یك عضو كمیسیون انرژی مطرح كرد کارهایی که برای کاهش مصرف گاز نکردیم

به گزارش بهمن، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با شعار دادن نمی توان مردم را به سمت صرفه جویی در مصرف انرژی سوق داد بلکه باید با ارتقای بازده لوازم مصرفی مردم و استانداردسازی ساختمان ها بستر را برای صرفه جویی در حوزه خانگی و تجاری فراهم نمود.
رمضانعلی سنگدوینی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به مطرح شدن احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه ها از جانب شرکت ملی گاز، بیان نمود: بنده بالغ بر ۳۲ سال در صنعت گاز کشور فعالیت نموده ام. در این دو سال هم که در مجلس حضور یافته ام در کمیسیون انرژی با این صنعت سر و کار داشته ام. ما از سال ۸۹ هدفمندسازی یارانه ها را اجرایی کردیم. به واسطه این طرح ما به دنبال این بودیم که در مصرف انرژی نه صرفاً مصرف گاز بلکه در همه مصارف انرژی صرفه جویی نماییم. صرفه جویی در حوزه بنزین، گازوئیل، برق، گاز و سوخت ها فسیلی همه مورد توجه بود. از سال ۸۹ که هدفمند سازی یارانه ها افتتاح شد ما چه اقدامی برای صرفه جویی در حوزه انرژی انجام داده ایم؟

برای صرفه جویی انرژی در حوزه خانگی چه گامی برداشته ایم؟
ایشان در ادامه اظهار نمود: آیا ما خودرو ها را کم مصرف کردیم؟ برای صرفه جویی مصرف انرژی در حوزه خانگی چه کاری انجام دادیم؟ صرفاً در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تاکید کردیم که پنجره ها باید دو جداره ساخته شود. غیر از شعار کاری کردیم؟ سوال اساسی دیگر اینست که متولی بهینه سازی مصرف انرژی در کشور کدام بخش است؟ با این روش نمی توان گام مثبتی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی برداشت. انرژی در کشور ما ارزان است. درآمد مردم هم پایین است. ما نمی توانیم یک دفعه قیمت انرژی را بالا ببریم ولی درآمدها مردم پایین باقی بماند. اما ما چه سیاست هایی برای بهینه سازی مصرف در نظر گرفته ایم؟ از طرفی در حوزه صنعتی چه سیاستی اتخاذ کردیم که مصرف انرژی بهینه شود؟ چرا صنعت را مسئول نکردیم که در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی گام بردارد.

آیا به مردم راهکار برای صرفه جویی انرژی عرضه کرده ایم؟
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز ما با ناترازی گاز مواجه هستیم. اولویت اول مصرف گاز در کشور هم در حوزه خانگی و تجاری است. برای بهینه سازی مصرف در حوزه خانگی ما چه کاری انجام داده ایم؟ آیا به مردم راهکار عرضه کرده ایم یا این که صرفاً شعار دادیم که دمای خانه را بین ۲۴ و ۲۵ درجه نگهدارید؟ چه مسیری را پیش پای مردم برای صرفه جویی در مصرف گذاشتیم؟ آیا بخاری با بازدهی بالا در اختیار مردم قرار دادیم؟ ما ۲۶ میلیون خانوار داریم که مصرف کننده گاز طبیعی هستند. ۲۰ میلیون نفر از بخاری گازی استفاده می نمایند. چه تعداد بخاری گازی تولید کردیم که از استاندارد بالایی برخوردار باشد؟
ایشان در ادامه تصریح کرد: اگر صرفه جویی در این عرصه صورت گیرد به اندازه دو الی سه فاز پالایشگاهی گاز در اختیار کشور قرار می گیرد. اگر ما از سال ۸۹ به این سمت رفته بودیم امروز پس از گذشت ۱۲ سال وضعیت ما این نبود. متاسفانه به فکر نبودیم. باید یک گامی برای مردم برداریم که آنها هم به سمت صرفه جویی گام بردارند. دو فاز پالایشگاهی بالغ بر ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می کنند اگر میزان قیمت واقعی جهانی آنرا محاسبه نماییم می بینیم که چه چیزی را امروز داریم بی رویه می سوزانیم. میزان مصرف بنزین هم در کشور بشدت بالا است.

قطعی گاز صنایع و پتروشیمی ها به کشور ضرر می زند
وی ادامه داد: ما دیدیم که لامپ های کم مصرف جایگزین لامپ های پرمصرف شد. همین اقدام سبب شد تا مصرف در حوزه برق کاهش پیدا کند. در حوزه گاز هم ما باید بخاری هایی با بازده بالا و یا سیستم حرارتی مرکزی با مصرف پایین داشته باشیم. راهکار برای بهینه سازی مصرف زیاد است نکته مهم اینست که باید اقدام عملی صورت گیرد. با قطعی گاز صنایع تولیدی و پتروشیمی ها این کشور است که ضرر می کند. برای واردات گاز مورد نیاز این حوزه هم باید دلار پرداخت کرد. همه این ها به ضرر کشور است. مردم ما به خوبی می توانند صرفه جویی کنند. ما باید لوازم مناسب در اختیار آنها قرار دهیم. مردم که نمی توانند بخار گازی تولید کنند. این امر به عهده صنعت است. بنده به جرأت می گویم با استانداردسازی لوازم مصرفی و ساختمان ها ناترازی ما در حوزه انرژی بشدت کاسته می شود. از محل صرفه جویی در حوزه خانگی و تجاری می توانیم نیاز صنعت را تأمین نماییم.

منبع: