وقوع انفجارهای شدید در پایتخت اوکراین

به گزارش بهمن، در ادامه حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه به شهرهای اکراین، رسانه های اوکراینی دقایقی قبل از وقوع انفجارهای شدید در پایتخت این کشور خبر دادند.
به گزارش بهمن به نقل از عرب نیوز، رسانه های اوکراینی از صدای ممتد آژیر حمله هوایی و وقوع انفجارهای شدید در شهر کی یف، پایتخت این کشور خبر می دهند. یکی از انفجارها در منطقه «دنیپروسکیِ» شهر کی یف رخ داده و نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شده اند. تابحال گزارشی در رابطه با تلفات و خسارت این انفجارها منتشر نشده و مقامات اوکراینی هم واکنشی نشان نداده اند. «آمینه جابارووا»، معاون اول وزیر خارجه اکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام نمود حجم خسارات به زیرساخت های اکراین به ۱۲۷ میلیارد دلار رسیده است. پیش از این «دنیس شمیهال»، نخست وزیر اکراین گفته بود تابحال ۷۰۰ میلیارد دلار به زیرساخت های اکراین، خسارت وارد شده است. ارتش روسیه در هفته های اخیر راهبرد و تاکتیک خویش را در میدان جنگ تغییر داده و با حملات موشکی و پهپادی گسترده، زیرساخت های اکراین را بمباران می کند. حملات موشکی گسترده ارتش روسیه ضد زیرساخت های اصلی اکراین در شهرهای مختلف بعد از انفجار در پل کریمه در ۱۶ مهر شروع شده و به قول ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اکراین در نتیجه این حملات تابحال نزدیک به ۴۰ درصد زیرساخت های انرژی اکراین از بین رفته است.
پس از حملات موشکی روسیه به زیرساخت های اکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اکراین، بارها از آمریکا و مقامات اروپایی درخواست نمود که سامانه های پدافندی پیشرفته در اختیار این کشور قرار دهند. سرانجام چهارشنبه گذشته واشنگتن پست گزارش داد که دولت آمریکا مقرر است یک سامانه ضدموشکی پاتریوت در اختیار اکراین قرار دهد؛ هر سامانه پاتریوت دارای حداکثر ۸ پرتابگر است که بسته به نوع مهمات مورد استفاده بین ۴ تا ۱۶ موشک را در خود جای می دهد.
منابع آگاه به واشنگتن پست گفته اند نیروهای آمریکایی در خاک یک کشور ثالث، احتمالا آلمان، نحوه ی استفاده از این سامانه را به اوکراینی ها آموزش خواهند داد.
به گفته این منبع مطلع «این کار کمی طول می کشد، اما سربازان اوکراینی بعد از این دوره آموزشی برای عملیاتی کردن سامانه پاتریوت، به اکراین برمی گردند. این مقام آمریکایی با این وجود تاکید کرد که «بعید است که این سامانه دفاع هوایی پیش از بهار به اکراین برسد». بنا بر گزارش واشنگتن پست، با رونمایی از این بسته کمک نظامی، با آغاز عملیات نظامی روسیه در اکراین، دولت بایدن نزدیک به ۲۲ دلار فقط در قسمت نظامی به اکراین کمک کرده است. «مارک هرتلینگ»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در گفتگو با نشریه «نیوزویک» در رابطه با زمان عملیاتی شدن سامانه پاتریوت در خاک اکراین اعلام نمود نیروهای اوکراینی برای مقابله با حملات موشکی روسیه، نمی توانند به این زودی ها از سامانه ضدموشکی و پیشرفته پاتریوت استفاده نمایند. مارک هرتلینگ دراین باره اظهار داشت: اکراین ماه ها احتیاج به آماده سازی جهت استفاده از سامانه پیشرفته ضدموشکی پاتریوت دارد. این سامانه نمی تواند کل خاک اکراین را در مقابل حملات موشکی، محافظت کند. او همینطور اضافه کرد: اگر کسی تصور می کند با پاتریوت میتوان کل مرز ۸۰۵ کیلومتری بین اکراین و روسیه را محافظت کند، هیچ چیزی از عملکرد و نحوه کار این سامانه ضدموشکی نمی داند.

منبع: