آمریکا مدعی بی ثباتی در آفریقا به سبب نفوذ روسیه و چین شد

بهمن: وزیر دفاع آمریکا ادعا نمود که گسترش نفوذ روسیه و چین در آفریقا می تواند سبب ایجاد بی ثباتی در آن شود.

به گزارش بهمن به نقل از روسیا الیوم، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا ادعا نمود که گسترش نفوذ روسیه و چین در آفریقا سبب بی ثباتی می شود و واشنگتن باید اوضاع آفریقا را تحت نظر داشته باشد.
بر اساس این گزارش، وزیر دفاع آمریکا در جریان اجلاس آمریکا-آفریقا که روز سه شنبه در واشنگتن برگزار گردید، اظهار داشت: در ارتباط با روسیه و چین شاهد می باشیم که چین نفوذ اقتصادی خودرا گسترش می دهد و چیزی که موجب نگرانی می شود این است که آنها همیشه درباره ی کاری که می کنند شفافیت نشان نمی دهند.
اوستین ادعا کرد: این امر سبب مشکلاتی می شود که به ایجاد تدریجی بی ثباتی منجر خواهد شد، اگر تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده باشد.
وی اضافه کرد: من فکر می کنم ما باید کارهای این دو کشور را تحت نظر داشته باشیم و معتقدم که نفوذ آنها ممکنست سبب بی ثباتی باشد.
این در حالی است که «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سخنانی اعلام نمود که مسکو نشست سران آمریکا و آفریقا را تهدیدی برای همکاری میان روسیه و آفریقا نمی داند.
بر اساس اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص اظهار داشت: ما روابط با آفریقا را برمبنای برابری و احترام متقابل قرار داده ایم و کشورهای قاره آفریقا متوجه خواهند شد که کشورهای دیگر، خصوصاً کشورهای غربی، چگونه این کار را انجام خواهند داد.
میخائیل بوگدانوف در ادامه اضافه کرد که برگزاری اینطور نشست ها توسط چین، ترکیه، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر برگزار شده، یک روال عادی بوده و توسط خیلی از کشورها پذیرفته شده است.
وی در این ارتباط اضافه کرد: ما حالا دومین اجلاس سران را برگزار خواهیم کرد. این یک رویداد بسیار مفید می باشد.
اجلاس ایالات متحده آمریکا و آفریقا که مقامات ۴۹ دولت و کشور آفریقایی در آن حضور دارند از ۱۳ تا ۱۵ دسامبر در واشنگتن انجام می شود.
در طول این جلسه ۳ روزه، شرکت کنندگان در مورد طیف گسترده ای از موضوعات جهانی و دو جانبه همچون اقتصاد، امنیت، تغییرات آب و هوا و بهداشت و سلامت گفتگو خواهند کرد.
گفتنی است که دومین نشست روسیه و آفریقا برای ماه جولای ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.

منبع: