واکنش آمریکا به منع حضور زنان در دانشگاه ها توسط طالبان

به گزارش بهمن، وزارت امور خارجه آمریکا به اقدام دولت طالبان در منع تحصیلات دانشگاهی زنان و دختران در افغانستان واکنش نشان داد.
به گزارش بهمن به نقل از پایگاه النشره، ایالات متحده آمریکا به اقدام طالبان در منع تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی واکنش نشان داد. بر طبق این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام نمود که تصمیم توجیه ناپذیر طالبان در ممانعت از تحصیلات دانشگاهی زنان و دختران را بشدت محکوم می کند. وزارت خارجه آمریکا همینطور با اشاره به اینکه اقداماتی را برای مواخذه طالبان اتخاذ خواهد کرد، مدعی تداوم کمک به مردم افغانستان شد. لازم به ذکر است که گروه طالبان اعلام نمود که دختران و زنان در افغانستان تا اطلاع ثانوی از تحصیلات دانشگاهی ممنوع هستند. بر طبق این گزارش، «حافظ ضیاء الله هاشمی» سخنگوی وزارت آموزش عالی دولت طالبان اعلام نمود: وزارت آموزش عالی ابلاغیه ای را به تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی در خصوص ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی زنان تا اطلاع ثانوی ارسال کرده است. این اقدام جدید دولت طالبان در حالی است که پیش از این هم محدودیت هایی در رابطه با تحصیل دختران قبل از دانشگاه، ورود زنان به پارک ها در کابل پایتخت افغانستان یا استخرهای شنا و سالن های ورزشی بوجود آمده بود. ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی دختران، کمتر از سه ماه بعد از آن صورت می گیرد که هزاران دختر و زن در سرتاسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند.
این در حالی است که وزیر کشور گروه طالبان ۹ ماه پیش در گفتگویی کم سابقه که توسط سی ان ان پخش گردید، وعده «خبر بسیار خوب» در رابطه با بازگشت دختران به مدارس متوسطه را اعلام نمود.
«سراج الدین حقانی»، وزیر کشور طالبان در این ارتباط اظهار داشت: «هیچ کس مخالف تحصیل زنان نیست.»
حقانی اشاره نمود که «مکانیسمی برای آموزش دختران در نظر گرفته شده» با پوشش در مدارس مرتبط می باشد و توضیح داد که آموزش باید بر مبنای «فرهنگ» افغانی و «قوانین و اصول اسلامی» باشد.
به گزارش بهمن به نقل از مهر، گزارش های زیادی در خصوص این که دختران در رده های سنی خاصی نمی توانند در افغانستان درس بخوانند و به مدرسه بروند، انتشار یافته و در حالیکه مدارس افغانستان به روی دانش آموزان پسر بازگشایی شده است، سرنوشت تحصیل برخی دختران افغانستانی در هاله ای از ابهام قرار دارد.
وزارت معارف طالبان، هفت ماه بعد از به قدرت رسیدن، در روز بازگشایی مدارس دخترانه، اعلام نمود که تمام مدارس دخترانه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود و این تعطیلی تا به امروز ادامه دارد. علت این تعطیلی، نبود «لباس مکتب» مناسب عنوان شده است. طالبان در اینباره توضیح داد: «هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آن گاه بر مبنای حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه آغاز خواهد شد.»

منبع: