فاطمی امین در حاشیه جلسه دولت: از سوی دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد

بهمن: به گزارش بهمن، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو پیشبینی شده و هم اکنون تمام زیرساخت ها فراهم و ثبت سفارش شروع شده است و از سوی دولت هیچ مانعی در این حوزه وجود ندارد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به گسترش روابط میان ایران و بلاروس اظهار نمود: نخستین زیرساخت در روابط میان دو کشور مبحث انتقال پول است که در مسافرت چند هفته قبل وزیر خارجه بلاروس به ایران تفاهمنامه ای امضاء شد. همینطور خط اعتباری صد میلیون دلاری برای کشور بلاروس تخصیص داده شد که فعالان اقتصادی بلاروس می توانند از ایران به کشور خود کالا ببرند و صادرات ما را تشویق و ترغیب می کند. علاوه بر این تهاتر بین دو کشور را توسعه می دهیم.
وی اضافه کرد: زیرساخت دوم در زمینه مسایل گمرکی است که بلاروس جزو کشورهای اوراسیاست و ما هم فعلا در تجارت ترجیحی اوراسیا حضور داریم که بازار بسیار بزرگی با ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت است.
فاطمی امین افزود: ما تا هم اکنون پنج دور مذاکره کرده ایم تا به صورت کامل به تجارت آزاد در این عرصه بپیوندیم و دور ششم هم در راهست و امیدوارم بزودی الحاق ما به موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا تکمیل شود.
وزیر صنعت، معدن، تجارت با اشاره به اینکه در امر کنسولی و روادید هم مذاکراتی میان دو کشور انجام شده، خاطرنشان کرد: در قسمت حمل و نقل یکی از خطوط هوایی ایران درخواست هایی برای روابط پروازی داشته است. این کشور سطح صنعتی بالایی دارد و خیلی از ماشین های تولیدشده در این کشور در روسیه استفاده می شود و ما در حوزه دام تراک به این ماشین ها نیازمند هستیم.
فاطمی امین افزود: ما برنامه گسترده ای در حوزه معادن داریم و یک تفاهمنامه برای خرید ۵۰۰ دستگاه دام تراک شکل گرفته است. برای ساخت تجهیزات هم همکاری دیگری داریم و از آنجائیکه به لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته هستیم، سرمایه گذاری و ساخت تجهیزات پزشکی در بلاروس را شروع کرده ایم.
وی تصریح کرد: در تجارت خارجی علاوه براینکه مبلغ آن رو به افزایش است اما تاکید ما در وزارت خانه بر صادرات کالاهای پیچیده است. یعنی کالایی که کمتر کشوری صادر می کند تا قدرت ما را در سطح منطقه افزایش دهد.
وزیر صمت در پاسخ به پرسشی در رابطه با سند جامع ایران و بلاروس اظهار داشت: نقشه راهی آماده شده که ۱۶ محور دارد و همه موضوعات را پوشش می دهد. این نقشه راه یک ماه پیش از جانب ما عرضه شده و امیدواریم در سفری که رئیس جمهوری بلاروس در اسفندماه به ایران دارد نهایی شود.
فاطمی امین در رابطه با شرایط بازار لوازم خانگی در دو ماه اخیر، اظهار نمود: وضعیت تولید و قیمتها در بازار لوازم خانگی بسیار مناسب می باشد. طرح فروش قسطی از فرش تا مبل و تلویزیون و دیگر لوازم با مبلغ خیلی خوب تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات، فعال گشته است.
وی اضافه کرد: محصولات ایرانی لوازم خانگی به لحاظ کیفیت وضعیت مناسبی دارند و قیمتها هم باثبات مواجه بوده و رشد تولید هم داشته ایم. برای این صنعت لوازم خانگی، ایران دیگر کوچک است و باید بازار آنرا گسترش دهیم که در چند کشور برنامه سرمایه گذاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درحال پیگیری است.
وزیر صمت در پاسخ به پرسشی در رابطه با میزان ثبت سفارش خودرو و تأمین ارز آن، اظهار نمود: یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو پیشبینی شده و هم اکنون تمام زیرساخت ها فراهم و ثبت سفارش شروع شده است. چون این فرآیند چهار سال تعطیل بود واردکنندگان باید با طرفین خود قرارداد ببندند و امیدوارم بزودی شاهد واردات باشیم. از سوی دولت هیچ مانعی در این حوزه وجود ندارد.
فاطمی امین خاطرنشان کرد: البته در قانون آمده است که انتقال فناوری هم باید با واردات خودرو همراه شود و بنابراین مقداری کار زمان بر شده اما برای اقتصاد کشور موثر است.

منبع: