عصبانیت سناتور آمریکایی از دولت برزیل به سبب همکاری با ایران

بهمن: سناتور آمریکایی از دولت برزیل بدلیل صدور مجوز پهلوگیری ناوهای ایرانی به تندی انتقاد نمود.

به گزارش بهمن به نقل از هیل، پهلوگیری کشتی های نظامی ایران در بنادر برزیل همراه با صدور مجوز دولت این کشور، صدای نماینده کنگره آمریکا را درآورد.
در همین ارتباط، بعد از صدور مجوز از طرف دولت برزیل به ناوهای ایرانی برای پهلوگیری در بنادر برزیل، تد کروز عضو سنای آمریکا با انتقاد از این رفتار دولت برزیل اظهار داشت: پهلوگیری ناوهای ایران در برزیل تحولی خطرناک و تهدیدی مستقیم مقابل ایمنی و امنیت آمریکایی ها است. این کشتی ها تحریم شده بودند و این به مدلول آنست که بندری که ناوهای ایرانی وارد آن شدند حالا در معرض تحریم است.
کروز همین طور هشدار داد که شرکت های برزیلی و خارجی که به این کشتی ها خدمات ارایه داده اند نیز ممکنست تحریم شوند.
روز گذشته دو ناو ایران با مجوز دولت «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رییس جمهوری برزیل در بندر «ریودوژانیرو» پهلو گرفتند. همزمان نیز «لودمار گونسالوس آگیلارنتو»، سفیر برزیل در ایران قبل از ظهر سه شنبه در بازدید از پالایشگاه و پتروشیمی آبادان در جمع خبرنگاران، میزان مبادلات ایران و برزیل در سال ۲۰۲۱ را ۱.۲ میلیارد دلار عنوان نمود و اضافه کرد: در سال ۲۰۲۲ این میزان با ۲ برابر افزایش به ۴.۲ میلیارد دلار رسید.
سفیر برزیل در ایران همین طور بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک تحریم ها رفع گردد تا همکاریهای ۲ جانبه خصوصاً در زمینه صنایع نفت و پتروشیمی افزایش پیدا کند. او با اشاره به همکاریهای ایران و برزیل خبر داد: مقرر شده تا کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و برزیل تشکیل گردد که شهرستان آبادان برای امر دارای شرایط لازم است.
سفیر برزیل در ایران با تأکید بر این که بدنبال افزایش واردات از ایران هستیم، اظهار داشت: با وجود تحریم ها مقابل ایران ولی همکاری ها را ادامه خواهیم داد.

منبع: