تصویب قطعنامه وضعیت افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش بهمن، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه در ارتباط با «وضعیت افغانستان» را که بعد از سلطه طالبان بر افغانستان به مجمع عمومی عرضه شد، تصویب کرد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، قطعنامه در ارتباط با «وضعیت افغانستان» که برای اولین بار بعد از سلطه طالبان بر افغانستان به مجمع عمومی عرضه شده است، ضمن تشریح وضعیت جاری بشردوستانه در این کشور، حوزه های سیاسی در رابطه با حقوق بشر، امنیت، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، پناهندگان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور را مورد توجه قرار می دهد.
در این قطعنامه با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به سبب میزبانی از آوارگان افغان، بر لزوم پشتیبانی از کشورهایی که با موج گسترده پناهجویان افغان مواجهند، تاکید گردیده است.
قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن احتراز از شناسایی طالبان بعنوان دولت در افغانستان، از مقامات طالبان می خواهد که به تعهدات بین المللی و دوجانبه افغانستان پایبند بوده و در راه ارتقا رعایت حقوق بشرو تشکیل دولت فراگیر گام بردارد.
قطعنامه مذکوراقدامات تروریستی ضد مراکز آموزشی و مذهبی اقلیت های قومی و مذهبی و اماکن دیپلماتیک را محکوم کرده و از نقض حقوق بشر و محرومیت زنان و دختران در افغانستان انتقاد می کند.
سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست بررسی این قطعنامه، وضعیت فجیع بشردوستانه و سیاسی جاری در افغانستان را نشانه ای از آثار سوء مداخله نظامی نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و دموکراسی در کشورهای دیگر دانست که ضمن تضییع این ایده های متعالی مشترک بشری، کشورها و ملت ها را با مخاطرات بی انتها روبرو می کنند.
وی وضعیت فعلی در افغانستان را متضمن مسئولیت و تعهداتی برای نیروهای خارجی دانست و اظهار نمود: ایران بر لزوم تحقیقات در مورد جنایات جنگی که توسط نیروهای اشغالگر درگذشته انجام گرفته و هم اکنون با فشار سیاسی کشورها متوقف شده است، تاکید دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود با بیان پشتیبانی از تصویب این قطعنامه گفت: تصویب این قطعنامه پیام روشنی از اتحاد برای پشتیبانی از مردم افغانستان در راه ایجاد کشوری شکوفا، مبتنی بر صلح و متکی به خود است.
وی اظهار نمود که آینده افغانستان در گرو اجرای قانون اساسی و تعهد به آن به منظور اطمینان از مشارکت و احترام به حقوق تمام اقوام، مذاهب و زنان و دختران است.
ایروانی خاطرنشان کرد که در جامعه ای متکثر نظیر افغانستان، هیچگاه یک گروه و حزب به تنهایی توان کنترل کشور را نخواهد داشت.
وی ادامه داد: اطمینان از تاسیس یک دولت فراگیر مبتنی بر قانون اساسی، عنصر اصلی در شناسایی بین المللی حاکمیت آتی افغانستان است.
در سخنرانی نماینده دائم کشورمان، بر لزوم محافظت از اموال و دارایی های متعلق به افغانستان در کشورهای ثالث و تسهیل استفاده از این اموال برای رسیدگی به وضعیت بشردوستانه در افغانستان تاکید شد.
نماینده دائم کشورمان با ابراز نگرانی از تداوم تهدید تروریسم و جنگجویان خارجی، اقدامات تروریستی ضد مراکز آموزشی و دیپلماتیک و اقلیت های دینی و قومی را محکوم و اظهار نمود که جهان باید مطمئن شود که سرزمین افغانستان پناهگاه امنی برای گروههای تروریستی نظیر داعش و القاعده و گروههای وابسته نخواهد بود.
او همینطور ضمن تشریح دستاوردها و هزینه های انسانی مبارزه با مواد مخدر برای جمهوری اسلامی ایران، از گسترش شدید کاشت و تولید مواد مخدر در افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان ابراز نگرانی کرد.
این قطعنامه که توسط آلمان به مجمع عمومی عرضه شده است با رای مثبت ۱۱۶ کشور، شامل جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. ۱۰ کشور روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگوئه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمباوه و کره شمالی به قطعنامه مذکور رای ممتنع دادند.