پوتین و پاشینیان در رابطه با کریدور لاچین در قره باغ گفتگو کردند

بهمن: بهمن: رهبران ارمنستان و روسیه تلفنی درباره ی کریدور لاچین در قره باغ کوهستانی گفتگو کردند.

به گزارش بهمن به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد، «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در ارتباطی تلفنی در رابطه با وضعیت کریدور لاچین و قره باغ کوهستانی گفتگو کردند.
در این بیانیه آمده است: «نیکول پاشینیان نخست وزیر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفتگوی تلفنی داشت. طرفین در مورد بحران انسانی، زیست محیطی و انرژی که در قره باغ کوهستانی در نتیجه محاصره غیرقانونی کریدور لاچین توسط آذربایجان پدید آمده است، گفتگو کردند.»
نخست وزیر ارمنستان تصریح کرد که دادگاه بین المللی سازمان ملل متحد از آذربایجان خواسته است تا راه ارتباطی ارمنستان و قره باغ را باز کند.
رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ارمنستان همینطور در رابطه با موضوعات در ارتباط با اجرای توافق نامه های سه جانبه که در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ و ۲۶ نوامبر و ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ توسط سران ارمنستان، روسیه و آذربایجان به امضا رسید، گفتگو کردند.
پیش از این نیز، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام نموده بود که «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان از کشورهای گروه ۲۰ خواسته است تا بر جمهوری آذربایجان برای رفع انسداد کریدور لاچین فشار بیاورند.
وزیر خارجه ارمنستان در اینباره اعلام نمود: تحریکات و اقدامات تهاجمی پیوسته جمهوری آذربایجان از آن حکایت می کند که فقدان مکانیسم های مناسب پاسخگویی، سبب می شود که آذربایجان عزم و اراده جامعه بین المللی برای اقدام (در برابر اعمال خود) نادیده بگیرد.
در بیانیه دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه ارمنستان به نقل از میرزویان آمده است: هم اکنون، شرکای بین المللی ما، همچون اعضای گروه ۲۰، لازم است بر آذربایجان فشار قاطع بیاورند، تا به محاصره غیرانسانی مردم قره باغ پایان داده شود و آذربایجان را به میز مذاکره بازگرداند.
وزیر خارجه ارمنستان تصریح کرد که ایروان اعزام یک هیأت حقیقت یاب بین المللی به قره باغ و کریدور لاچین را برای ارزیابی وضعیت بشردوستانه ونیز تضمین دسترسی بدون مانع به قره باغ کوهستانی را امری ضروری می داند.
کریدور لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می کند. در ۱۲ دسامبر، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خویش را اکولوژیست می خواندند، کریدور لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند، مسدود کردند. باکو ادعا نمود که هدف مسدود کردن هیچ جاده ای نیست و خودرو ها می توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آنرا اقدامی تحریک آمیز از جانب باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان نمود.