عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس فیروزی: مجموعه های اجرائی درباره ی تفاوت واردات بین سامسونگ و آیفون توضیح دهند

بهمن: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت که باید مجموعه های اجرائی به این مساله پاسخ دهند که چه تفاوتی بین واردات تلفن همراه سامسونگ وجود دارد که جلوی واردات گوشی مدل آیفون ۱۴ به بعد را گرفته اند.
حجت الله فیروزی در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به بخشنامه گمرک در خصوص ممنوعیت واردات گوشی آیفون ۱۴ به بعد اظهار داشت: مباحث مربوط به حوزه رجیستری همچون مسائلی است که در اختیار گمرک است پس این که بگوییم قانون خاصی درباره ی فلان کالا وجود دارد، چنین چیزی نیست.
وی ادامه داد: دولت برای تنظیم گری بازار کالا و ارز تصمیماتی می گیرد؛ این که چه تفاوتی بین واردات تلفن همراه مدل سامسونگ و مدل آیفون وجود دارد به سیاست های وارداتی بر می گردد اما اساسا به جهت نیاز استفاده تفاوت خاصی وجود ندارد.
این نماینده مجلس در مورد این که چرا مجوز واردات به تلفن همراه مدل سامسونگ داده می شود اما جلوی واردات آیفون مدل ۱۴ به بعد را می گیرند، اظهار داشت: اینها به سیاست های اجرائی دولت بر می گردد چون تفاوتی بین کالا وجود ندارد و هر دو مصرفی است. اگر قرار به محدودیت واردات باشد از آن لحاظ بوده که ارزبری نداشته باشد پس اگر قرار باشد که ارزی داده شده تا کالایی وارد شود دیگر فرقی نمی کند برند آن کالا چه باشد.
فیروزی در عین حال اظهار داشت: البته بعضی وقت ها به جهت آنکه بخواهیم کالای کشور متخاصم را تحریم کرده و خریداری نکنیم، جلوی واردات گرفته می شود؛ اینها سیاست هایی است که دولت اتخاذ می کند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: بر این اساس امکان دارد که این سیاست به سبب مدیریت فضای ارزی و یا بحث تحریم کشور متخاصم باشد و بدین سبب ممنوعیت واردات گذاشته باشند.

دولت تکلیف رجیستری شدن گوشیهای آیفون ۱۴ موجود در کشور را مشخص کند
فیروزی درباره ی تکلیف رجیستری شدن گوشیهای موجود در کشور با مدل آیفون ۱۴ اظهار داشت: هم اکنون تعدادی گوشی همراه آیفون ۱۴ توسط مسافر به کشور وارد شده و یا وارد کنندگانی هستند که مبادرت به خریداری این کالا کرده و می خواهند به کشور وارد کنند؛ باید دولت در این زمینه تصمیم گیری کند چون نمی توان این وضعیت را در بلاتکلیفی گذاشت. چه گوشیهایی که همراه مسافر آمده و چه گوشیهایی که سفارش داده شده و خریداری نموده اند. نباید آنها بلاتکلیف بمانند؛ در نهایت باید مجموعه اجرائی پاسخ دهد که چه تفاوتی بین سامسونگ و آیفون وجود دارد.

منبع: