبنان و بقاع غربی در کنار به نمایش درآوردن شخصیت های مطرح مقاومت لبنان یعنی عماد مغنیه و مصطفی بدر الدین دنبال می کند.
در این سریال موضوعات دیگری نظیر اعتراضات در جنین و رفح نیز به نمایش در می آید.
«ام الیاسمین»

این سریال اولین سریال درباب شهر نابلس محسوب می شود. قصه این سریال درباب حوادث شهر نابلس طی سال های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۵ و مبارزات مقابل قیمومیت انگلیس است. کارگردان فلسطینی این سریال کوشیده با نشان دادن فرهنگ ساکنان نابلس به عنوان بخش اصیل جامعه مقاوم فلسطین، خط مبارزاتی آنها را نشان دهد. فصل دوم سریال نیز درباب نحوه مقاومت ملت فلسطین تا اشغال این کشور در سال ۱۹۴۸ است.
سریال ام الیاسمین ۳۰ قسمت بوده و به نحوه زندگی ساکنان شهر نابلس در دوره قیمومیت انگلیس می پردازد. بشار النجار نویسنده و کارگردان این سریال، حدود ۲ سال بر روی ایده اولیه آن کار کرده و ساخت آن ۸ ماه به طول انجامیده است.
تصویربرداری این سریال در منطقه عبوین واقع در نزدیکی شهر رام الله انجام شده و بیشتر سکانس های آن در داخل کاخ تاریخی سحویل که قدمت آن به ۳۰۰ سال قبل می رسد گرفته شده است.
این لوکیشن به سبب نزدیک کردن حال و هوای سریال به شرایط تاریخی ۱۰۰ سال قبل نابلس که داستان اصلی را شامل می شود انتخاب شده است. کارگردان این سریال علت انتخاب نام ام الیاسمین را نه فقط به سبب اشاره به یکی از محله های اصلی نابلس بلکه به عنوان نماد تمام محله ها و بخش های قدیمی نابلس می داند.
«باب العامود ۴»
اسماعیل الدباغ کارگردان فلسطینی از سال ۲۰۱۳ اولین فصل این سریال را آغاز نموده و فصل چهارم آنرا رمضان امسال به معرض نمایش گذاشته است. سریال باب العامود درباب زندگی اجتماعی فلسطینی ها در منطقه قدیمی شهر قدس در سایه حضور اشغالگران صهیونیست و تلاش این اشغالگران برای بیرون راندن فلسطینی ها از محل سکونت آنها است.
این سریال اولین سریال در نوع خود بشمار می رود که در کوچه ها و محله های قدیمی قدس اشغالی به تصویر در می آید. در این سریال از طنز به عنوان وسیله ای برای نمایش درآوردن ابعاد زندگی اجتماعی ساکنان قدس اشغالی استفاده شده است.

«حاره القزازین»
این سریال درباب دردها و رنج های خانواده های اسرای فلسطینی و اقدام مسئولان رژیم صهیونیستی در تحویل ندادن پیکرهای شهدای فلسطین در کنار تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست و مشکلات ساکنان بخش قدیمی الخلیل است.
وجه تسمیه این سریال، نام یکی از محله های منطقه قدیمی الخلیل است که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین محله های این منطقه محسوب می شود. نویسنده این سریال کوشیده با بهره گیری از طنز، قسمتی از مشکلات اجتماعی فلسطینی ها و ساکنان الخلیل را به نمایش درآورد.

«درب الفداء»
شبکه الاقصی این مستند-سریال را درباب زندگی اسرای فلسطین و عملیات فداکارانه و قهرمانانه ای که آنها انجام داده اند پخش می کند. در این سریال به شرایط اسرای فلسطینی در بند زندان های رژیم صهیونیستی از یک سو و عملیاتی که به خاطر آن اسیر شده اند از طرف دیگر پرداخته شده است.
مخاطبان عرب زبان با دیدن بخش هایی از این مستند-سریال اعلام نموده اند که نسبت به پخش این برنامه که فداکاری های اسرای فلسطینی و عملیات ضد صهیونیستی آنها را بررسی می کند احساس غرور و خرسندی می کنند.

سال گذشته نیز سریال های مختلفی از طرف شبکه های ماهواره ای عربی با محوریت موضوع فلسطین و مبارزات مقابل رژیم صهیونیستی پخش گردید. یکی از این سریالها «قبضه الاحرار» یا مشت آزادگان بود. در این سریال که توسط شبکه الأقصی پخش گردید مسأله محاصره نوار غزه بررسی گردید. این سریال داستان یکی از نیروهای صهیونیستی است که با لباس مبدل به میان فلسطینیان رفته و قصد جاسوسی دارد.
این سریال بر طبق حادثه ای واقعی که چند سال قبل اتفاق افتاد، تولید شده و وضعیت مردم غزه در محاصره نیروهای اشغالگر را روایت می کند.

سریال «شارة النصر» نیز یکی از سریالهایی بود که سال قبل درباب فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی پخش گردید.
حسام ابو دان، کارگردان این سریال اعلام نموده بود که هدفش از ساخت این سریال رد روایت های دروغین رژیم صهیونیستی از واقعیت هایی است که در فلسطین اشغالی می گذرد.
«حضور لموکب الغیاب» سریالی بود که سال قبل از طرف تلویزیون قطر طی ماه مبارک رمضان پخش گردید. این سریال به موضوع فلسطین از دهه ۳۰ تا دهه هفتاد قرن گذشته می پردازد.
در خصوص تولید سریال هایی با محوریت مقاومت در فلسطین باید به این نکته نیز اشاره نماییم که این روند به طور معمول به سبب هزینه های بالای تولید، با تأخیر و کندی به انجام می رسد و بعضاً سریال ها در زمان از پیش اعلام شده آماده نشده و به ماه مبارک سال بعد موکول می شوند.
نکته ای که دراین زمینه نباید از آن غافل ماند این است که رژیم صهیونیستی با صرف هزینه های هنگفت بوسیله ساخت فیلم ها و سریال های مختلف می کوشد تصویر تحریف شده و نادرست از رابط میان اشغالگران صهیونیست و فلسطینی ها و تاریخ مقاومت آنها نشان دهد.
سریال های فلسطینی نیز با هدف تصحیح این تاریخ تحریف شده در سرزمین فلسطین هرساله برای پخش در شبکه های ماهواره ای عربی طی ماه مبارک رمضان آماده و تولید می شوند.

منبع: