مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر می کند

بهمن: به گزارش بهمن، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران در نشست اخیر خود در وین هیچ چیز جدیدی عرضه نکرده است و مقرر است بزودی به ایران سفر کند.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «رافائل ماریانو گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در سخنانی ادعا کرد که ایران در نشست اخیر خود در وین در رابطه با برنامه هسته ای خود هیچ چیز جدیدی عرضه نکرده است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که مذاکرات در این حوزه همچنان ادامه می یابد.
گروسی این موضع گیری را در حاشیه کنفرانس آب و هوایی COP27 در شرم الشیخ مصر اعلام نمود و به خبرنگاران اظهار داشت: «آنها چیز جدیدی به ارمغان نیاوردند. مقرر است تا چند هفته دیگر در سطح فنی باردیگر در ایران ملاقات نماییم.»
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همینطور ضمن اشاره به گزارش های سه ماهه آتی آژانس در مورد ایران که مقرر است هفته آینده منتشر می شود، اضافه کرد: «ما فرصتی برای تعامل مجدد برای ادامه کارمان داریم، اما این امر بعد از انتشار گزارش های من اتفاق خواهد افتاد.»
پیش از این، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام نموده بود: «هیچ مساله ای در رابطه با اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تائید شده است و در همین راستا هیأت فنی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس به وین سفر کرده است.»
سفیر ایران در سازمان ملل خاطر نشان ساخت، بی طرفی، استقلال و حرفه ای گرایی آژانس نباید مخدوش شود و این سازمان باید خارج از کنترل قدرت ها باقی بماند تا همه بتوانند از کمک های فنی و حمایتی آژانس برای توسعه برنامه های صلح آمیز هسته ای برخوردار باشند. وی ضمن اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تأسیسات هسته ای و ترور بزدلانه دانشمندان هسته ای ایران بوده، از سازمان های بین المللی و بخصوص سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. ایروانی اضافه کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به عضویت ان پی تی در نیامده و تمایلی هم برای پذیرش این معاهده و پادمان های آژانس ندارد و آژانس باید بدون جهت گیری و به صورت حرفه ای با این مورد برخورد کند.
نماینده دائم ایران همینطور افزود، وظیفه راستی آزمایی آژانس و حتی نگرانی های عدم اشاعه ای نباید مانعی برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای بعنوان حق مسلم کشورهای عضو باشند. این دیپلمات ارشد ایرانی ضمن اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم های غیرقانونی، تصریح کرد، ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و در صورت اجرای کامل و مؤثر تعهدات توسط سایر طرف های برجام، کشورمان آماده است برجام را به صورت کامل اجرا نماید.

منبع: