سفر نماینده ویژه آمریکا در امور زندانیان به قطر

به گزارش بهمن، یک روز بعد از اعلام توافق ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان از جانب وزیر امور خارجه کشورمان و در حالیکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این توافق را رد کرد، سایت وزارت خارجه واشنگتن از سفر نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور زندانیان به قطر اطلاع داد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود: راجر کارستنز، فرستاده ویژه ریاست جمهوری در امور زندانیان از ۱۳ تا ۱۶ مارس به دوحه سفر خواهد نمود.
بر طبق این اعلام، فرستاده ویژه آمریکا در مجمع جهانی امنیت سخنانی را عرضه خواهد نمود و با نمایندگان دولت و شرکت کنندگان در مورد مسائل در ارتباط با حل و فصل پرونده های بازداشت زندانیان آمریکایی که به ادعای آنها غیر قانونی می باشد، تعامل و گفت و گو خواهد داشت.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه با بیان توافق میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان در ایام اخیر تصریح کرد که اگر همه چیز از سوی آمریکا خوب پیش برود در ایام آینده این تبادل صورت خواهد گرفت.
وی افزود: ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می دانیم. از مارس سال قبل در این رابطه یک سندی بین ما و طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم به امضا و تایید رسید اما زمنیه اجرای آن حالا فراهم گشته است. از نظر ما همه چیز آماده است. طرف آمریکایی درحال هماهنگی های فنی خودش قرار دارد.
ساعتی بعد از اعلام توافق میان ایران و آمریکا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این توافق را تکذیب و شورای امنیت ملی آمریکا هم در اطلاعیه ای اظهارات امیرعبداللهیان را نادرست خواند که این تکذیب با واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مواجه گردید.
ناصر کنعانی اظهار نمود: از ماه مارس سال قبل میلادی از راه یک واسطه توافق مکتوبی در مورد تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا هم آنرا امضا نموده است اما به بهانه های مختلف تابحال از جانب دولت آمریکا اجرا نشده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: در هفته های اخیر هم تبادل پیام های غیر مستقیم برای بروزرسانی آن در جریان بوده است.
کنعانی تصریح کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی های سیاسی قرار گیرد.
کنعانی همینطور روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال یک رسانه آمریکایی در مورد بحث تبادل پیام ها در مورد تبادل زندانیان و چرایی تکذیب توافق صورت گرفته برای انجام این مورد از جانب دولت آمریکا تصریح کرد: مذاکرات از راه واسطه ها که ایفای نقش می کنند انجام شد. در این حوزه ما پیش از این توافق مکتوب میان دو کشور از راه واسطه امضا کردیم. طرفی که تکذیب می کند دولت آمریکاست. من شما را ارجاع می دهم به مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در نشست اخیرش صراحتاً اشاره می کند که دولت آمریکا روی این پرونده کار، تلاش و پیگیری می کند. سوال من از سوی آمریکایی اینست که در خلأ و به صورت یک جانبه و با خودش دارد روی این مورد کار و تلاش و پیگیری می کند؟ یا از راه واسطه ها در قالب پیام هایی که رد و بدل می شود؟ در هر صورت توافق مکتوب وجود دارد در ارتباط با مبحث زندانیان در ارتباط با موضوعات هسته ای هم دیپلماسی فعال است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، به نظر می آید سفر نماینده آمریکا به قطر بلافاصله بعد از اعلام توافق برای تبادل زندانیان از جانب ایران تاییدی باشد بر انجام این توافق که به قول وزیر خارجه و همینطور سخنگوی وزارت خارجه کشورمان باید ببینیم که مشکل دولت آمریکا برای تایید نکردن آن چیست؟ آیا به مسائل داخلی دولت آمریکا و به رقابت های سیاسی درونی دولت این کشور بر می گردد؟
به قول کنعانی در صورتیکه طرف آمریکایی نسبت به این مورد برخورد واقع بینانه داشته باشد مبحث تبادل زندانیان بعنوان یک مبحث کاملا انسانی قابل انجام است.

منبع: