رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر بوشهر خبر داد: ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه مهار هدررفت گاز در پالایشگاه ها فعال خواهند شد

به گزارش بهمن، رییس جمهور با اعلان اینکه نباید اجازه داد ثروت کشور بصورت آلاینده در عسلویه هدر برود، گفت: دولت با همکاری متخصصان جوان کشور و با فعال شدن بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان، در پی جبران عقب ماندگی های این حوزه است تا از این طریق هم انرژی در کشور تراز و هم موضوع آلاینده ها کنترل شود.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست خبری پایان سفر دو روزه دولت مردمی به استان بوشهر، با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام زمان (عج)، سفر به بوشهر را همانند دیگر سفرهای استانی دولت برای شنیدن مشکلات مردم مغتنم دانست و با اعلان اینکه در دور نخست سفر مشکلات منطقه بررسی گردید، اظهار داشت: برای توسعه این منطقه هم کارهای زودبازده کوتاه مدت و هم برنامه های بلندمدت که نیازمند بودجه و اعتبارات و پیگیری های بیشتر است در دستور کار قرار گرفت.
رییس جمهور درباره ی جاده های مواصلاتی استان، خصوصاً آزادراه بوشهر – شیراز و اقدامات دولت در این عرصه، اظهار داشت: جاده مواصلاتی و جاده اصلی جز اولویت های سفر بود که کارهای خوبی دراین زمینه انجام شده اما به پایان نرسیده است.
رئیسی مسیر ریلی بین بوشهر و شیراز را نیز از خواسته های مردم دانست و اشاره کرد: پیشرفت مورد انتظار دولت دراین زمینه انجام نشده و این طرح تنها ۱۰ درصد پیشرفت کرده است، اما با تامین اعتبار یک میلیارد دلاری پروژه، کار با قوت دنبال خواهد شد.
رییس جمهور با اشاره به این که اولویت های جاده های مواصلاتی با حضور وزیر راه در مصوبات سفر مشخص شد، اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد برنامه های کوتاه مدت و میان مدت سفر اول به نتیجه رسیده و به همین میزان از برنامه ها هم درحال اجراست.
رئیسی در ادامه با اعلان اینکه اشتغال دغدغه دولت می باشد و تحصیلکرده ها حق دارند که کار خوبی در کشور داشته باشند، گفت: آمار بیکاری در کشور کاهش خوبی پیدا کرده که نشان از افزایش اشتغال دارد.
دکتر رئیسی با اشاره به این که کارخانه های تعطیل و نمیه تعطیل زیادی به چرخه تولید بازگشته است، اظهار داشت: در استان بوشهر هم شاهد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال هستیم، اما این به مفهوم رفع اشکال اشتغال نیست و نیروهای بومی تحصیلکرده در اولویت برنامه های ایجاد اشتغال هستند.
رئیسی مرکز سنجش میزان اشتغال به وجود آمده را استانداری ها اعلام نمود و اظهار داشت: استانداری ها به عنوان نماینده دولت ارزیابی خواهند کرد که شرکتها و وزارتخانه ها دراین زمینه به وظایف خود عمل کرده اند یا نه.
دکتر رئیسی با اعلان اینکه دولت هم در سطح استان و هم کشور موفقیت هایی در حوزه اشتغال داشته است، اشاره کرد: دولت این میزان را کافی نمی داند و معتقد می باشد باید قدمهای بلندی برداشت تا جوانان احساس کنند که باتوجه به ظرفیت های استان، فرصت های اشتغال برای آنها برقرار است.
رییس جمهور درباره ی لایحه دولت در زمینه صادرات و واردات مرزی نیز گفت: هموطنان ما در نقاط مرزی همیشه این نوع از صادرات سنتی به اصطلاح ته لنجی را داشته اند.
دکتر رئیسی سامان دهی وضعیت موجود در این عرصه را مورد تاکید دولت اعلام نمود و اظهار داشت: معنای این ساماندهی ایجاد مشکل برای ملوانان یا لنجداران نیست و بعد از جلسه با نماینده ملوانان معاون اجرائی رییس جمهور مامور پیگیری مسائل مطرح شده از طرف آنها شد.
رییس جمهور جداسازی مسئله ته لنجی از کولبری را خواسته ملوانان اعلام و تاکید کرد که این خواسته از نظر دولت هم درست و قابل پیگیریست.
رئیسی با اعلان اینکه دولت در پی یافتن راهی است که هم مردم منطقه بتوانند از این ظرفیت بهره گیرند و هم مقررات صادرات و واردات مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: لایحه دولت کاملاً قابل اصلاح است.
رییس جمهور در عین حال اشاره کرد: این لایحه با نظرخواهی از کسانی که دراین زمینه صاحب نظر هستند، اصلاح خواهد شد و نکته اساسی این است که باید کاری نماییم بین دو حق جامعیتی برقرار شود و ملوانان ما و لنج داران بتوانند از این امکان برای تامین معیشت خود بهره گیرند.
رئیسی در پاسخ به دغدغه دیگری درباره ی بومی گزینی در استان و عدم جذب بومی ها اشاره کرد: شرکت های مختلف در استان دراین زمینه مسئولیت هایی دارند و معنای آن این است که شرکت بهره برداری کننده از گنجینه های استان، باید مردم استان را هم مورد توجه قرار دهد.
رییس جمهور اظهار داشت: هم قانون اجازه داده و هم دولت بر مسئولیت اجتماعی شرکتها تاکید دارد و همه شرکتها و بخش های دولتی مؤظف هستند، مسئولیت اجتماعی خودرا نسبت به استان بوشهر و مناطق مختلف آن انجام دهند تا شاهد توسعه یافتگی این مناطق باشیم.
دکتر رئیسی اضافه کرد: موضوع آب آشامیدنی از دغدغه های جدی مردم بود که با شروع به کار آب شیرین کُن قسمتی از آن مرتفع شد و بخش های دیگر هم در دست اقدام است تا شرایط برای مردم طبیعی شده و به آب گوارا و شیرین دسترسی پیدا کنند.
رئیسی همین طور درباره ی موضوع آلاینده ها در استان اظهار داشت: نباید اجازه داد ثروت کشور بصورت آلاینده در عسلویه هدر برود. دولت با همکاری متخصصان جوان کشور در پی جبران عقب ماندگی های این حوزه است تا از این طریق هم انرژی در کشور تراز و هم موضوع آلاینده ها کنترل شود.
رییس جمهور اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در این عرصه فعال خواهند شد تا شاهد مهار این آلاینده ها و مهار هدررفت سوخت در پالایشگاه ها باشیم.
رئیسی همین طور در توضیح تکمیلی درباره ی پروژه راه آهن شیراز – بوشهر اشاره کرد: این پروژه باید زودتر انجام می شد. با پیگیری مرحوم رستم قاسمی وزیر پیشین راه، اعتبار آن تامین شده و کار از چند بخش شتاب خواهد گرفت تا عقب ماندگی چند سال قبل رفع گردد.
آیت الله رئیسی در آخر این جلسه خبری ضمن قدردانی از مردم بوشهر اظهار داشت: در سفرهای آینده به شهرستان هایی که امکان حضور نداشتم سفر خواهم کرد و مردم بدانند خواسته های آنها که از طرف نمایندگان دولت منتقل شده، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
رییس جمهور مدیران، استاندار و معاونت اجرائی را ضامن اجرائی شدن مصوبات معرفی نمود و اظهار داشت: یکی از مهم ترین بخش های پیگیر هم اصحاب رسانه هستند که می توانند در راستای انجام کار به دولت کمک کنند.

/