اخبار سیاسی ۶ و۷ بهمن: حمله به سفارت باکو واکنش ها و پیگیری ها

به گزارش بهمن «حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران» «تحریم های آمریکا» «تروریستی خواندن سپاه از جانب پارلمان اروپا » و… از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در ایام (پنج شنبه و جمعه) ششم و هفتم بهمن ماه ۱۴۰۱ بود.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، بامداد امروز (جمعه) فردی با سلاح گرم وارد سفارت آذربایجان در تهران شده و مبادرت به تیراندازی کرد که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.
به دنبال این حادثه قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران که بلافاصله با حضور در صحنه نسبت به پیگیری حادثه رخ داده حاضر شد، در رابطه با جزئیات آن توضیح داد: ساعت ۸ بامداد امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و بعد از به کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می شود. بعد از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می شوند.
گفته می شود این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است در تحقیقات اولیه متهم مدعی شده است: فروردین ماه سال جاری همسرم به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه نموده و دیگر به منزل رجوع نکرده است. وی انگیزه خود از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را این گونه بیان می کند که در مراجعات مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی کردم و تصور می کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حاضر است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز بامداد تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت رجوع کنم.
با عنایت به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.
لازم به ذکر است که تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.
در نخستین واکنش وزارت امور خارجه آذربایجان در ساعات ابتدایی این حادثه، با انتشار اطلاعیه ای در رابطه با حمله به سفارت این کشور توضیحاتی داده و اشاره نموده است که در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رئیس حراست سفارت باکو را کشت، دو محافظ سفارت هم در پیشگیری از این حمله زخمی شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است.
الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان هم در اطلاعیه ای تاکید کرده که ما خواهان بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.
گزارش کامل ایسنا از حمله به سفارت آذربایجان را می توانید اینجا بخوانید.

****
در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران هم آیت الله کاظم صدیقی به قصد اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تنها امنیت و آسایش را برای ملت ایران به ارمغان آورده، بلکه اروپایی ها را از آتشی که با دست خودشان ایجاد کردند نجات داد؛ اما بهتر است که اروپایی ها بدانند که با اقدام اخیر آنها سپاه از گذشته قویتر خواهد شد و دماغ آنها را بیشتر از سابق بر خاک خواهد مالید.

****
روز گذشته (پنجشنبه) هم ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالی در رابطه با تأثیر تحریم های آمریکا بر روابط تجاری ایران و عراق پاسخ داده و گفته است که عراق یکی از شرکای ماست. آمریکا شریکی مصمم برای ملت و دولت عراق است. من فکر می کنم وقتی فرصتی برای رایزنی دوجانبه داشته باشیم، نه تنها در رابطه با مسائل دوجانبه، بلکه مسائل گسترده تر منطقه ای همچون چالش های ناشی از ایران گفتگو می نماییم.
این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم به دنبال اعلام لیست تحریمی کشورمان ضد اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس توضیحاتی عرضه کرده و گفته که در واکنش به اتخاذ سیاست های مخرب، تقابلی و غیرقابل توجیه از جانب رژیم انگلیس در تاریخ ۳ بهمن ماه و هم قطعنامه غیرقابل قبول اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۹ دیماه و مصوبه ۳ بهمن شورای وزیران اتحادیه اروپا ناظر به وضع تحریم های جدید ضد برخی اشخاص، نهادها و شرکتهای ایرانی، جمهوری اسلامی ایران لیست جدیدی از اشخاص و نهادهای تحریم شده اروپایی و انگلیسی را اعلام نموده است.
ناصر کنعانی همچنین در اظهاراتی دیگر اقدام مسؤلان رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور دانست و خواهان تصحیح این روند شد.