بیانیه آمریکا در شورای حکام آژانس اتمی درباره ی ایران

بهمن: نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به قرائت اطلاعیه ای مقابل ایران پرداخت.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، بخش هایی از بیانیه لارا هالگیت، نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس اتمی به نقل از سایت نمایندگی آمریکا در وین به این شرح است: ایالات متحده از مدیرکل برای گزارش ۲۸ فوریه درباب راستی آزمایی و نظارت در ایران در امتداد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می کند. ما از مدیرکل و معاون دبیرکل برای پادمان و همین طور از کارمندان شان به خاطر از خود گذشتگی و حرفه ای گرایی شان در انجام وظایف برجامی آژانس اتمی در ایران تشکر می نماییم. گزارش های کامل، به جا و راست بنیاد مدیرکل برای اطلاع جامعه بین المللی از برنامه هسته ای ایران ضرورت دارد. همانطور گزارش مدیرکل نشان می دهد، ایران به توسعه برنامه هسته ایش ورای حدود برجامی ازجمله بوسیله توسعه سانتریفوژهای پیشرفته و انباشت مداوم اورانیوم غنی سازی شده با خلوص بالا ادامه می دهد. ما خاطرنشان کرده ایم که تولید مداوم اورانیوم غنی سازی شده تا خلوص ۶۰ درصد توسط ایران هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد.
این بیانیه با ادعای اینکه «هیچ کشور دیگری در جهان امروزه برای اهداف ادعایی ایران از اورانیوم غنی سازی شده با خلوص ۶۰ درصد بهره برداری نمی کند» با هراس، پیشرفت ایران را دراین زمینه «تحریک های هسته ای» خوانده و پایان کارهای هسته ای ایران را جهن ایجاد اهتماد بین المللی خواهان شده است.
آمریکا درخواست های ایران در سپتامبر گذشته را غیرواقع بینانه دانسته و با بهانه جویی این درخواست را دلیل عدم بازگشت سریع به اجرای کامل برجام عنوان کرده است؛ چونکه معتقد می باشد «ایران درخواست کرده بود که تعهدات پادمانی اش به گونه ای متفاوت با دیگر کشورهایی که توافق پادمانی جامع دارند، اجرا شود.»
در بیانیه ایالات متحده با اشاره به اینکه «بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در هیچ جای دنیا چشم خودرا بر روی فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده احتمالی» نمی بندند، از مدیرکل و تیم وی برای تحمل تعهدات شان هم درقبال وظیفه آژانس درباب برجام و هم ماموریت حیاتی اش در ارتباط با مسائل پادمانی برجسته – که بعدا در دستورکار به آنها رسیدگی خواهد شد – قدردانی شده است.
این بیانیه با نگرانی از فعالیت آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته ایران که تخلف در تعهدات پادمانی عنوان شده از شورا بررسی و از ایران شفاف سازی را خواهان شده است.
آمریکا با این ادعا که « گزارش مدیرکل ناهم خوانی جدیدی را در میزان مواد هسته ای دخیل در انحلال اورانیوم فلزی توسط ایران نشان میدهد.» در بیانیه خود نوشته است: ما بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباب نتیجه گیری گفت وگوهای بلندمرتبه مدیرکل در تهران و همین طور اظهارات مدیرکل دراین زمینه ازجمله بیانیه آغازین شورای حکام را دریافت کردیم. اگر ایران از تصمیم گزارش شده اش توسط مدیرکل در ارتباط با برخی تدابیر شفافیت ساز پیروی کند، پیامی دلگرم گننده ارسال خواهدنمود اما ما باید بیینیم که این گام ها واقعا درحال اجرا هستند یا نه. ما مدت هاست که بر اهمیت ارائه منابع کافی برای راستی آزمایی حیاتی و نقش نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران اشاره کرده ایم. ما از حمایت های مالی مداوم برای این کوشش های مهم استقبال می نماییم و مفتخر به اعلام کمک های پیشین آمریکا هستیم. ما درخواست های مالی این مسئولیت ها را گرامی می داریم و در کنار سایر کشورها منابع لازم برای ماموریت مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی را تهیه خواهیم کرد. ایالات متحده با این اظهارات گزارش های مدیرکل در سند GOV/2023/8 و همین طور گزارش موقت مدیرکل در اسناد ۲۴ و ۲۵ GOV/INF/2022 و GOV/INF/2023/1 را مورد ملاحظه قرار داد. ما درخواست می نماییم که این گزارشات به اطلاع عموم برسند تا درک بین المللی واضحی درباب حقایق گزارش شده توسط مدیرکل وجود داشته باشد.

ایران بارها در واکنش به این اظهارات به طرف های مقابل سفارش کرده است که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در راه دیپلماسی حرکت کنند و از رفتارهای غیر سازنده خودداری کنند؛ چونکه این رفتارهای غیر سازنده مسیر دیپلماسی را گرفتار مشکل می کند؛ ایران از تلاش ها و ظرفیت های دیپلماتیک خود برای ادامه کارهای سازنده و همکاری با آژانس در این چارچوب استفاده می نماید.

منبع: