گلوبال تایمز: سفر رئیسی به چین اجرای توافق۲۵ساله را تسریع می کند

به گزارش بهمن، روزنامه گلوبال تایمز گفته است که سفر سه روزه رئیس جمهور ایران به چین اجرای توافقنامه ۲۵ ساله بین دو کشور را تسریع خواهد نمود.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، روزنامه گلوبال تایمز چین در گزارشی پیرامون سفر رئیس جمهور ایران به پکن نوشت: شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین روز سه شنبه در پکن با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار نمود و در این دیدار دو رهبر بر تعمیق مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به توافق رسیدند. انتظار می رود دو طرف هماهنگی خویش را تحت پلت فرم های چندجانبه مانند سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای (SCO) بالا برند و نیرویی مثبت را به صلح منطقه ای و جهانی تزریق کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: کارشناسان چینی گفتند که سفر سه روزه رئیسی به چین اجرای توافقنامه ۲۵ ساله بین دو کشور را تسریع خواهد نمود. این دیدار بین رهبران دو کشور همینطور همکاریهای دوجانبه را ارتقا خواهد داد و اعتماد متقابل عمیق بین دو کشور را تقویت خواهد نمود.
در گزارش این نشریه چینی به نقل از رئیس جمهور چین خطاب به رئیس جمهور ایران گفته شده است: چین همواره روابط خود با ایران را از منظر استراتژیک نگریسته و آنرا توسعه داده است. هر قدر هم که شرایط بین المللی و منطقه ای تغییر کند، چین بی وقفه همکاری دوستانه با ایران را توسعه خواهد داد و برای توسعه روابط با ایران تلاش خواهد نمود. چین از ایران در محافظت از حاکمیت، تمامیت ارضی و عزت ملی حمایت می کند و از مبارزه این کشور با یکجانبه گرایی، هژمونی و نیروهای خارجی که در امور داخلی ایران مداخله می کنند و ثبات آنرا تهدید می کنند، حمایت می کند. چین همینطور مایل است با تعمیق همکاری در تجارت، کشاورزی، صنعت، زیرساخت و همینطور گسترش همکاری تحت طرح کمربند و جاده، مشارکت جامع با تهران را تعمیق بخشد.
به گزارش شینهوا، رهبران دو کشور بعد از دیدار دوجانبه شاهد امضای برخی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه های کشاورزی، تجارت، گردشگری، محافظت از محیط زیست، بهداشت، امداد رسانی، فرهنگ و ورزش بودند. به گزارش شینهوا، در جریان سفر رئیس جمهور ایران، دو طرف بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد.
گلوبال تایمز همینطور افزوده است: رئیس جمهور ایران را تیمی گسترده همچون رئیس کل جدید بانک مرکزی و شش نفر از اعضای کابینه رئیسی مانند وزرای اقتصاد، نفت، امور خارجه و تجارت همراهی می کنند. کارشناسان چینی می گویند که برخلاف کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه، کشورهای منطقه همچون ایران به دنبال روابط متنوع با سایر کشورها هستند که اهمیت مثبتی برای ساختن جهانی چندقطبی عاری از هژمونی آمریکا دارد.
همچنین وو سایک، فرستاده ویژه سابق چین در امور خاورمیانه روز سه شنبه به گلوبال تایمز اظهار داشت: هدف از سفر رئیسی به چین، ارتقای بیشتر روابط ایران و چین و اجرای مشارکت راهبردی جامع است. در سال ۲۰۲۱، چین و ایران یک توافقنامه ۲۵ ساله برای تقویت همکاریهای همه جانبه در زمینه های مختلف امضا کردند. بر طبق این قرارداد، دو طرف از پتانسیل همکاریهای اقتصادی و فرهنگی بهره برده و برای همکاریهای بلندمدت برنامه ریزی خواهند کرد. برنامه همکاری ۲۵ ساله همچون در حوزه های انرژی، تجارت و زیرساخت ها با موانعی روبرو شده است، بخصوص زمانی که آمریکا تحریم ها را ضد ایران و چین تشدید کرد. دو طرف احتمالا روی چگونگی پیشبرد همکاریهای عملی در بحبوحه تمرکز خواهند کرد. لیو ژونگمین، استاد مؤسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، روز سه شنبه به گلوبال تایمز اظهار داشت: با وجود عدم قطعیت شرایط خارجی در مورد وضعیت بین المللی، چین و ایران مواضع مشترک یا مشابهی دارند.
گلوبال تایمز در ادامه می گوید: بعضی از رسانه های خارجی بین چین و ایران اختلاف افکنی کرده و مدعی شده اند که این سفر بعد از دیدار شیء جین پینگ با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در دسامبر گذشته انجام شده است که بیانیه مشترک نارضایتی ایران را برانگیخته است و یا ادعا می کنند که همکاری بین دو طرف تلاشهای آمریکا برای منزوی کردن ایران را تضعیف خواهند کرد و بر روابط آمریکا و چین تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اینباره اظهار داشت: توسعه روابط دوستانه همکاری بین چین و ایران برای رفاه دو ملت و ثبات در خاورمیانه مفید می باشد و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد.
براساس گزارش گلوبال تایمز، شیء از تمایل ایران برای بهبود روابط با کشورهای همسایه، پشتیبانی از کشورهای منطقه برای حل اختلافات از راه مذاکره و ایفای نقش سازنده در صلح و ثبات منطقه تقدیر نمود.