یك كارشناس ارشد مسائل آفریقا مطرح كرد علت مشارکت پایین مردم تونس در انتخابات پارلمانی

به گزارش بهمن، یک کارشناس ارشد مسائل آفریقا اظهار داشت: ˮقیس سعیدˮ رییس جمهور فعلی تونس با اقدامات خود دموکراسی مطلوب و نسبی که در این کشور شمال آفریقا در پی بهار عربی به وجود آمده بود را از بین برد.
جعفر قنادباشی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با علت مشارکت بسیار کمرنگ مردم تونس در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور که برمبنای آمار حدود ۹۰ درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت نکرده اند، اظهار داشت: در طول مدت اخیر شاهد این بودیم که تمام دستاوردهای انقلاب تونس توسط قیس سعید رییس جمهور فعلی این کشور با تحریک و القاء تعدادی از کشورهای ارتجاع منطقه از بین رفت.
وی با اعلان اینکه در حقیقت با این اقدامات، دموکراسی مطلوب و نسبی که در این کشور به وجود آمده از بین رفته است و این اصلی ترین دلیل نارضایتی مردم تونس است، اظهار داشت: بنظر می رسد که قیس سعید این اقدامات را به تشویق تعدادی از کشورهای غربی و با مدد دلارهای نفتی انجام داده است.
قناد باشی با اشاره به اقدام مدتی پیش رییس جمهور تونس در ملغی کردن قانون اساسی این کشور و در ادامه منحل کردن پارلمان تونس اشاره کرد: حدود ۲۷ درصد از مردم تونس در انتخابات قانون اساسی این کشور مشارکت داشتند در حالی که به طور طبیعی و برای مقبولیت یافتن قانون اساسی یک کشور باید حداقل ۵۰ درصد از مردم در انتخابات مربوط به آن شرکت نمایند.
وی در همین ارتباط اضافه کرد: بدین سبب انتخابات پارلمانی اخیر در تونس برمبنای قانون اساسی برگزار شده که از نظر اکثریت مردم این کشور دارای مشروعیت و مقبولیت نیست.
این کارشناس ارشد مسائل آفریقا با اعلان اینکه در روزهایی که قیس سعید رییس جمهور تونس مبادرت به انحلال پارلمان این کشور کرد عربستان به دولت فعلی تونس کمک مالی کمک کرد، اظهار داشت: آنچه که در تونس رخ داده است دقیقا مشابه آن چیزی است که در مصر رخ داد و در مصر نیز “السیسی” با کمک کشورهایی چون امارات، کویت و عربستان، دموکراسی نیم بندی که در این کشور وجود داشت را از بین برد.
قنادباشی با تأکید بر این که مردم شمال آفریقا از دخالت وهابیون و کشورهایی چون عربستان، کویت و امارات در امور داخلی خود ناراضی هستند، اضافه کرد: این سه کشور علاقه ندارند هیچ نوع دموکراسی در کشورهای عربی وجود داشته باشد؛ چونکه ممکنست این دموکراسی حتی بصورت نیم بند، تبدیل به الگویی برای مبارزه مردم این کشورها با سیستم پادشاهی شود و این موضوعی نیست که کشورهایی چون کویت، امارات و عربستان تحمل آنرا داشته باشند.
وی همین طور انگیزه دوم این کشورهابرای مقابله با دموکراسی در کشورهایی چون تونس و مصر را مقابله با اخوانی ها دانست و اظهار داشت: در حقیقت آنها می خواهند اخوان زدایی کنند. این کار را در مصر با برکناری مرسی انجام دادند و الان نیز می خواهند گروهی مثل حزب النهضه و افرادی مانند راشد غنوشی را در حاشیه قرار دهند و اجازه ندهند که در امور تونس مشارکت فعالی داشته باشند.
این کارشناس ارشد مسائل آفریقا با اعلان اینکه جریان اخوان برعکس گذشته به دموکراسی معتقد می باشد، اضافه کرد: تغییرات به وجود آمده در قانون اساسی تونس مورد قبول مردم این کشور نیست و مردم در این کشور احساس می کنند که دستاوردهای انقلابشان از بین رفته است.