واکنش آمریکا به سفر رئیسی به چین

بهمن: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره ی ایران، همچون درباره ی سفر رئیس جمهور ایران به چین، ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و مذاکرات غیرمستقیم با ایران پاسخ داد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت خارجه این کشور انتشار یافته است، در پاسخ به اینکه واکنش او نسبت به مورد بحث قرار گرفتن «جبهه متحد ضد آمریکایی» در دیدار روسای جمهور ایران و چین در پکن چیست، اظهار داشت: توصیف هدف این سفر را بر عهده خود این دو کشور می گذارم. فقط نکته ای کلی می گویم؛ اینکه زمانی نه چندان دور، آمریکا تلاش هماهنگی برای تعامل با جمهوری خلق چین در حوزه برنامه هسته ای ایران انجام داد، دقیقا به این خاطر که کشورهای ما(آمریکا و چین) آنرا چالشی برای خود می دانند.
پرایس افزود: روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است، شاید مهم ترین رابطه دوجانبه ما باشد. این رابطه جوانب مختلفی دارد که عمدتاً رقابتی هستند. برخی جوانب محل اختلاف و مناقشه هستند که ما بنا بر این مسیرهای تعامل را باز نگه می داریم. برخی حوزه ها هم هستند که در آنها هماهنگی و همکاری وجود دارد و ما در آنها منافع مشترکی داریم و به نفع آمریکا است که با چین همکاری کند.
وی در همین راستا با اشاره به همکاری و مذاکرات آمریکا با چین در قالب گروه ۱+۵ برای دست یافتن به توافق هسته ای، اظهار داشت: این همکاری ها بدین سبب بود که برنامه هسته ای ایران چالشی برای آمریکا، همین طور برای چین به وجود می آورد. چالش های دیگری نیز ناشی از ایران است که روی چین هم اثر می گذارند، همانطور که چالش هایی برای نظام بین المللی وجود دارند که چین در آنها نقش دارد و سبب نگرای جدی ماست. هر کشوری باید ماهیت روابطش با چین را مشخص نماید.
ایشان سپس افزود که در حوزه ایران، عقیده داریم که مهمست که بقیه جهان به وضوح نشان دهند که پیشرفت های هسته ای ایران و آن چه کوشش های آن برای صادر کردن تروریسم و نفوذ مخرب در منطقه و فراتر از آن می خواند، چیزی نیست که هر کشوری تحمل و حمایت کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این جلسه خبری در پاسخ به سوالی درباره ی شکل گیری یک «ائتلاف» میان برخی چهره های ایرانی خارج از کشور که بتازگی نیز در دانشگاه جورج تاون ادعاهایی را درباره ی امور داخلی ایران مطرح نمودند، اظهار داشت: هیچ کسی، همچون دولت آمریکا نمی تواند مدعی این باشد که از جانب مردم داخل ایران سخن می گوید. فقط خودشان می توانند این کار را بکنند. کار ما مسلما این است که به آنها گوش نماییم و به هر طریق ممکن کمکشان نماییم. ما به صحبت های رهبران جامعه ایرانیان خارج از کشور هم گوش می نماییم. ما می خواهیم طیف گسترده ای از صداها را بشنویم تا مطمئن شویم که به بهترین شکل از خواسته های مردم ایران حمایت می نماییم.
پرایس در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه واکنشی به ادعای اخیر روزنامه گاردین دارد که در گزارشی با استناد به اظهارات منابع مطلع، مدعی تحویل سری جدیدی از پهپادهای ایرانی به روسیه شده بود، با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اظهار داشت: من در جایگاهی نیستم که این گزارش به ویژه را تایید کنم اما بطور کلی، ما تقریباً یک سال است که درباره ی این مساله هشدار داده ایم. ما از اواسط سال پیش درباره ی این رابطه نوپای نظامی و امنیتی میان ایران و روسیه هشدار داده ایم؛ این رابطه یک طرفه نیست و فقط شامل عرضه فناوری پهپادی از طرف ایران به روسیه نیست، بلکه رابطه ای دوطرفه است که در آن روسیه هم کالاهایی را در اختیار ایران می گذارد که برای امور نظامی و امنتی اش نیاز دارد.
او اضافه کرد: ما هر کاری برای مقابله با این رابطه و انتقال این فناوری انجام می دهیم.
او ادعا نمود که روابط امنیتی ایران و روسیه می تواند «تهدیدی نه فقط برای مردم اوکراین، بلکه بطور بالقوه، تهدیدی برای ملت های مناطق فراتری [از جهان]» باشد و آمریکا تلاش می کند توجه کشورهای دیگری را نیز بر مقابله با آن معطوف کند.
ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در در جنگ اوکراین بوسیله عرضه پهپادهای جنگی به آن از طرف مقامات تهران و مسکو رد شده است.
مقامات روسیه می گویند که این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می نماید.
ایران تاکید کرده است که از طرفین جنگ اوکراین حمایت نمی کند و جنگ راه حل حل وفصل بحران اوکراین نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همین طور در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اینکه دیدار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، بعد از گفت وگوی وزرای امور خارجه ایران و عراق انجام شده و آنها درباره ی توافق هسته ای و عناوینی که وزیر امور خارجه ایران با همتای عراقی اش مطرح کرده بود نیز گفت و گو کرده اند، آیا آمریکا مذاکراتی غیر مستقیم با ایران دارد و اگر توافق در دستور کار نیست، چرا با وزیر خارجه عراق درباره ی آن صحبت می شود، اظهار داشت: من چیزی درباره ی گفت وگوها و تعاملات نخواهم گفت اما تصریح می کنم که هیچ بحثی درباره ی احیای برجام انجام نشده است. این مساله در دستور کار نیست.
پرایس با مطرح کردن ادعاهایی مقابل ایران اظهار داشت: وقتی موضوع انتقال پیام به ایرانیها مطرح است، ما ابزارهای خودمان را برای انتقال این پیام ها داریم که به سه چیز خلاصه می شود: از کشتن مردم خودتان دست بکشید، عرضه فناوری پهپادی به روسیه را متوقف و شهروندان آمریکایی را که بطور غیرقانونی بازداشت شده اند، آزاد کنید.

منبع: