خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۸ آذر نشست مشترک قوای مقننه و قضاییه

بهمن: قدردانی نمایندگان از قوه قضائیه برای آزادی بخش قابل توجهی از معترضان دستگیر شده از با اهمیت ترین موضوعات خبری جلسات علنی و غیرعلنی امروز (سه شنبه) هشتم آذر ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی است که می توانید مشروح آنرا در لینک های زیر بخوانید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، امروز مجلس در جلسه غیرعلنی با مسئولان قوه قضائیه موضوعات مشترک بین مجلس با قوه قضائیه و مسائل کلی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

بگفته سید جلیل میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در این جلسه، نمایندگان بر تسریع و دقت در برخورد با افرادی که مرتکب قتل و جراحت در اعتراضات شده اند تاکید و از قوه قضاییه بابت آزادی بخش قابل توجهی از کسانی که در اعتراضات شرکت کردند، قدردانی کردند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم به ضمن تشریح جزییات جلسه مشترک قوای مقننه و قضائیه اظهار داشت: در این نشست رییس قوه قضاییه اصرار کرد که قوه قضائیه بصورت جدی به همه ابعاد حوادث و اغتشاشات اخیر ورود کرده و ملاک برایش قانون است.
سید نظام موسوی همین طور از احتمال تعطیلی فردا در صورت پیروزی و صعود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آگاهی داد و اضافه کرد: ما امیدواریم و دعا می نماییم که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران بتواند بازی امشب را با نشاط و قدرت ببرد و مثل بازی قبل با نشاط و اقتدار پیروز شوند.

ناطقین مجلس
رزمیان مقدم: دولت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی را در دستورکار داشته باشد
گیلانی: دولت پاسخ دهد ایجاد اشتغال و مسکن یک میلیونی چه شد؟
صباغیان: ما باید پیش از مذاکره با آمریکا با خودمان مذاکره کنیم
رحیمی جهان آبادی: صدای مردم را بشنویم
درخواست نماینده بندرانزلی برای معرفی نماینده ویژه امور دریای خزر توسط رییس جمهور

***

در جریان جلسه علنی امروز مجلس، تعدادی از نمایندگان در تذکرات خود با اشاره بازداشتی های مربوط به ناآرامی های اخیر در کشور نکاتی را مطرح نمودند.
از جلمه علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران با اعلان اینکه «متأسفانه هزینه ای که برای یک دانش آموز در سال پرداخت می شود، خیلی کمتر از هزینه ی پرداختی برای یک زندانی است»، اظهار داشت: هرچه توجه دولت به آموزش وپرورش بیشتر باشد، آمار زندانیان کاهش بیشتری خواهد داشت.
همین طور سارا فلاحی نماینده مردم ایلام ضمن تشکر از دستگاه قضا به خاطر رأفت اسلامی نسبت به معترضین اضافه کرد: امیدواریم این سقف رأفت گسترش یابد چون این ها فرزندان ملت هستند و نباید اجازه دهیم به آغوش دشمن پناه ببرند.
در تذکر دیگری، اصغر سلیمی نماینده سمیرم خواهان تشکیل کمیته ای جهت بررسی حادثه ۲۵ آبان در سمیرم شد و با اعلان اینکه سه نفر در ۲۵ آبان و در جریان ناآرامی های شهر سمیرم جان خودرا از دست دادند که طبق اعلام دادستان استان اصفهان، این سه نفر از طرف نیروهای امنیتی کشته نشدند، اظهار داشت که دادستان کشور با حداکثر رأفت اسلامی وضعیت بازداشت شدگان را تعیین تکلیف کند.
عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه هم با اشاره به این که حادثه ۲۵ آبان در ایذه اتفاق تلخ و نگران کننده ای بود که در پی آن ۷ نفر به شهادت رسیده و تعدادی مجروح شدند، اظهار داشت که مسئولان امنیتی و قضایی در اسرع وقت نسبت به دستگیری و مجازات عاملان حادثه ۲۵ آبان ایذه اقدام نمایند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
کوچکی نژاد: دولت تعرفه گذاری پرستاران را اجرائی کند
انتقاد امینی از تعلل بانکها در پرداخت تسهیلات مسکن
بیاتی: اعتبارات عمرانی هر چه سریعتر اختصاص پیدا کند
کریمی: استفاده از سوخت مازوت نفس مردم را به شماره انداخته است
خانی: قیمت دلار و سکه صعودی است؛ وزیر اقتصاد چه می کند؟
انتقاد نیک بین از عدم اجرای تعرفه گذاری پرستاران
جلال زاده: کارگزاران جمهوری آذربایجان حواس شان باشد
نماینده سلماس: اگر قرار به الحاق باشد، جمهوری آذربایجان باید به ایران ملحق شود
موسوی: سرود ملی را محکم بخوانید و بدانید پیروزی برای شماست
اسحاقی: افزایش حقوق پرستاران در دستور کار دولت قرار گیرد
انتقاد نماینده آستانه اشرفیه از حذف یارانه کود برنج

***
محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس سوال منطقه ای هاجر چنارانی نماینده نیشابور و فیروزه از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباب علت استنکاف از اجرای مصوبه کمیسیون و گزارش قرائت شده در صحن را اعلام وصول کرد.

منبع: